Pohjois-Karjalan maakunnan kehityksen kannalta keskeinen väestöhaaste on, miten turvataan jatkossa osaavan työvoiman riittävyys alueella. Yhtenä ratkaisuna alueen elinvoiman takaamiseksi nähdään työ- ja koulutusperäinen maahanmuutto. Kaksivuotisessa Karelia-ammattikorkeakoulun Kansainvälinen uraohjaamo -hankkeessa (ESR-React) yksi tärkeimmistä tavoitteista on kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen edistäminen.
Kansainvälisten opiskelijoiden taustat vaihtelevat paljon. Osalla opiskelijoista on pitkä aiempi työkokemus omasta kotimaastaan ja myös Suomesta, kun taas toiset tulevat opiskelemaan Karelia-ammattikorkeakouluun suoraan koulusta ja ilman minkäänlaista työkokemusta. Kansainvälinen uraohjaamo -hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan erilaisia keinoja kansainvälisten opiskelijoiden työnhakutaitojen lisäämiseksi suomalaisessa ympäristössä. Kaikki kansainväliset opiskelijat tarvitsevat joka tapauksessa tietoa alueemme työmarkkinoista sekä suomalaisesta työelämästä ja -kulttuurista. Myös työkalut työnhakuun ovat tarpeen.
Kansainvälisten opiskelijoiden Working in Finland -opintojakso madaltaa työllistymiskynnystä
Kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen haasteet on tunnistettu Karelian kahden englanninkielisen koulutusvastuun opetussuunnitelmissa. Muualta tänne tulleet lähtevät monesti työnhakuun uudessa ympäristössä suomalaisten rinnalla takamatkalta. International Business –koulutuksen toisen vuoden ja Industrial Management –koulutuksen ensimmäisen vuoden opetussuunnitelmassa onkin Working in Finland –opintojakso.
Opintojakson tavoitteena on opiskelija- ja uraohjauksen rinnalla madaltaa nimenomaan muualta tulleiden opiskelijoiden työllistymiskynnystä. Opintojakso sijoittuu kevätlukukaudelle ja on viiden opintopisteen mittainen. Sen aikana esitellään kotoutumistarkoituksessa Suomea yhteiskuntana, Pohjois-Karjalaa asuinalueena, suomalaista työelämäkulttuuria ja lainsäädäntöä. Opiskelijat perehtyvät opintojaksolla työllistymismahdollisuuksiin ja työnhakuun suomalaisessa ympäristössä. Heidän verkostoitumistaan tuetaan tehtävillä, joissa he itse ottavat yhteyttä valmistuneisiin opiskelijoihin ja kv-taustaisiin yrittäjiin. Ennen koronaa opiskelijat suorittivat myös parin päivän Job Shadowing -kokeilun, jossa he seurasivat itse etsimillään työpaikoilla tapa- ja viestintäkulttuuria käytännössä.
Työhaastattelusimulaatiot tarjosivat käytännön harjoitusta ja vinkkejä
Kansainvälinen uraohjaamo –hankkeessa Karelian koulutuksilta kerättiin tietoa kansainvälisten opiskelijoiden tarpeista. Koulutuksista esitettiin toive työnhakutaitojen lisäämisestä. Työnhakutaitojen kokonaisuutta suunniteltaessa yhdeksi kokeilun kohteeksi valikoitui työhaastattelusimulaatio, jota päätettiin pilotoida osana Working in Finland -opintojaksoa. Sen lisäksi, että opintojaksolla opiskelijat tutustuvat suomalaiseen rekrytointiprosessiin, heille haluttiin tarjota myös mahdollisuus päästä käytännössä harjoittelemaan työhaastattelutilannetta.
Opintojakson vastuuopettaja ja hankehenkilöstö suunnittelivat ja toteuttivat englanninkielisen simulaation yhteistyönä. Opiskelijoille laadittiin oman alan harjoittelupaikkailmoitukset; heille myös kuvattiin lyhyt video, jossa annettiin käytännön vinkkejä työhaastatteluun valmistautumiseen. Opiskelijat varasivat kukin itselleen 15 minuutin tapaamisen, jossa Kansainvälinen uraohjaamo -hankkeen työntekijät haastattelivat heitä. Simulaatioon valittiin tyypillisimpiä työhaastattelukysymyksiä. Opiskelijoita pyydettiin kertomaan muun muassa itsestään, osaamisestaan ja motivaatiostaan. Jokainen opiskelija sai haastattelun jälkeen henkilökohtaista palautetta ja vinkkejä jatkoa varten.
Osalle opiskelijoista haastattelutilanne oli uusi kokemus ja erityisesti omasta osaamisesta kertominen oli vierasta. Toisaalta jotkut sanoittivat osaamistaan niin vakuuttavasti, että haastattelijat olisivat voineet palkata heidät töihin samalta istumalta. Jokainen voi kuitenkin aina parantaa valmiuksiaan työhaastattelussa suoriutumiseksi.
Koulutuksen ja hankkeen yhteistyö jatkuu – uusi työnhakutaitojen opintojakso tulee keväällä 2023
Työhaastatteluja simuloiva kokeilu oli kaikkien osapuolten näkökulmasta onnistunut ja tarpeellinen. Eräällä opiskelijalla oli samana iltapäivänä oikea haastattelu työharjoittelua varten, ja hän koki, että simulaatio auttoi lievittämään jännitystä. Kokeiluhan oli autenttinen, kun haastattelijana ei ollut opiskelijoille tuttu opettaja vaan aivan uudet henkilöt. Opiskelijoiden mielestä haastattelijat olivat kuitenkin mukavia, eikä tilanne stressannut liikaa.
Working in Finland -opintojaksolle kokeilu toi lisäresurssia, kun henkilökohtaiset haastattelut voitiin toteuttaa kolmen hanketyöntekijän voimin lähes kolmellekymmenelle opiskelijalle. Kansainvälinen uraohjaamo -hankkeen näkökulmasta kokeilu vahvisti ajatusta siitä, että kehittämistoimenpiteet on valittu oikein ja niille on aito tarve. Kokeilu tarjosi hankkeelle arvokkaan mahdollisuuden pilotoida varhaisessa vaiheessa toimintoa, joka jatkossa otetaan käyttöön koulutuksessa.
Hankkeen ja opintojakson yhteistyö jatkuu myös tästä eteenpäin. Jatkossa Working in Finland -opintojakso ja uusi, Kansainvälinen uraohjaamo- hankkeessa kehitettävä työnhakutaitojen opintojakso tukevat ja täydentävät toisiaan sisällöllisesti. Working in Finland –opintojakso sisältyy myös jatkossa IB- ja IM-opintoihin, tosin hiukan lyhyempinä toteutuksina. Englanninkielinen työnhakutaitojen opintojakso, jolla simuloidaan suomalaista rekrytointiprosessia työnhakijan näkökulmasta, tulee tarjolle täydentävän osaamisen opintoina keväällä 2023. Pohdinnassa on myös opintojakson tarjoaminen avoimen ammattikorkeakoulun opintoina.
Kirjoittajat:
Riitta Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Taru Väisänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu