Viime kesän jälkeen ohjauksen teemaryhmässä on keskitytty neuvonnan ja ohjauksen määrittelyyn Tarjottimella, erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja sekä pohdittu vastuujakoa ohjauksen toimijoiden kesken.
Syyskuussa työskentelimme pienryhmissä Mirossa yleisten kysymysten kanssa ja pohdimme, mitkä tulisi olla Tarjottimella Usein Kysyttyinä Kysymyksinä (UKK). Samalla pohdittiin, mitä erityiskysymyksiä nousee oppimispolun ohjauksesta tai miten esimerkiksi jatkuvan oppimisen ohjaus toteutuu kussakin korkeakoulussa.
Suurin ohjaukseen liittyvä kysymys onkin, mitä on ohjaus opin.fi -palvelussa? Tavoitteena on, että käyttöliittymän tukee oppijaa löytämään itselleen sopivimmat opinnot tai oppimispolut sekä vastaukset yleisimpiin opintoihin liittyviin kysymyksiin. Myös erilaisten suositusten perusteella nousevat opinnot esitellään oppijalle ja suositus voi nousta esim. kiinnostus-, suoritus-, työmarkkina- ja osaamisdatasta. Tarvittaessa Opin.fi -palvelu ohjaa korkeakoulujen sekä muiden sidosryhmien ohjauspalveluihin.
Ohjaus (ja neuvonta) sisältää siis vastauksia oppimisen, koulutustarjonnan ja Tarjottimen teknisiin ongelmiin sekä tietoa eri palvelukanavista myös Tarjottimen ulkopuolelta. Tavoitteena olisi saada oppijalle erinomainen palvelukokemus, jossa hän saa kokonaisvaltaisen tuen, olipa hänen ensimmäinen kontaktipisteensä mikä tahansa.
Alustuksen jälkeen pienryhmät alkoivat keräämään kysymyksiä, jotka myöhemmin vielä määriteltiin mahdollisiksi yleisiksi ja yhteisiksi kysymyksiksi, joita olisi hyvä käsitellä Tarjottimella. Teemat olivat heräte ja taustaselvitys, opintojen suunnittelu ja löytäminen, ilmoittautuminen ja rekisteröityminen sekä opintojen suorittaminen.
Päivän toisessa osiossa kävimme läpi eri ratkaisuhypoteeseja ja keskusteltiin näistä. Esim. mitä oppijadataa tarvitaan ohjauksen tueksi, mitä oppijapolku voisi olla, minkä verran resursseja ohjaus tarvitsee tai tarjoaako korkeakoulu ylipäänsä ohjauspalveluja jatkuvalle oppijalle. Keskusteltiin lyhyesti jatkuvan oppijan palvelukanavista, heidän tavoitteistaan suorittaa yksittäisiä opintoja tai ehkä tavoitteista siirtyä tutkinto-opiskelijaksi.
Lokakuun tapaamisessa kuulimme esiselvityksen tuloksia osaamisen kuvaustiedoista. Syksyn Howspace-koosteessa esiteltiin näkemyksiä ja tuntemuksia jatkuvien oppijoiden ohjauksesta, oppimispoluista ohjauksen näkökulmasta, usein kysytyt kysymykset -osiosta sekä oppijaymmärryksestä. Lopuksi keskusteltiin kohderyhmäkohtaisista opinnoissa tukevasta sisällöstä.
Viimeisin tapaaminen pidettiin helmikuussa 2024, jolloin teemana oli ohjaaminen ja tukipalvelut palvelunhallinnan näkökulmasta, opin.fi mahdollinen tukimalli sekä ohjauksen kanavat. Lisäksi jatkokäsiteltiin Apu ja tuki -osiota sekä esiteltiin siihen jo tulleita ajatuksia toteutusmahdollisuuksista sekä kuultiin palautetta johtoryhmästä. Yksi peruskysymyksistä on, miten ohjauspalvelut näkyy ja miten niihin ohjataan Opin.fi -palvelussa. Lopuksi oli vielä lyhyt johdanto tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuteen sekä AI-kokeilusta.
Ohjauksen teemaryhmän työ siis etenee ja ydinryhmä työskentelee teemaryhmästä nousevien ajatusten pohjalta. Ohjaus on monimutkainen ja -tahoinen osa opintoja ja sen toteuttamiseen sähköisissä ympäristöissä on syytä suhtautua harkiten. Määrittelyvaihe alkaa jäämään jo taakse ja katseet suuntautuvat itse palveluun. Odotukset kohdistuvat myös datan teemaryhmän tuotoksiin, sillä laadukas ohjaus ja palvelu mahdollistuvat laadukkaan datan ansiosta.
Kirjoittaja: Joni Ranta, lehtori