Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Älykästä tuotantoa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.
-
Poweria (BI) ohjaukseen: Kuule analytiikan kutsu, osa 1
Tässä artikkelissa kerrotaan Power BI -visualisoinnin kehittämisestä Vartu 2.0 -hankkeessa. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli pilotoida oppimisanalytiikan työkalu, jonka avulla voidaan löytää tuetusta ryhmäohjauksesta hyötyvät Karelia-amk:n opiskelijat. Työkalua varten tuli määritellä ne ohjauksen mittarit, jotka voisivat osoittaa hiljaisia signaaleja oppimisen haasteista. Analytiikka on vielä pilotointivaiheessa, ja se on tarkoitus ottaa laajamittaiseen käyttöön Karelia-ammattikorkeakoulussa syksyllä 2022. Tässä…
-
Syvyyskuvan visualisoinnista: trigonometriaa pistepilvipöllyssä
Tässä artikkelissa kuvataan Base Camp –hankkeen etäteknologiakokeilun vaatimaa jatkokehitystä virtuaalihologrammien visualisointiratkaisuun. Edellisessä artikkelissa käsiteltiin, miten pistepilvelle luodaan staattinen 3D-malli projisointia varten. Tässä artikkelissa johdetaan projektioalgoritmin toteutus matemaattisesti. Mistä projektiossa on kyse? 2D-kuvapisteen projektioon tarvitaan kuvan koko vaaka- ja pystysuunnassa. Tämän lisäksi on tiedettävä kameran polttoväli. Polttoväli esitetään kulmayksiköinä; tässä artikkelissa sitä käsitellään asteina. Kameran ajatellaan…
-
Uudenlainen yhteissuunnittelumalli opiskelijoiden työelämäprojekteihin
Karelian Tulevaisuuden työ ESR -hankkeessa kehitetään koulutusta ja pedagogiikkaa muun muassa kehittäjäopettajien avulla. Kehittäjäopettajat pääsevät toteuttamaan työelämän kanssa tehtävän projektin, jonka toteutustavat liittyvät hankkeen pääteemoihin. Yksi kehittäjäopettajista, median lehtori Pilvi Dufva, toteutti opiskelijoiden ja Kontiolahti Outdoorin kanssa työelämälähtöisen projektin, joka hyödynsi virtuaaliympäristöjä sekä tuotantoprosessissa että työn tuotoksessa. Tässä artikkelissa Pilvi kertoo tarkemmin omasta työelämäprojektistaan. Keskiössä…
-
Podcast: Minkälaisia sovellusmahdollisuuksia XR-teknologioilla on nyt ja lähitulevaisuudessa?
Yhä useampi kuluttaja on jo päässyt kokemaan lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta. Minkälaisia mahdollisuuksia XR-teknologioilla on, kun niiden parissa mietitään uusia käyttötapoja? Mikä estää näiden tekonologioiden nopean hyödyntämisen vuonna 2022? Tässä Karelian podcast-jaksossa keskustellaan XR-teknologioiden soveltamismahdollisuuksista lähitulevaisuudessa. Keskustelussa ovat mukana kansainvälisessä Digi2Market NPA-hankkeessa mukana olleet lehtori Mikko Hyttinen ja projektiasiantuntija Risto Salminen. Kuuntele podcast tästä: Podcastin…
-
Syvyyskuvan visualisoinnista: miten päästään pistepilveen?
SMErec-hankkeessa toteutettiin alustava visualisointiratkaisu virtuaalihologrammitallenteille, jolla on onnistuttu välittämään esiintyjän kehonkieli katsojalle. Tässä artikkelissa kuvataan Base Camp –hankkeen etäteknologiakokeilun vaatimaa jatkokehitystä virtuaalihologrammien visualisointiratkaisuun, sekä avataan pistepilvien muodostamiseen liittyviä tekniikoita. Rajoite on myönteinen voima suunnittelulle Microsoft Hololens voidaan määritellä sekoitetun todellisuuden älylaseiksi. Microsoftin sivut määrittelevät sen itsenäiseksi hologrammitietokoneeksi, mutta ominaisuudet ovat kutakuinkin älylaseja vastaavia. Basecamp-hankkeen käytössä…
-
Uusi etäosallistumisen mahdollisuus avaa Simulan eri koulutusalojen ja työelämän käyttöön
Karelian Tulevaisuuden työ ESR-hankkeessa kehitetään koulutusta ja pedagogiikkaa, joissa hyödynnetään uusia oppimisteknologioita ja kehittäjäopettajia. Hankkeen pääteemoihin liittyvät kehittäjäopettajien projektit suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Tässä artikkelissa kuvataan kehittäjäopettaja, terveysalan lehtori Jaana Pantsarin toteuttamaa etäsimulaatio-opetuksen kehittämisprojektia. Simulassa opetellaan työelämän tilanteita Karelian oppimisympäristö Simula on ollut opettajien ja opiskelijoiden käytössä jo 11 vuotta. Simulaa perustettaessa olimme…
-
Podcast: Miten opetuksessa hyödynnetään uutta teknologiaa?
Miten uudet teknologiat auttavat opiskelijoita oppimaan? Minkälaisissa tilanteissa Kareliassa on hyödynnetty lisättyä todellisuutta opetuksessa? Miten lisättyä todellisuutta opetetaan? Miten opiskelijat suhtautuvat uusiin työkaluihin? Tässä Karelian podcast-jaksossa keskustellaan XR-teknologioiden ja muiden uusien työkalujen hyödyntämisestä opiskelussa. Keskustelussa ovat mukana kansainvälisessä Digi2Market NPA-hankkeessa mukana olleet lehtori Mikko Hyttinen, lehtori Aarno Savolainen ja projektiasiantuntija Risto Salminen. Kuuntele jakso tästä:…
-
Tietojohtamisen opetuksen haasteita alkumetreiltä
Aloitin tiedolla johtamisen lehtorina Karelia-amk:ssa joulukuussa 2021. Tätä ennen olen toiminut alan kehittäjänä, erikoisasiantuntijana jne. sekä käytännön organisaatioissa että tutkijana yliopistolla. Olen pitänyt useita luentoja, kehittämistä ja ohjaamista asiaan liittyen. Olikin todella hienoa päästä opettamaan tietojohtamista Kareliaan! Uutuuden karheus hioutuu koko ajan terävämmäksi timantiksi Tietojohtaminen on alana melko uusi, ja sen opetus on hajautunutta Suomessa.…
-
Lisätty todellisuus tuo uusia mahdollisuuksia rakentamiseen
AR on lyhenne sanoista augmented reality, eli lisätty todellisuus. Kyseessä on teknologia, jonka avulla lisättyä virtuaalista sisältöä tarkastellaan mobiililaitteen tai AR-lasien avulla ja samalla laitteen näytöltä voi nähdä kameran kuvaaman todellisen ympäristön. Todellisen ympäristön lisäksi näkymään on lisätty jokin tietokoneella luotu elementti, kuten rakennuksen kolmiulotteinen malli. Lisätty todellisuus rakentamisessa AR-näkymän avulla voidaan havainnollistaa suunnitelmia hankkeen…