PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Osaamisella elinvoimaa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Osaamisella elinvoimaa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Sote-alan opiskelijoille tarvitaan lisää harjoittelupaikkoja – Työelämäopettajuusmalli -hanke etsii haasteeseen ratkaisuja

    , , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulussa aloitettiin syksyllä 2021 Otsakorpisäätiön rahoittama Sosiaali- ja terveysalan työelämäopettajuusmalli -hanke. Hankkeen tavoitteena oli vahvistaa ja uudistaa Karelia-ammattikorkeakoulun, sosiaali- ja terveysalan (sote) toimijoiden sekä muiden työelämäkumppaneiden kanssa tehtävää yhteistyötä maakunnallisesti. Hankkeen tarkoituksena oli selvittää moniammatillisten harjoittelujen toteutumismahdollisuuksia ja pilotoida työelämäopettajuusmallia. STM (2020) on suositellut, että sote-alalla vastattaisiin tulevaisuuden osaamistarpeeseen esimerkiksi moniammatillisilla tiimiharjoitteluilla.  Moniammatillisen työskentelyn lisäksi…

  • Osaaminen näkyviin digitaalisin osaamismerkein!

    , ,

    Joustavaa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista kehitetään korkeakoulutuksessa sekä eurooppalaisessa kontekstissa. Kehittämiseen linkittyvät myös pienet osaamiskokonaisuudet (micro-credentials) ja digitaaliset osaamismerkit (digital open badges). Osaamismerkkien käyttö työelämässä ja koulutuksen kentällä on lisääntynyt niin sanottujen mikrokoulutusten yleistymisen myötä. Työelämästä osataan jo kysyä badgeistä, osaamisesta merkkien avulla. Osaamismerkeillä voidaan vastata ketterästi työelämästä tulleisiin tarpeisiin. Työelämälähtöinen näkökulma oppimiseen on melko…

  • Oppimiseen innostavan oppimistehtävän muotoilu

    , ,

    Oppimisprosessi kokonaisuutena on kuin matka, polku, etappien muodostama kokonaisuus, seikkailu… Huolellisesti suunniteltu pedagoginen käsikirjoitus ohjaa onnistuneen oppimisprosessin muotoilua, jossa sen eri vaiheet, oppimistilanteet ja oppimistehtävät ohjaavat oppijaa kohti asetettuja tavoitteita. (Koli 2016, 67.) Tämän vuoksi oppimistehtävä on opettajalle merkittävä pedagoginen keino ja menetelmä vaikuttaa oppijan työskentelyyn ja oppimiseen kaikissa oppimisympäristöissä. Tässä artikkelissa kuvataan hyödyllisiä keinoja…

  • Kareliassa Digivisio-hankkeen profiloitumisen vuosi

    , ,

    Korkeakoulujen Digivision 2030 tavoitteena on luoda kansainvälisesti arvostettu oppimisen ekosysteemi, joka ensivaiheessa perustuu Digivision digitaalisille palveluille, korkeakoulujen yhteiselle opintotarjonnalle sekä vuorovaikutukselle yritysten ja yhteiskunnan kanssa. Ekosysteemin digitaalisten palveluiden kautta elinikäinen oppija voi joustavasti ja jatkuvasti suorittaa omiin yksilöllisiin tarpeisiinsa sopivia opintoja yli korkeakoulurajojen sekä kehittää osaamistaan avoimen kurssitarjonnan avulla. Oppijan dataa hyödynnetään yli korkeakoulurajojen, mutta…

  • Otsakorven säätiö on tärkeä kumppani Karelian toiminnan kehittämisessä

    , , ,

    William ja Ester Otsakorven Säätiö on tärkeä Karelia-ammattikorkeakoulun yhteistyökumppani ja rahoittaja. Säätiö edistää ja tukee Kymenlaakson sekä Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien alueella koulutusta ja yritystoimintaa monipuolisesti. Säätiö jakaa vuosittain apurahoja Karelian opiskelijoille ja henkilökunnalle ulkomaan vaihtoihin ja harjoitteluihin sekä opinnäytetöihin. Lisäksi säätiö rahoittaa kehittämishankkeita tietyissä, valituissa teemoissa kuten työelämäyhteistyö, työllistymisen edistäminen ja uudet ideat kansainvälistymiseen.…

  • Opintokokonaisuuksien yhteissuunnittelu Karelian sosionomikoulutuksessa

    , ,

    Opetussuunnitelman uudistaminen ja uuden opetussuunnitelman käyttöön ottaminen haastavat opettajien pedagogista ajattelua ja tarjoavat mahdollisuuksia työn ja työyhteisön kehittämiseen ammattikorkeakoulussa. Tarkastelemme tässä artikkelissa uuden opetussuunnitelman toteuttamiseen liittyvää muutosprosessia Karelian sosionomikoulutuksen näkökulmasta. Tarkastelumme keskiössä on opetussuunnitelmaan sisältyvien opintokokonaisuuksien yhteissuunnittelu, ja miten se eroaa aikaisemmasta toimintatavasta suunnitella yksittäisiä opintojaksoja. Esittelemme artikkelissa työkalun, jonka avulla laajempia opintokokonaisuuksia suunnitellaan sosionomikoulutuksessa.…

  • Milloin digivisiosta tulee digitodellisuutta?

    , , ,

    ”Valtakunnallinen Digivisio 2030 -hanke on käynnistynyt 2021. Tulevaisuudessa yhteiskuntamme tarvitsee yhä monipuolisempaa osaamista. Digivisio 2030 –hankkeessa kaikki suomalaiset korkeakoulut rakentavat yhdessä oppimiselle tulevaisuutta. Tavoitteena on oppimisen uusi aikakausi, jonka ytimessä on digipedagogiikan jatkuva kehittäminen ja jossa jokainen meistä voi helpommin oppia ja kerryttää osaamistaan muuttuvassa maailmassa” (Digivisio 2030). Tässä artikkelissa esittelen konkreettisia asioita, joita kehitämme…

  • Sairaanhoitajaopiskelijoita. Kuva: Karelia-amk

    Vihdoinkin FastTrack! – Nopeutettu opintopolku lähihoitajasta sairaanhoitajaksi  

    , ,

    Fast Track – lähihoitajasta sairaanhoitajaksi -koulutus on innovatiivinen sairaanhoitajakoulutus, jossa lähihoitajan osaaminen pyritään hyödyntämään mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti koulutuksen toteutuksessa. Tässä artikkelissa kuvataan Fast Track -koulutushankkeen käynnistymistä sekä opiskelijavalintojen ja koulutuksen toteuttamisen suunnittelua. Väestö ikääntyy, pula sairaanhoitajista kasvaa Pohjois-Karjalan väestöennusteen mukaan maakunnan väestömäärä on vähenemässä vuoteen 2040 mennessä 9.5 % (noin 15 000 henkeä) ja samaan aikaan…

  • Dialogisuus tiimin voimavarana

    , , ,

    Oletko ollut joskus ollut mukana keskustelussa, jossa tunsit tulevasi kuulluksi ja koit että näkemyksiäsi ja kokemuksiasi arvostetaan?  Innostuitko yhdessä toisten kanssa ja pystyitte yhdessä keskustelukumppaneiden luomaan jotakin uutta, mihin et olisi yksin pystynyt? Sinulle jäi kenties keskustelun jälkeen innostunut ja toisaalta levollinen ja luottavainen olo. Koit ehkä, että olet samanaikaisesti sekä antanut että saanut keskustelusta.…