Karelian avoimessa ammattikorkeakoulussa opiskeli vuonna 2022 lähes 3900 opiskelijaa. Aikaisempien vuosien tapaan avoimen amk:n opiskelijoille lähetettiin palautekysely – kevätlukukaudella opiskelleille elokuussa 2022 ja syyslukukaudella opiskelleille tammikuussa 2023. Kysely koostuu seuraavista osioista: opintotarjonta, ilmoittautuminen ja opintojen aloittaminen, opintojen sisältö, opiskelu ja opintojen toteutus, oma kehittyminen ja opintojen hyödyntäminen sekä toiveet uusista opinnoista.
Avoimen amk:n opiskelijoista 6 % vastasi kyselyyn. Seuraavassa tarkastelussa vedetään yhteen kyselyn tuloksia sekä luodaan katsaus keskeisiin kehittämistoimenpiteisiin, joilla vastataan kyselyssä esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin.
Laaja opintotarjonta – tukea opintojen valintaan
Suuri osa vastaajista kokee opintotarjonnan monipuolisena ja opintoihin ilmoittautumisen helppona. Opintojen valintaan kaivataan kuitenkin enemmän tukea.
Avoimen ammattikorkeakoulun opintoja suunnittelevien tai jo opiskelemassa olevien opiskelijoiden opinto- ja uraohjauspalveluja on lisätty. Vuoden 2023 alusta alkaen on käytössä ajanvarauskalenteri, jonka kautta voi varata maksuttoman ohjausajan. Ajanvarauskalenterin myötä ohjausaikojen määrä on huomattavasti lisääntynyt. Ohjaus tapahtuu valinnan mukaan joko puhelimitse tai Teams-yhteydellä. Ohjaajien kanssa voi pohtia esimerkiksi opiskeluvaihtoehtoja, uutta suuntaa uralle tai jo käynnissä olevien opintojen etenemistä sujuvoittavia toimintatapoja.
Kevään 2023 opintotarjonta julkaistiin uudessa ja aikaisempaa visuaalisemmassa ilmoittautumisjärjestelmässä. Opintoja voi hakea usealla eri tavalla; koulutushaulla asiasanan tai opintojakson nimen mukaan, sanapilveen koottujen teemojen tai tietokorttien mukaan sekä koulutusalakohtaisesti luokiteltuna. Ilmoittautumisjärjestelmään lisätään jatkossa myös erilaisia osaamiskokonaisuuksia. Myöhemmin sivustolta pääsee helposti myös ei-opintopisteytettyihin lyhyisiin mikro-opintoihin.
Kirjautuminen Karelian tietojärjestelmiin vaatii saadun palautteen perusteella edelleen tarkempaa tarkastelua ja sujuvoittamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Tähän paneudutaan erityisesti uudistuvan Moodle-oppimisympäristön käyttöönoton myötä.
Asiantuntevat opettajat opintoja toteuttamassa
Suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä opintojen toteutustapaan ja opiskeluun sekä opettajien asiantuntemukseen. Kehittämistoiveita esitettiin opinnoista saatavan palautteen määrään sekä sisältöihin liittyen.
Avoimen ammattikorkeakoulun opintojen kehittäminen ja uusien opintojen tuottaminen jatkuu. Kehittämistyössä käytetään palvelumuotoilun menetelmiä ja hyödynnetään kertynyttä asiakasymmärrystä sekä saatua avoimen ammattikorkeakoulun palautetta. Erityisesti kiinnitetään huomiota opintojen kuvaukseen ja oppijoille annettaviin ennakkotietoihin. Uusien verkko-opintojen rakennetta yhtenäistetään opiskelun sujuvoittamiseksi. Opettajien tukena on tuotantotiimi, joka koostuu verkkopedagogiikan asiantuntijoista sekä audiovisuaalisen materiaalin tuottajasta.
Osaaminen kehittyy
Ilahduttavaa on se, että kyselyyn vastaajat kokevat oman osaamisen kehittyneen avoimessa ammattikorkeakoulussa opiskelun myötä. Opintoja hyödynnetään monin eri tavoin esimerkiksi uusiin työtehtäviin siirtymisessä, alan vaihdossa, tutkintotavoitteisessa opiskelussa tai harrastuksissa.
Kyselyyn vastanneet esittivät runsaasti toiveita uusista opinnoista ja koulutussisällöistä. Toiveita hyödynnetään uusien opintosisältöjen kehittämisessä ja esimerkiksi suosittuun Työkykykoordinaattori-koulutuksen aihealueisiin on tulossa uusia opintoja.
Kirjoittaja:
Mervi Lätti, erikoissuunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Karolina Grabowska