PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Seisovan henkilön käsi tietokoneen näppäimistöllä. Toisen henkilön käsi osoittaa tietokoneen ruutua.

    Karelian digimentorit tukevat pedagogiikan ja opetusteknologian yhdistämisessä

    , ,

    Tämä artikkeli käsittelee pedagogiikan ja opetusteknologian yhdistämisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa, Karelian uusien oppimisympäristöjen ja opetusteknologioiden kehitystä sekä Karelian digimentoreiden roolia tulevaisuuden kehityksessä.     Digimentorit ohjaavat teknologioiden pedagogista käyttöä   Digipedagogiikalla tarkoitetaan teknologian soveltamista oppimisen tukena. Digipedagogiikassa keskiössä on aina oppiminen, pedagoginen käsikirjoittaminen ja oppimisprosessin vaiheittainen tarkastelu. (Virtanen 2020.) Useissa koulutusorganisaatioissa teknologioiden hyödyntämiseen oppimisen muotoilussa ja prosesseissa on…

  • Henkilö pitää käsissään Rubikin kuutiota

    Työelämäyhteistyössä tutkintoon -podcast: Kesken jäänyt tutkinto

    , ,

    Harjoittelusta suoraan töihin on klassinen tarina kesken jääneiden tutkintojen taustalla. Monet kuitenkin haluaisivat suorittaa tutkinnon myöhemmin loppuun. Millaisia kysymyksiä pitää kysyä ennen kesken jääneen tutkinnon jatkamista? Miten elämäntilanne ja oma motivaatio täytyy ottaa huomioon? Onko avoin ammattikorkeakoulu varteenotettava vaihtoehto? Entä milloin suoritetut opintojaksot vanhenevat? Voiko kartutettu työkokemus jouduttaa tutkintoa, ja millaista yhteistyötä oppilaitokselta ja työelämältä…

  • Tussia pitelevä käsi kirjoittamassa matemaattista kaava valkotaululle

    Tukikursseista apua matematiikan haasteisiin

    ,

    Aloittavien insinööriopiskelijoiden matemaattisen osaamisen taso on laskenut. Tarkastelen tässä artikkelissa tilannetta aiempaan tutkimukseen pohjaten. Kannatan Kankaan ja Smolanderin (2021) esittämää ajatusta aloittavien insinööriopiskelijoiden matematiikan perustaitojen kartoittamisesta. Esitän myös perusteluja matematiikan kurssimuotoisen tuen tarjoamiselle. Matematiikan osaamisen taso on laskenut Opiskelijoiden matematiikan osaamisen taso on laskussa kaikilla koulutusasteilla. Lasku on jatkunut peruskoulunsa päättävillä opiskelijoilla vuodesta 2000 alkaen…

  • Sanoja eri kielillä.

    Työelämäyhteistyössä tutkintoon podcast: Kielten pajamalli

    , ,

    Kuinka voi tunnistaa oman kieliosaamisen tason? 18 osallistujan pilotointipaja tarjosi eväitä kielten osaamisen tunnistamiseen muun muassa kieltenopiskelun opintojaksoja esittelemällä sekä antamalla konkreettisia neuvoja osaamisen tunnistamiseen ja näkyväksi tuomiseen. Karelian tietotekniikan lehtori, opinto-ohjaaja Joni Ranta, kielten lehtori Merja Öhman, hoitotyön lehtori, opinto-ohjaaja Minna Turunen sekä englannin lehtori Liisa Sandvall keskustelevat Työelämäyhteistyössä tutkintoon podcastin 5. jaksossa kielipajan…

  • Kirjoja pinossa

    Laajemmat juridiikan opinnot uudessa opetussuunnitelmassa

    ,

    Karelian liiketalouden koulutukseen sisältyneet niin sanotut oikeustradenomiopinnot poistuivat opetussuunnitelmasta joitakin vuosia sitten. Tämän jälkeen opetussuunnitelmassa on ollut vain yksittäisiä oikeuden opintojaksoja, jotka ovat pääosin yleisen tason peruskursseja. Vuoden 2022 uudessa opetussuunnitelmassa mahdollisuus oikeuden laajempaan opiskeluun tekee paluun, ja opiskelijalla on mahdollisuus valita yhteensä 30 opintopistettä oikeudellisia opintojaksoja. Oikeudellisilla opinnoilla vastataan kysyntään Oikeustradenomiopinnot poistettiin opetussuunnitelmasta, koska…

