PULSSI – Älykästä tuotantoa

PULSSI-PORTAALI » PULSSI – Älykästä tuotantoa

Pulssi-portaali kertoo mitä Kareliassa tapahtuu juuri NYT näihin teemoihin liittyen. Älykästä tuotantoa -teeman tuoreet artikkelit, videot ja podcastit löydät tästä.

  • Digipedagoginen osaaminen kehittämiskohteena korkeakoulussa – Osa 2: Osaamistarvekyselyn tuloksia

    , , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulussa on otettu viime vuosina käyttöön runsaasti uudenlaisia pedagogisia työkaluja, oppimisympäristöjä, tiloja ja toimintatapoja osana Tulevaisuuden työ -kehittämiskokonaisuutta. Sen kokoavana tavoitteena on oppimisympäristöjen ja pedagogiikan monialainen sekä työelämäläheinen kehittäminen. Nämä yhdessä ovat kannustaneet järjestämään pedagogisen osaamisen valmennuksen vuoden 2023 aikana. Valmennuksen suunnittelua on ohjannut Karelian opettajille ja TKI-henkilöstölle suunnatun osaamistarvekyselyn tulokset. Osaamistarvekysely toteutettiin osana Tulevaisuuden…

  • Digipedagoginen osaaminen kehittämiskohteena korkeakoulussa – Osa 1: Näkökulmia digipedagogiaan

    , , ,

    Karelia-ammattikorkeakoulussa on otettu viime vuosina käyttöön runsaasti uudenlaisia pedagogisia työkaluja, oppimisympäristöjä, tiloja ja toimintatapoja osana Tulevaisuuden työ -kehittämiskokonaisuutta. Sen kokoavana tavoitteena on oppimisympäristöjen ja pedagogiikan monialainen sekä työelämäläheinen kehittäminen. Nämä yhdessä ovat kannustaneet järjestämään pedagogisen osaamisen valmennuksen vuoden 2023 aikana. Valmennuksen suunnittelua on ohjannut Karelian opettajille ja TKI-henkilöstölle suunnatun keväällä 2022 toteutetun osaamistarvekyselyn tulokset. Osaamistarvekysely…

  • Moniammatillinen tieto on organisaatiolle arvokasta

    , , ,

    Moniammatillisella tiedonmuodostuksella voidaan ymmärtää asiaa tai työtehtävää paremmin ja saada tuo uusi ymmärrys osaksi ammattikäytäntöjä. Perinteisessä organisaatiossa ammatit toimivat usein erillään toisistaan. Tämä saattaa aiheuttaa ongelmia organisaation rattaiden pyörimiseen, jos tieto ei liiku tarpeeksi nopeasti eri tehtävien välillä. Usein organisaatiot pyrkivät poistamaan tätä ongelmaa yhteistyön ja moniammatillisuuden avulla. Moniammatillisuudessa useamman eri ammattihenkilön tieto yhdistyy osittain…

  • Kansainväliset opetusteknologiamessut Lontoossa – tekoälyä, e-sportia ja lisättyä todellisuutta 

    , ,

    Lontoossa vuosittain järjestettävät opetusteknologiaan keskittyvät BETT-messut ovat maailman suurimmpia teknologian ja koulutuksen tapahtumia, joilla esitellään uusia teknologiaratkaisuja ja pedagogisia lähestymistapoja opetuksessa. Tarjonta on erittäin monipuolinen ja messut tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia verkostoitua, oppia uutta ja tutustua uusiin innovaatioihin. Messuilla on erilaisia esittelyjä, työpajoja, luentoja ja keskusteluja, joissa käsitellään eri aiheita ja teemoja koulutuksen ja teknologian aloilta. …

  • Multi Location Classroom -kokeilu fysioterapian opetuksessa

    , ,

    Meneillään oleva pedagoginen muutos perinteisestä luokkaopetuksesta etäopetuksen kautta kohti entistä monimuotoisempia digitaalisia toteutustapoja myllertää korkeakoulupedagogiikkaa ja siihen käytettäviä välineitä. Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala siirtyvät samanaikaisesti käyttämään erilaisia etäpalveluita erilaisten välineiden avulla. Fysioterapian opetus pyrkii pysymään kehityksen mukana kokeilemalla ja opettamalla tulevia ammattilaisia toimimaan muuttuvissa ja digitalisoituvissa toimintaympäristöissä. Karelia-ammattikorkeakoulun Tulevaisuuden työ -hankkeessa käyttöönotetun Spotlight Studion Multi…

  • Tiedon muodostamisen prosesseilla vältetään tietovinoumia

    , ,

    Työssä opimme jatkuvasti uutta ja meille syntyy työkokemusta – meistä tulee oman työmme asiantuntijoita. Tämä asiantuntijatieto on hyvin tärkeää työtehtävien tehokkaan suorittamisen kannalta. Samalla meille saattaa kuitenkin syntyä vanhentuneita käsityksiä eri asioista, tai meille voi syntyä tietovinoumia. Tiedolla johtamisen prosesseilla pyritään korjaamaan näitä vinoumia. Oheisella videolla käsittellään tietovinoumista yleisimpiä: saatavuusvinoumaa, selviytymisvinoumaa, vahvistusvinoumaa, sädekehävaikutusta ja jälkiviisautta.…

  • Tiedon hyödyntäminen organisaatiossa vaatii yksilön tiedon käsitteellistämistä, koontia ja uudelleen muotoilua

    , , ,

    Tieto ja uuden tiedon muodostaminen lähtee aina yksilön mielestä. Jotta tieto saadaan hyötykäyttöön se pitää pystyä käsitteellistämään yksilön mielestä ja jakamaan organisaation sisällä muille yksilöille. Tämän jälkeen tiedon tulisi taas sisäistyä muiden organisaation jäsenten yksilöllisiksi tieto- ja osaamisvarannoiksi. Tiedon kartoittaminen onkin prosessi, jossa tieto muutetaan näkymättömästä tiedosta eksplisiittiseksi, yhdessä jaetuksi, tiedoksi. Tiedon kartoittamisen ja jakamisen…

  • Tietotarve on ilmiön tunnistamista

    , , ,

    Tiedolla johtaminen on systemaattinen prosessi, joka sisältää useita erikseen määriteltyjä vaiheita. Systemaattisuudella varmistetaan, että päätöksenteontukena käytetty tieto pysyy samanlaisena ja luotettavana. Kun tiedonmuodostuksessa toistetaan samat asiat samanlaisina, saatava tieto on keskenään vertailukelpoista. Sen käyttö myös on mahdollista, kun tiedetään mitä tieto sisältää ja siihen pystytään luomaan hyvät meta-tiedot. Metatiedot kuvaavat sitä, mitä tieto itseasiassa sisältää.…

  • Suoraan ylhäältä kuvattu kuva pöydästä, jonka ääressä työskentelee yhdessä neljä henkilöä

    Hallinto- ja tukipalveluprosessien tehostaminen vaatii yhteispeliä

    , , ,

    Kevään 2023 eduskuntavaalien jälkeen Suomeen on saatu uusi hallitus, jonka Vahva ja välittävä Suomi -hallitusohjelmassa sekä koulutuksen että TKI-toiminnan merkitys tunnistetaan hyvin ja niihin myös kohdistuu suuria odotuksia. Hallitusohjelma kannustaa korkeakouluja varmistamaan, että opiskelijat valmistuvat tavoiteajassa ja että ulkomaalaiset opiskelijat oppivat suomen kieltä. Opetuksessa tulee huomioida myös digitalisaatioon, tekoälyn hyödyntämiseen ja datatalouteen liittyvät osaamistarpeet. Julkisen…