Opiskelijahaalareita

Vauhtia opintoihin -hankkeessa tuetaan opintojen etenemistä ja yhteisöllisyyttä monin keinoin

Tässä artikkelissa kuvataan Vauhtia opintoihin: Varhainen tuki ja ohjaushankkeen ajankohtaisia kuulumisia. Hankkeessa on vuonna 2022 toteutettu monia konkreettisia toimia opiskelijoiden opintojen etenemisen tukemiseksi sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseksi. Hanketta toteuttavat yhdessä Karelia-amk ja Karelian opiskelijakunta POKA.

Hanke on suunnattu erityisesti koronaepidemian vuoksi tarvittaviin toimenpiteisiin: korkeakouluopiskelijoiden oppimisvajeen tasoittamisen ja opintojen etenemisen, ohjauksen ja opiskelijahyvinvoinnin tuen vahvistamiseksi.

Hankkeen päätavoitteena on luoda korkeakoulun läpileikkaava toimintamalli oppimisvajeiden tunnistamiseksi ja tasoittamiseksi sekä tukea opiskelijoiden hyvinvointia niin yhteisön kuin yksilönkin tasolla:

  1. Päivitetään varhaisen tuen toimintamalli kehittämällä tehokkaita toimenpiteitä oppimisvajeen tunnistamiseksi ja tasoittamiseksi
  2. Vahvistetaan erityisen tuen palveluita
  3. Varmistetaan opiskelijakunta POKAn hyvinvointityön jatkuvuus sekä tuetaan opiskelijoiden ryhmäytymistä ja kiinnittymistä korkeakouluyhteisöön pandemian jälkeen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman Vauhtia opintoihin: Varhainen tuki ja ohjaushankkeen toteutusaika on 1.1.2022-31.12.2023.

Uusi opiskelijalähtöinen ohjaussivusto rakentuu

Karelian uudistuvaan Pakki-opiskelijaportaaliin rakennetaan opiskelijalähtöinen ohjaussivusto, josta tutkinto-opiskelijalle selviää helposti ohjaus- ja hyvinvointipalvelujen kokonaisuus sekä hyvinvoinnin vuosikello. Tätä sivustoa voidaan hyödyntää myös opiskelijaohjuksessa.

Syksyn 2022 aikana on tutustuttu muiden korkeakoulujen ohjaus- ja hyvinvointisivustoihin. Karelian ohjaussivuston päivitys tehdään yhteistyössä Karelian viestintätiimin ja opiskelupalvelujen kanssa. Uusittu Pakki-portaalin ohjaussivusto on käytössä syksyllä 2023 uusilla opiskelijoilla.

Opintopiireissä opinnot etenevät

Opintopiirien tavoitteena oli tarjota matalan kynnyksen yhteisöllistä tukea opintojen etenemiseksi. Opiskelijat tulevat opintopiireihin itsenäisesti, opinto-ohjaajan tai kuraattorin ohjaamina. Jos itsenäistä työskentelyä ei ole tullut aikaisemmin aloitettua suunnitelmasta huolimatta, voi opiskelijan ohjata opintopiiriin ja kokeilla tuottaisiko se paremmin tulosta opintojen etenemiseksi.

Tyypillisesti opintopiiriin tuleva opiskelija suorittaa opintojaksoa loppuun itsenäisillä tehtävillä. Kun oman opiskeluryhmän tukea ei ole, voi opiskelijalla olla haasteita motivaation kanssa ja vaikeuksia itsenäisen työskentelyn aikatauluttamisessa ja opiskeluun sitoutumisessa.

Opintopiiriä luotsaa opintokuraattori, ja se on avoin kaikille opiskelijoille kahtena aamupäivänä viikossa. Opiskelija laatii itselleen aikataulun tai lukujärjestyksen, pilkkoo tavoitteen konkreettisiksi tehtäviksi ja esittelee suunnitelmansa ohjaajalle. Opintopiirissä työskennellään pomodoro-tekniikkaa hyödyntäen. Ryhmään voi osallistua myös verkkoyhteydellä ja sitä mahdollisuutta ovat entistä useammat opiskelijat hyödyntäneet.

Matematiikkaan lisätukea opintopiirissä

Karelian tradenomiopiskelijoiden ensimmäisen syksyn opinnoissa oli jo ennalta haastavaksi tiedetty talousmatematiikan opintojakso. Vauhtia opintoihin -hankkeessa toteutettiin viikoittain mahdollisuus vapaaehtoiseen tukiopetukseen ja opiskeluun yhdessä. Opiskelijoiden tukena ryhmässä oli paikalla joka toisella viikolla matematiikan opettaja ja joka toisella opintokuraattori. Tarkoituksena oli käynnistää vertaisoppimisen ryhmät, jolloin opiskelijat yhteistyössä pääsevät laskemaan ja saavat lisäharjoitusta haastavista aihealueista.