  • Lähikuva värikkäistä muistilapuista seinällä

    Työelämästä tutkintoon -hankkeessa tapahtuu – Kielten ensimmäiset AHOT-työpajat on pilotoitu

    ,

    Yksi Työelämästä tutkintoon –hankkeen tavoitteista on selkeyttää osaamisen tunnistamisen prosesseja sekä opiskelijoille että opettajille. Tämän William ja Ester Otsakorven säätiön rahoittaman kaksivuotisen hankkeen toteutusaika on 1.1.2021-31.12.2022. Hankkeessa mukana olevat kieltenopettajat työstivät syyslukukaudella 2021 AHOT-hakemusohjeita korvaavuuden ja osaamisen näytön osalta.  Ohjeiden valmistuttua niiden toimivuutta haluttiin heti tuoreeltaan pilotoida.  Tammikuussa 2022 aloittaneille hoitotyön ja sosiaalialan opiskelijoille järjestettiin…

  • Robotin käsi osoittaa kosketusnäyttöä

    Tekoäly tunnistaa työelämän vahvistuvat osaamistarpeet ja niihin vastaavat koulutukset

    ,

    Miten tuemme pohjoiskarjalaisia oman osaamisen ja työllistymismahdollisuuksien kehittämisessä? Miten osaisimme tuottaa koulutusta, jota alueen työelämä kipeimmin kaipaa? Miten voimme koulutusorganisaatioina helpottaa myös tulevien osaamistarpeiden tunnistamista? Vauhtia uralle -hanke on lähtenyt etsimään näihin osaamisen kehittämisen avainkysymyksiin tukea tekoälystä. Suomalainen yhteiskunta ja viranomaiskoneisto tuottaa vuosittain runsaasti laadukasta ennakointiaineistoa erilaisten yhteiskunnallisten, taloudellisten tai omaa uravalintaa tukevien päätösten tueksi.…

  • Punapaitainen henkilö näyttää peukaloa ylöspäin

    Työelämäyhteistyössä tutkintoon -podcast : Osaamisen tunnustaminen

    , ,

    Kääk mikä käsiteviidakko! Mitä oikeasti tarkoitetaan osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella? Miten korvaaminen, sisällyttäminen ja hyväksiluku toimii? Entä osaamisen näyttö? Mikä on arkiosaamisen rooli opitun kokonaisuudessa? Miten oman osaamisen voi edes löytää ja sanallistaa? Työelämäyhteistyössä tutkintoon -podcastsarjan kolmannessa osassa Karelian tietotekniikan lehtori, opinto-ohjaaja Joni Ranta, kielten lehtori Merja Öhman, hoitotyön lehtori, opinto-ohjaaja Minna Turunen sekä englannin…

  • Miehiä pöydän ääressä

    Kehitys ja kasvaminen kuuluvat elämään ja työhön – oppimisteoriat ovat avuksi myös käytännössä

    , ,

    Viimeisen vuoden aikana olen työskennellyt paitsi Karelian päivä- ja monimuotoryhmien opiskelijoiden kanssa myös hanketyössä kokemustoimijoiden, hoitotyön henkilökunnan sekä esimiesten kanssa. Lisäksi työhön on kuulunut jatkuvan oppimisen opintojen suunnittelua. Työ on opettamista, ohjaamista ja kehittämistä keskenään hyvin erilaisissa kohderyhmissä. Kasvatustieteen opintojen erilaiset opetusteoriat saivat minut pohtimaan, mitkä teoriat käytännössä näyttäytyvät erilaisissa työtehtävissäni. Työtäni yhdistävää teoriaa miettiessäni…