Opiskelijoita tentissä

Opiskelijan arviointi edellyttää lainsäädännön tuntemista

Opiskelijan arviointi on tärkeä ja moniulotteinen osa opettajan työtä. Arviointi on osa opetusta ja oikeudellisesti opetuksen katsotaan olevan tosiasiallista hallintotoimintaa.

Arviointi jaetaan formatiiviseen ja summatiiviseen arviointiin. Formatiiviseen arviointiin kuuluvat opiskelijoiden ohjaaminen, kannustaminen ja palautteen antaminen. Summatiivisella arvioinnilla arvioidaan, miten opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet. Summatiivisessa arvioinnissa käytetään arviointiasteikkoa, jonka perusteella arvosana määräytyy. Ammattikorkeakoulussa tämä asteikko on normaalisti 0-5.

Opintojaksoa suunnitellessaan opettaja laatii opintojaksolle osaamistavoitteita tukevat arviointiperusteet, joihin nojautuen opiskelijoiden suorituksia arvioidaan. Opintojakson aikana opettaja arvioi erilaisia opiskelijan suorituksia kuten tenttejä, oppimistehtäviä tai suullisia esityksiä. Opintojakson päätteeksi opettaja suorittaa kokonaisarvioinnin.

Lailla ohjataan ja rajoitetaan opettajan harkintavaltaa

Opettajalla on arvioinnissa varsin laaja harkintavalta, sillä arvosana perustuu viime kädessä opettajan näkemykseen siitä, kuinka hyvin opiskelijan suoritukset täyttävät arviointiperusteissa asetetut kriteerit. Tästä huolimatta arviointi on luonteeltaan oikeudellista toimintaa, jota ohjataan lainsäädännössä. Yleishallinnollisessa ja oppilaitoskohtaisessa lainsäädännössä on lukuisia säännöksiä, joilla pyritään ennakollisesti varmistamaan arvioinnin oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus. Lisäksi lainsäädäntö mahdollistaa opiskelijalle oikaisuvaatimuksen tekemisen opettajan arvioinnista.

Ammattikorkeakoulussa suoritettavaa opintosuoritusten arviointia on säännelty erityisesti ammattikorkeakoululain (932/2014) 37 §:ssä sekä arvioinnin oikaisumenettelystä 57 §:ssä. Lisäksi opettajien tekemää arviointia ohjaavat ammattikorkeakoulujen laatimat säännöt ja ohjeistukset. Erityisesti tutkintosäännössä on annettu tarkentavia ohjeita opiskelijoiden arviointiin liittyen.

Ennakollisesti arvioinnin laillisuutta on pyritty takaamaan siten, että opettajalla on velvollisuus julkaista arviointiperusteet ennen arviointia. Opettajan on myös huolehdittava siitä, ettei hän suorita arviointia esteellisenä. Opettaja ei esimerkiksi voi arvioida lapsensa, ystävänsä tai rakastajansa opintosuorituksia. Opettajan tulee arviointiperusteita soveltaessaan huomioida harkintavaltaa ohjaavat hallinnon oikeusperiaatteet. Näiden mukaan arvioinnin pitää esimerkiksi olla johdonmukaista ja kaikille opiskelijoille tasapuolista.

Opiskelijan käytössä erilaisia oikeusturvakeinoja

Opiskelijan oikeusturva on taattu siten, että opiskelijalla on aina oikeus tutustua omiin opintosuorituksiinsa ja niiden arviointiin. Opiskelijalla on myös oikeus saada opettajalta perustelut suorituksensa arvioinnille. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen opettajan arviointiin, on opiskelijalla mahdollisuus hakea arviointiin oikaisua. Ensivaiheessa oikaisua voidaan hakea suullisesti tai kirjallisesti opettajalta. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen opettajan asiassa tekemään päätökseen, voi hän hakea oikaisua ammattikorkeakoulun tutkintolautakunnalta. Lautakunta voi pysyttää opettajan päätöksen voimassa, palauttaa asian uudelleen käsiteltäväksi tai muuttaa opettajan päätöstä.

Jos opiskelija kokee, että opettaja on menetellyt arvioinnissa virheellisesti, voi opiskelija tehdä asiasta myös hallintokantelun valvovalle viranomaiselle. Hallintokantelu ei ole muutoksenhakukeino, eikä kantelun käsittelijällä ole oikeutta muuttaa tai kumota tehtyjä päätöksiä. Kantelu voi johtaa esimerkiksi huomautuksen antamiseen lainvastaisesta menettelystä.

Tietosuojan huomioiminen tärkeää

Opiskelijan arvioinnissa tulee huolehtia siitä, että tietosuojaan liittyvät asiat on asianmukaisesti hoidettu. Opiskelijan henkilötietoja tulee käsitellä lainmukaisesti, asianmukaisesti ja läpinäkyvästi. Henkilötietojen käsittelyssä tulee noudattaa yleisen tietosuoja-asetuksen periaatteita. Periaatteiden mukaisesti arviointia varten kerättyjä henkilötietoja tulee käyttää vain arvioinnin tekemiseen, eikä niitä saa käyttää muihin tarkoituksiin. Arvioinnissa ei saa käsitellä enempää opiskelijan henkilötietoja kuin on välttämätöntä. Ylimääräinen ja tarpeeton opiskelijan henkilötietojen käsittely arvioinnin yhteydessä on kielletty.

Lopuksi

Arvioinnin tekeminen on yksi opettajan tärkeimmistä ja opiskelijalle näkyvimmistä tehtävistä. Arvioinnin tulee olla monipuolista, läpinäkyvää, yhdenvertaista ja kannustavaa. Opettajan osaaminen arvioinnin oikeudellisista seikoista lisää arvioinnin oikeudenmukaisuutta ja vähentää opintosuorituksista tehtäviä muutoksenhakuja. Opiskelijan arviointiin liittyy lukuisia oikeudellisia näkökulmia, jotka jokaisen opettajan olisi hyvä tietää. Näihin näkökulmiin on mahdollista tutustua tarkemmin juuri julkaistussa kirjassa ”Hyttinen, Mikko & Korte, Atte: Oppijan arvioinnin oikeudelliset perusteet”.


Kirjoittajat:

Atte Korte, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuva: Andy Barbour palvelusta Pexels