Työskentelyssä haasteeksi havaittiin se, että opiskelijat tarvitsivat vahvasti lisä- ja tukiopetusta matematiikan aiheista. Useille opiskelijoille opintojakson sisältö oli hyvin vaativaa ja he hyötyivät opettajan yksilöllisestä ohjauksesta. Ryhmään osallistui paljon tukea tarvitsevia opiskelijoita, joten vertaisoppiminen ei tämän opintojakson osalta toiminut. Viikoittain toteutuva matematiikan paja tai aikaisemmin Kareliassa toiminut vertaisopiskelijoiden vetämä ryhmä voisi paremmin tukea opiskelijoita.

Toinen haaste on ollut opiskelijoiden vähäinen osallistuminen tukiryhmään suhteessa oppitunneilla ilmi käyneeseen tuen tarpeeseen. Koronan jälkeen tukea ja pienryhmiä on tarjolla eri teemoilla, mutta on ihan valtakunnallinen ilmiö, etteivät opiskelijat niihin osallistu. Yksilöohjausta suositaan.

Tukea myös englantiin ja ruotsiin

Vauhtia opintoihin -hanke on pilotoinut muutamille aloille tuettuja toteutuksia englannin ja ruotsin opintoihin. Tuettu toteutus on tarkoitettu niille opiskelijoille, jotka ovat jo yrittäneet suorittaa opintojaksoa opetussuunnitelman mukaisesti, mutta eivät ole saaneet kirjallista osuutta tehtyä hyväksytysti. Tuetulla toteutuksella opiskeltava aines on rajattu ja tentti suoritetaan 4-6 osassa. Opiskelijoille on ollut tarjolla opetusta liittyen opintojakson oleellisimpiin sisältöihin.

Lisätietoa oppimisvaikeuksista

Vauhtia opintoihin -hanke mahdollisti Karelian opetushenkilöstölle järjestetyn Kuntoutussäätiön luennon 29.2.22. Aamupäivän aikana saatiin kattava tietopaketti erilaisista oppimisen haasteista, siitä miten ne näkyvät opiskelijan arjessa ja kuinka voisimme Kareliassa tukea erilaisia oppijoita. Luennoitsijan viesti oli, että pienetkin järjestelyt ja tukitoimet voivat olla yksittäisen opiskelijan kannalta merkittäviä.

POKAn toiminnalla vahvempaa yhteisöllisyyttä ja opiskelijahyvinvointia

Kolme henkilöä Karelian t-paidat päällä teltassa
Kuva 1. Ständit Karelian avajaisissa syyskuussa 2022. Kuva: Kirsi Sonninen

Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKA on jo muutaman vuoden ajan painottanut toiminnassaan opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemista. Opiskelijakunnassa hyvinvoinnin tukeminen näkyy mm:

  • Vapaa-ajan toimintaan (Into-toimintaan) panostamisena
  • Ryhmäytymisen tukemisena
  • Tuutoroinnin kehittämisenä
  • Yhteisöllisyyden esille tuomisena kampuksilla ja kaupungilla erilaisia kampanjoita, tapahtumia ja tempauksia järjestämällä

Tämän lisäksi POKA on mukana Karelia-ammattikorkeakoulun VIP-toiminnassa (Välittämisen ilmapiiri). Vauhtia opintoihin -hankkeen tuella näitä toimintoja on voitu kehittää vastaamaan entistä paremmin opiskelijoiden tarpeita ja tarjontaa. Etenkin osallistujille maksutonta toimintaa on voitu laajentaa.

Monipuolista vapaa-ajan toimintaa

POKAn vapaa-ajan toiminta tunnetaan nimellä Into-toiminta. Into-toiminta pitää sisällään neljä erilaista kokonaisuutta: Into-illat, IntoSportit, IntoFunit ja IntoClubit.

Into-toiminta pyritään pitämään mahdollisimman matalan kynnyksen toimintana ja kaikessa toiminnassa on aina mukana vetäjä. Into-illat ovat kampuksilla järjestettävää rentoa puuhailua, kuten lautapelejä. IntoSporteissa opiskelijat pääsevät kokeilemaan Sporttituutorien kanssa erilaisia urheilullisia lajeja. IntoFun-retkillä tehdään jotain vähän suurempaa, kuten retkeillään Kolilla. IntoClubit ovat tähdätty jonkun tietyn aihealueen ympärille, esim. perheellisille opiskelijoille ja +35-vuotiaille opiskelijoille on omat ryhmät. Vauhtia opintoihin -hankkeen ajan kaikki Into-toiminta on opiskelijoille täysin maksutonta.

Ryhmä henkilöitä kalliolla ulkoiluvaatteet päällä
Kuva 2. IntoFun-retki Kolilla syksyllä 2022. Kuva: Paula Hirvonen

POKA järjestää vuosittain erilaisia ryhmäytymistä, yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia tukevia tapahtumia, kuten rastitapahtumat FAMKY ja Talviolympialaiset, Karelian avajaiset, hyvinvointi- ja harrastemessut sekä pikkujoulut ja vappuviikon tapahtumat.

