PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Sininen tausta jossa keltaisia kirjainpalikoita. Kirjaimista muodostoo sana future.

    Karelia 30 -areena : Tulevaisuuden työelämätaidot

    , ,

    Mitä taitoja työelämässä tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa? Miten ammattikorkeakoulun opiskelijoita pitäisi valmentaa tulevaan työelämään? Karelia 30 -areenan viidennen jakson aiheena on tulevaisuuden työelämätaidot ja osaamisen tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen. Työelämän muutoksen vauhti kiihtyy koko ajan, eikä kukaan tällä hetkellä työelämässä oleva tiedä millainen on tulevaisuuden työelämä. Oppilaitoksen näkökulmasta tilanne on haasteellinen koska sen tehtävänä on…

  • Uusia tukitoimia pilotoidaan matematiikan taitojen opiskelussa

    ,

    Karelia-amk:ssa toteutettiin tänä syksynä pilottimuotoisesti matematiikan lähtötasotestaus aloittaneille konetekniikan, talotekniikan, energia- ja ympäristötekniikan sekä metsätalouden opiskelijoille (n=188). Pidetyn testin jälkeen suunnitellaan ja toteutetaan nyt erilaisia matematiikan tukitoimia, kuten laskupajaharjoituksia. Matematiikan tukitoimien tarve on selvä Kareliassa on havaittu yleinen matemaattisen osaamisen lasku insinööriopiskelijoilla (Kangas & Smolander 2021). Sama trendi on havaittu myös valtakunnallisesti (Pitkänen 2021). Aiemmissa…

  • Nainen istuu keltaisessa nojatuolissa, sylissään tietokone.

    Julkaisu: Tulevaisuuden ikäosaamista verkkopedagogiikan avulla

    , ,

    Korkeakoulutuksen opintojen tarjoaminen verkossa on lisääntynyt etenkin kuluneiden pandemiavuosien aikana. Digiloikka on ollut erittäin nopea. Nyt oppimista tapahtuu aiempaa moninaisemmilla tavoilla. Tuula Kukkosen ja Terhi Myllerin toimittamassa julkaisussa ”Tulevaisuuden ikäosaamista verkkopedagogiikan avulla” esitellään Karelia-ammattikorkeakoulun ikäosaamisen koulutusten verkkototeutuksen kehittämistä viiden vuoden kokemusten perusteella. Julkaisun artikkeleissa käsitellään verkkopedagogisen ajattelun kehittymistä sekä Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK) -koulutuksen…

  • Tyttö istuu pöydän ääressä tietokoneen ääressä, päässä kuulokkeet

    Henkilökohtaiselle tiedonhankinnan ohjaukselle on tilausta

    ,

    Karelian kirjaston tarjoama opinnäytetyövaiheen tiedonhankinnan ohjaus uudistui alkuvuodesta 2022. Entinen, erityisesti sote-alan opiskelijoille tarjolla ollut, klinikkamuotoinen opetus jäi pois, ja tilalle tuli henkilökohtainen ohjaus. Opiskelija voi itse varata juuri hänelle sopivan ajan ja ohjauksen pitäjänkin saa tarvittaessa valita itse. Kokemukset uudenlaisesta ohjauksesta ovat olleet positiivisia sekä ohjaajien että ohjattavien näkökulmasta. Klinikoista yksilöohjaukseen Opinnäytetyövaiheessa olevilla opiskelijoilla…

  • Veden äärellä vanhoja tiilirakennuksia ja kirkko

    Opintomatka Itävaltaan avasi ovea Euroopan liiketoimintakentälle ja loi uusia ystävyyssuhteita

    , ,

    Mikä tekee yrityksestä menestyvän kansainvälisillä markkinoilla? Toukokuussa 2022 lähdimme Karelian opiskelijoiden kanssa Itävaltaan selvittämään vastausta tähän kysymykseen ja tutustumaan Keski-Euroopan liiketoimintaympäristöön. Matka toteutui osana Erasmuksen Blended Intensive Programme -toteutusta, joka sisälsi verkko-opintoja, opintomatkan ja oppimistehtäviä. Yhteinen matka alkaa Kansainväliset yrityskumppanit ja globaali liiketoimintaympäristö ovat merkittävä osa yritysten toimintaa myös Suomessa. Opiskelujen aikana niihin tutustutaan usein…

  • Nainen tietokoneen ääressä, tietokoneen ruudulla hymyilevä henkilö.Los Muertos Crew palvelusta Pexels.

