Syksyn 2020 aikana Karelia-ammattikorkeakoulun kirjastossa heräsi ajatus tiedonhankinnan opetuksen järjestelmällisestä saamisesta kaikkien Karelian koulutusalojen opetussuunnitelmiin. Vuosien saatossa olimme huomanneet isoja eroja eri alojen opiskelijoiden osallistumisessa kirjaston järjestämiin tiedonhankinnan ohjauksiin. Myös opinnäytetöiden ohjaajien kanssa syksyllä 2021 käytyjen keskustelujen perusteella opiskelijoiden tiedonhankintataitojen kehittämiselle on koettu olevan tarvetta jokaisella koulutusalalla.
Lähdimme suunnittelemaan tiedonhankinnan opetuksen saamista uuteen opetussuunnitelmaan alkuvuodesta 2021. Pidimme Karelia-amk:n koulutuksen kehittämispäällikkö Marjo Nenosen kanssa palaverin ja keskustelimme siitä, miten tiedonhankinnan opetus saataisiin samansisältöisenä kaikille koulutusaloille. Kirjaston ajatukseksi muotoutui kolmiportainen tiedonhankinnan opetuksen malli.
Mikä kolmiportainen tiedonhankinnan opetuksen malli?
Ensimmäisellä portaalla eli kirjastoinfoissa esitellään kirjaston käytön perusteita ja tutustutaan esimerkiksi aineistotietokanta Karelia-Finnan käyttöön. Kirjastoinfot pidettäisiin ryhmäkohtaisesti kaikille aloittaville opiskelijoille orientoivien opintojen yhteydessä. Kirjastoinfot tavoittavat nykyäänkin suurimman osan Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoista, joten tulevaisuuden tavoitteena on saada systemaattisesti kaikki aloittavat opiskelijat kirjastoinfojen piiriin. Kirjastoinfoja tukemassa on myös kirjaston tekemiä ohjevideoita kirjaston YouTube-kanavalla.
Toisella portaalla, tiedonhankinnan perusteissa, opiskelijalle olisi tarjolla itseopiskeltava verkkomateriaali, jonka pohjalta opiskelija osaisi etsiä, arvioida ja käyttää tietoa eettisesti ja kriittisesti sekä hyödyntää tietoa omissa opinnoissaan. Kun tiedonhankintataitojen harjoittelu yhdistyy johonkin konkreettiseen tehtävään (esimerkiksi raporttiin tai esitykseen), on opiskelijan helpompi hahmottaa, miten, miksi ja mistä tietoa haetaan sekä miten hakutuloksia rajataan ja arvioidaan. Kokemukseen perustuva oppiminen on prosessi, jossa oppija itse luo merkityksiä oppimilleen asioille – on siis tärkeää, että opiskelija voi kytkeä oppimansa juuri omaan tiedontarpeeseensa. Tämän portaan verkkomateriaali on tarkoitus integroida opiskelijoille pakolliseen opintojaksoon, jolloin jokainen opiskelija kävisi kirjaston koostaman materiaalin läpi.
Kolmannella portaalla eli tiedonhankinnan kertauksessa opinnäytetyövaiheessa olevalle opiskelijalle olisi tarjolla itseopiskeltava verkkomateriaali ja tarpeen mukaan alakohtaisia tiedonhankinnan klinikoita ja/tai henkilökohtaista ohjausta verkkomateriaalia täydentävänä osiona. Opinnäytetyövaiheessa opiskelija osaisi jo lähtökohtaisesti käyttää kirjaston aineistoja ja tiedonlähteitä tarkoituksenmukaisella tavalla, joten tässä vaiheessa kirjaston tarjoama tiedonhankinta keskittyisikin taitojen kertaamiseen ja esimerkiksi tietokantojen syvällisemmän käytön opastukseen.
Tiedonhankinta myös työelämän taidoksi
Kolmiportainen tiedonhankinnan opetuksen malli on tällä hetkellä käsittelyssä ja se pyritään saamaan opetussuunnitelmiin vuoden 2022 syksystä alkaen. Muutoksia tämänhetkiseen malliin voi vielä tulla kevään aikana.
Osana tätä opetussuunnitelmaprosessia kirjaston aiemmin tekemiä, jo olemassa olevia itseopiskelumateriaaleja tullaan päivittämään keväästä 2022 alkaen uusille alustoille. Lisäksi kirjasto tukee itsenäistä tiedonhankintaa tekemällä jatkuvasti lisää ohjevideoita omalle YouTube-kanavalleen. Mietinnässä on myös tuottaa enemmän vuorovaikutteista sisältöä, jotta eri tavoin oppivat opiskelijat tulisi huomioitua paremmin tiedonhankinnan opetuksessa.
Nykypäivän työelämä vaatii jatkuvaa oppimista ja oman ammattitaidon ylläpitämistä. Työelämän tiedonhankintataidot ovat paitsi uuden ja ajankohtaisen tiedon seuraamista ja etsimistä, myös taitoa lukea ja arvioida tietoa. Kaiken kirjaston tarjoaman tiedonhankinnan opetuksen ja ohjauksen tavoitteena onkin antaa sekä suomen- että englanninkielisille opiskelijoille sellaiset lähtökohdat, että he osaavat hyödyntää tietoa kaikissa kirjallisissa töissään koko opintojen ajan ja myös työelämässä, ei vain opinnäytetyötä tehdessään. Siksi tiedonhankinnan opetuksen systemaattinen integroiminen opetussuunnitelmaan on ensiarvoisen tärkeää.
Kirjoittajat:
Noora Kontturi, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Jaana Rummukainen, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Leena Väyrynen, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Pixabay