Vauhtia opintoihin -hanke on mahdollistanut POKAn työntekijöiden käyttää tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen enemmän työaikaa luottamustoimijoiden rinnalla. Isojen vuosittaisten tapahtumien lisäksi olemme hankkeen kautta järjestäneet pienempiä ryhmäytymistä tukevia tapahtumia:

  • Pöytälätkäturnaus yhteistyössä Karelian kirjaston kanssa
  • Pizzailta yhteistyössä Jos ry:n kanssa
  • Sateenkaarevien opiskelijoiden Rainbow Room yhteistyössä Muuvi ry:n kanssa
  • Sateenkaarevien opiskelijoiden kahvihetket yhdessä Pohjois-Karjalan Seta ry:n kanssa
  • Pääsiäisen munanetsintä
  • Kansainvälisten opiskelijoiden ryhmäytymisiltapäivä
  • Aiheuttaako Ukrainan tilanne huolta? -avoin vastaanotto yhteistyössä kriisikeskuksen ja Karelian hyvinvointitoimijoiden kanssa
  • Hyvinvointitoimijoiden kampushiimailut
  • Ständejä
  • Yhteisöllisemmät taukotilat -kampuskävelyt.

Vauhtia opintoihin -hankkeen aikana kampuskävelyillä on kartoitettu muutostarpeita kampusten kehittämiseksi opiskelijahyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ajatellen. Tarvittavat muutokset tullaan toteuttamaan myöhemmin muulla rahoituksella.

Opiskelijaryhmistä heränneisiin tarpeisiin on tapahtumien lisäksi vastattu myös ryhmädynamiikkaa tukevilla luokkavierailuilla sekä hyvinvointiluennoilla yhteistyössä opintokuraattorin kanssa. Luokkavierailuilla on käsitelty toiminnallisuuden ja keskustelun kautta mm. ryhmän elinkaarta, rooleja ja vuorovaikutusta ryhmässä. Lisäksi teemoina ovat olleet työelämän, Karelian sekä ryhmän omat pelisäännöt.

Hankkeen aikana POKA on kampanjoinut mm; sosiaalisessa mediassa, ständeillä, julisteilla, hyvinvoinnin ilmoitustaululla ja Voi hyvin -kirjeen kautta seuraavien opiskelijoille tärkeiden aiheiden esiin nostamiseksi:

  • Opiskelijoiden mielenterveyspäivä
  • Arkiliikuntakampanja
  • Nikotiinittomuuspäivä
  • Kukaan ei jää yksin -kampanja yhteistyössä Pohjois-Karjalan Maakuntaliiton kanssa

Uudet opiskelijayhteisön pelisäännöt

Hankkeen aikana POKA on yhteistyössä Karelian kuraattoreiden kanssa luonut Karelialle uuden häirintätilanteiden toimintamallin ja Karelian opiskelijayhteisön pelisäännöt opiskelijoilta kerättyjen ehdotusten mukaisesti. Pelisäännöissä korostetaan opiskeluun ja oppimiseen liittyviä taitoja:

  • Aktiivista osallistumista lähiopetukseen
  • Ajanhallintaa liittyen opiskeluun ja hyvinvointiin
  • Yhteisöön liittyviä taitoja, kuten toisten kunnioitusta ja hyvän ilmapiirin luomista

Pelisäännöillä halutaan nostaa esiin seikkoja, jotka tukevat sitä, että kampukselle on mukava tulla opiskelemaan ja viettämään aikaa yhdessä.

Tuutorikoulutukseen on hankkeen toimijoiden luennoilla tuotu entistä vahvemmin teemaksi ryhmäytymistä. Hankkeen rahoituksella POKA on voinut jakaa enemmän avustuksia tuutoreiden järjestämille ryhmäyttäville toimille. Hankkeen aikana on myös toteutettu paikkaavaa tuutorointia geronomi-koulutuksessa, johon ei saatu rekrtytoitua vertaistuutoreita. Hankevuonna 2023 vertaistuutoroinnissa kehitetään verkkotuutorointia monimuotokoulutuksissa ja tietojenkäsittelyssä ylimääräisellä etäyhteisöllisyyttä tukevalla tuutorikoulutuksella.

Vauhtia opintoihin -hankkeessa on tällä hetkellä mahtava “pöhinä” päällä. On kehitteillä monia konkreettisia toimintoja opiskelijoiden opintojen etenemisen tukemiseksi sekä yhteisöllisyyden vahvistamiseksi. Näistä uusista tuulista kuullaan lisää keväällä 2023.


Kirjoittajat:

Leena Hiltunen, opintokuraattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Paula Hirvonen, asiantuntija, Opiskelijakunta POKA

Tiia Kyllönen, asiantuntija, Opiskelijakunta POKA

Hanna Ronkainen, opettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Minna Turunen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelikuva: Kirsi Sonninen.