    Digiosaaminen sosiaalialalla sosionomiopiskelijoiden silmin

    ,

    Kevään 2022 aikana Karelian sosionomiopiskelijat osallistuivat Sosiaali- ja työllisyysalan digipalvelut ja etäohjaus pitkien välimatkojen maakunnassa (SoTyDigi) -hankkeen toimintaan monien eri tehtäväantojen puitteissa. Opiskelijat tutustuivat sähköisiin palveluihin ja pohtivat digitaalista palveluohjausta toisen vuoden opinnoissaan Intensiivinen palveluohjaus –opintojaksolla. SoTyDigi-hankkeen toimeksiannossa sosionomiopiskelijoilta kerättiin tietoa siitä, mitä sosiaalialan ammattilaisten digitaidot ovat, ja miten digitaalisia ratkaisuja hyödynnetään asiakastyön kentällä. Hanke…

  • Kaksi henkilöä katsoo kameraan ja hymyilee

    Karelia 30 -areena : Opiskelijahyvinvointi hyvän opiskelun ja elämän tukena

    , ,

    Karelia 30 -areena esittelee ajankohtaisia ja mielenkiintoisia teemoja joko tallennettuissa tai livestriimilähetyksissä, jotka julkaistaan kerran kuussa. Näkökulmana ovat teemaan liittyvät tulevaisuuden trendit sekä niiden myötä esille nousevat osaamistarpeet sekä jatkuvan oppimisen mahdollisuudet. Areenan tavoitteena on nostaa tulevaisuuden osaamisteemoja esille keskusteluna ja vuoropuheluna työelämän kanssa.  Toisena Karelia 30 -videon teemana on Opiskelijahyvinvointi hyvän opiskelun ja elämän…

  • Puupöydällä tietokone, vesilasi, puhelin, muistilehtiö

    Uusi jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus edistää työikäisten osaamista

    ,

    Aloitin huhtikuussa Karelia-ammattikorkeakoulussa työt jatkuvan oppimisen päällikön tehtävissä. Työn aloitettuani pääsin mukaan valmistelemaan jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen, JOTPA:n, ensimmäisen rahoitushaun hakemuksia. JOTPA on uusi viranomainen ja olen koonnut tähän artikkeliin tietoa sen tavoitteista ja toiminnasta. Jatkuvan oppimisen uudistus vastaa työelämän muuttuviin tarpeisiin Valtakunnallinen jatkuvan oppimisen uudistus käynnistyi vuonna 2019. Uudistuksen tavoitteena on osaamisen kehittäminen…

  • Testilaboratorio jossa tehdaslaitteita.

    Oppeja saksalaisten yritysten ja oppilaitosten toimintamalleista

    , ,

    Tekniikan koulutusta edistävä UpTech-hanke on koonnut yhteen Itä-Suomen yliopiston, Karelia-ammattikorkeakoulun ja Savonia-ammattikorkeakoulun työntekijöitä ratkaisemaan kiperiä haasteita itäsuomalaisessa tekniikan kentässä. Millaisia visioita osaamisesta oppilaitoksilla ja teknologiateollisuuden yrityksillä on seuraaville vuosille? Miten oppilaitokset ja yritykset voisivat tehdä entistä läheisemmin yhteistyötä? Miten sitouttaa osaajat alueelle ja saada työllistymään yrityksiin? Näitä, ja muita mieltä askarruttavia kysymyksiä lähdettiin selvittämään viikoksi…