PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Hoitotyön koulutuksen opinnäytetyöprosessi ja sen kehittäminen 

    , ,

    Osa 1 : Opinnäytetyöprosessi ja käytänteet hoitotyön koulutuksessa  Tämä on ensimmäinen osa hoitotyönkoulutuksen opinnäytetyönohjaukseen liittyvää artikkelisarjaa. Seuraavissa osissa käsitellään hoitotyön koulutusohjelmassa tehtyä opinnäyteohjauksen palautekyselyä ja sen tuloksia sekä opinnäytetyöprosessin kehittämistä. Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu opiskelijan tekemä opinnäytetyö (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014). Ammattikorkeakoulutututkinnon opinnäytetyö on laaja kokonaisuus ja oppimisprosessi, jossa kehitetään ja osoitetaan valmiuksia soveltaa oman ammattialan…

  • Tulevaisuuden harjoittelun ohjauksen kehittäminen – etäpalvelujen oppiminen harjoitteluympäristössä

    , , ,

    Tässä artikkelissa kerrotaan Tulevaisuuden työ- hankkeen osaksi kuuluvasta Tulevaisuuden harjoittelu -kehittämistyöstä, jota toteutettiin Karelia-ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden työ hankkeen ja Siun soten – Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän yhteistyönä. Kehittämistyön tavoitteena oli löytää ratkaisumalleja, kuinka sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimista voidaan tukea ja edistää etäpalveluja toteuttavissa Siun soten terveysasemien ja mielenterveys- ja päihdepalvelujen avohoidon yksiköissä.  Kehittämistyö toteutettiin kevään 2022 aikana.…

  • Työkaluja pk-yrityksen digikyvykkyyden muotoiluun

    , ,

    Karelian Kyvykkyys-hanke toteutti yhteistyössä valtakunnallisen Pohjois-Karjalassa toimivan (nyt myös kansainvälistyneen) JIP isännöinnin kanssa digikyvykkyyden kehittämisohjelman. Ohjelman lähtökohtana olivat yrityksessä tunnistettu sähköisten palvelujen kehittämistarve. Tavoitteena oli tunnistaa sopivien työkalujen avulla yrityksen digitaalisten palvelujen haasteita ja mahdollisuuksia sekä muotoilla palvelut pienten kokeilujen kautta asiakaslähtöisesti. Ohjelma toteutettiin yrityksen tiloissa neljänä kahden tunnin työpajana kevään ja syksyn 20232 aikana.…

  • Toimintaterapia korostaa arjen merkityksellisyyttä

    , ,

    Toimintaterapia on ihmislähtöistä kuntoutusta, jonka tavoitteena on lisätä yksilön keinoja selviytyä arjen tilanteissa, omassa elinympäristössään. Toimintaterapia perustuu toiminnan terapeuttiseen käyttöön sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan väliseen yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen. Toimintaterapia on myös konsultointia ja yhteistyötä ihmisen kanssa sekä toimintaedellytysten parantamista ympäristöön vaikuttamalla. Toimintaterapia on oma tieteen alansa ja perustuu toiminnan tieteeseen (Toimintaterapeuttiliitto 2023). Toimintaterapeutti toimii konkreettisesti…

  • Kumppanuusfoorumissa 23.11.2023 – Tutustu työpaikkasi tulevaisuuteen!

    , , , , , ,

    Miten tehostaa oppimista ja yhteiskehittämistä työorganisaatioissa teknologian avulla? Tervetuloa kokeilemaan Karelian uusia oppimisympäristöjä – tulevaisuuden työkalupakkia, joka uudistaa oppimista ja työtä. Torstaina 23.11. klo 14–16Karelia-ammattikorkeakoulu Wärtsilä-kampus, Karjalankatu 3, Joensuu Karelian uusissa ympäristöissä voit kokeilla immersiivisiä ja interaktiivisia teknologioita, jotka vievät henkilöstön kehityksen, tuotekehityksen sekä yhteistyön uudelle tasolle. Yhden käytävän varrella sijaitsevat ympäristöt ovat uudella teknologialla…

  • Opetusteknologiamessut Lontoossa: Tekoäly-workshop  

    , , ,

    BETT-messut ovat yksi maailman suurimmista teknologian ja koulutuksen tapahtumista, joilla esitellään uusia teknologiaratkaisuja ja pedagogisia lähestymistapoja opetuksessa. Messut järjestetään vuosittain Lontoossa. Aiempi artikkelimme messuista on julkaistu Pulssissa elokuussa. Osallistuimme messuilla tekoäly-workshopiin, jossa tuotiin esille tekoälyn pedagogisia näkökulmia ja ratkaisuja erityisesti opettajan työhön. Keskusteluissa ei ollut keskeistä se, tulisiko tekoälyn käyttöä osana opetusta jotenkin hallita, vaan…

  • Kirjastot jatkuvan oppimisen tukena

    , , ,

    Kysyin ChatGPT:ltä, miten kirjastot voivat tukea jatkuvaa oppimista? Sen vastaus oli: ”Kirjasto on paitsi kirjojen ja tietämyksen aarreaitta myös elinvoimainen oppimisympäristö, joka tukee jatkuvaa oppimista monin tavoin. Se toimii inspiraation ja tiedon lähteenä, yhteisön keskuksena sekä teknologian ja innovaatioiden tuojana.” (ChatGPT 2023.) Ihan yhtä korkealentoisesti en itse kirjaston roolia innovaatioiden tuojana näe, mutta tärkeänä jatkuvan…

  • Tukea digirohkeuden löytämiseen

    , ,

    Digitalisaation kehitys on tuonut digipalvelut osaksi jokaisen kansalaisen arkea. Tarvitaan digirohkeutta ja -taitoja digipalveluiden mahdollisuuksien hyödyntämiseksi ja osallistumiseksi digiyhteiskuntaan. Tähän aiheeseen on tarttunut SoTyDigi-hanke lukuisien yhteistyökumppaneittensa kanssa. Digirohkeus ja digiosallisuus tuodaan valokeilaan 6.-10.11.2023 järjestettävällä Rohkeasti Digiä! -viikolla. Pohdimme ja ratkomme yhdessä keinoja, miten meistä jokaisesta voisi tulla rohkeampi digilaitteiden ja -palveluiden parissa ja kuinka tuemme…

  • Valmennuksilla vauhtia digisuunnitelmien käyttöönottoon

    ,

    Uusien sote-tietojärjestelmien käytön opettelu vaatii työntekijöiltä aikaa oivaltaa ja omaksua uusia asioita. Digitaaliset laitteet ja ohjelmat voivat olla pelottavia, jos aikaa ja tukea uuden oppimiselle ei ole riittävästi. Yksikkökohtaisten digisuunnitelmien laatiminen helpottaa perehdytettävien asioiden priorisoimista ja hallittavuutta. Siun sotessa digimentorit ovat avainasemassa uusien tietojärjestelmien käytön opastamisessa työn kulussa. Esihenkilöiden tuki ja perehdytykseen resurssoitu aika digimentoreille…