Karelian geronomi AMK -koulutus vietti 2-vuotispäiviään tammikuussa 2024. Ensimmäisessä ryhmässä aloittaneet geronomiopiskelijat ovat edenneet opinnoissaan jo viidennelle lukukaudelle, ja ensimmäisten opiskelijoiden odotetaan saavan opinnäytetyönsä valmiiksi tulevana syksynä ja jopa valmistuvan vuodenvaihteessa 2024 eli puoli vuotta tavoiteajankohtaa etuajassa.
Tässä puheenvuorossa reflektoimme koulutuksen alkutaivalta kahdelta kuluneelta vuodelta ja luomme katsauksen tulevaan. Pohdimme myös valmistuvien geronomien työllistymis- ja työurapolkuja sekä ikäosaamisen kehittämistarpeita yleisemmin. Tekstimme perustuu geronomikoulutuksen opettajien muistiinpanoihin ja omakohtaisiin kokemuksiin sekä opiskelijoilta ja yhteistyökumppaneilta saatuun palautteeseen.
Mistä kaikki alkoi?
On aika pysähtyä hetkeksi ja katsoa muutama vuosi taaksepäin Karelian geronomi AMK -koulutuksen alkuvuosia. Koulutuksen taival alkoi opetussuunnitelmatyön valmistelusta syksyllä 2020 ja jatkui varsinaisen opetussuunnitelman laatimisella keväällä 2021 nelihenkisessä moniammatillisessa opettajatiimissä, joka koostui sosiaaliala-, hoitotyö- ja fysioterapiataustaisista opettajista (Myller 2021). Opetussuunnitelmatyön alkuvaihe käynnistyi sekä opettajatiimimme että myös tulevan koulutuksemme yhteisen arvoperustan pohtimisella (ks. Myller & Puustinen 2021), josta käsin etenimme opetussuunnitelman ja sen toteutuksen tarkempiin didaktisiin ja pedagogisiin valintoihin (Myller & Puustinen 2022). Tämä perusta on kantanut pitkälle sekä tiimimme yhteistyön että koko koulutuksen eteenpäin viemisessä ja kehittämisessä. Alkuperäinen opettajatiimimme on kasvanut kahdella uudella jäsenellä koulutuksen aloituksen jälkeen, ja opintojaksojemme opetuksessa mukana on myös Karelian muiden koulutusohjelmien opettajia.
Opetussuunnitelman ensimmäisen lukukauden opintojaksojen toteutussuunnitelmien valmistelu eteni vauhdikkaasti syksyllä 2021, jotta koulutuksen ensimmäiset opiskelijat pääsivät aloittamaan uunituoreen koulutuksen opintojaksoineen tammikuussa 2022. Monimuotokoulutuksemme alkoi koronapandemian jälkimainingeissa, etätapaamisessa, jossa opettajat ja opiskelijat eri puolilta Suomea kohtasivat toisensa ensimmäistä kertaa. Monimuoto-opinnoissa painottuva itsenäinen työskentely, tiimiopiskelu, säännölliset etäohjaukset ja muutaman kerran lukukaudessa toteutuvat lähijaksot muodostivat perustan opintojen etenemiselle heti ensimmäisestä lukukaudesta alkaen. Ensimmäisen ryhmän opinnot lähtivät rullaamaan mukavasti eteenpäin ja samassa etenemistahdissa rakentuivat edelleen myös seuraavien lukukausien opintojaksototeutukset. Syksyllä 2022 saimme koulutukseemme toisen monimuoto-opiskelijaryhmän ja nyt, vuoden 2024 alussa, mukana on jo yhteensä neljä opiskelijaryhmää, yhteensä 91 geronomiopiskelijaa (Karelia Vipunen 2024).
Missä mennään nyt?
Ensimmäisenä geronomiopintonsa aloittaneella ryhmällä, eli viidennen lukukauden opiskelijoilla, on jo eväinään opintosisältöjä, jotka ovat koostuneet muun muassa aktiivisen terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen, lainsäädännön ja ikäystävällisen yhteiskunnan, sosiokulttuurisen vanhustyön ja voimaannuttavien työmenetelmien sekä palveluohjauksen ja kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin sekä turvallisen, esteettisen ja saavutettavan ympäristön teemoja sisältävistä opinnoista. Koulutuksessamme ammatillisen kasvun prosessi kiinnittyy jokaisella lukukaudella toteutuvien käytännön harjoitteluiden yhteyteen. Geronomiopiskelijoiden osaamisessa korostuu viidennelle lukukaudelle siirryttäessä gerontologinen osaaminen, gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen, ohjausosaaminen, palvelujärjestelmäosaaminen, monialainen arviointiosaaminen (Geronomiliitto 2024) ja ammattikorkeakoulujen koulutusohjelmien yhteiset kompetenssit (Arene 2022). Viidennen ja kuudennen lukukauden opinnoissa painottuvat puolestaan johtamis- ja kehittämistyön osaamisen kokonaisuudet.
Geronomiopinnoissa joka lukukaudelle sijoittuvat käytännön harjoittelut ovat olleet tärkeitä sekä opiskelijoiden tietojen ja taitojen harjoittelulle käytännön ympäristöissä että myös geronomin ammattiryhmän tunnettuustyön ja koulutuksen sekä työelämän verkostoitumisen kannalta. Geronomiopiskelijat ovat jalkautuneet harjoitteluihin monipuolisesti erilaisiin terveys-, kuntoutus- ja sosiaalialan toimintaympäristöihin ympäri Pohjois-Karjalaa sekä maakunnan ulkopuolelle. Harjoittelupaikkoja on löytynyt julkiselta ja yksityiseltä sektorilta sekä järjestöistä. Geronomin monialaiseen tietoperustaan pohjautuva osaaminen ja moniammatillinen työote ovat mahdollistaneet monipuolisesti erilaisissa vanhustyön ja ikäosaamisen ympäristöissä harjoittelun ja toimimisen. Kokemuksemme mukaan geronomiopiskelijat on otettu kentällä vastaan uteliaasti ja tervetulleiksi toivottaen. Useat opiskelijamme ovat myös opintojen ohella, harjoitteluiden jälkeen, työllistyneet geronomeille sopiviin vanhustyön tehtäviin. Opiskelijamme ovat vieneet kentällä eteenpäin geronomin osaamisen ilosanomaa, ja geronomikoulutuksen sekä työelämän yhteistyötä on ylläpidetty yhteistyötapaamisissa. Näkemyksemme mukaan geronomin ammattiryhmä alkaa olla tunnistettu kentällä, melko hyvin jo myös Pohjois-Karjalassa, nyt kaksi vuotta koulutuksen aloituksen jälkeen.
Kentän ja koulutuksen yhteistyön vahvistamista ja vuoropuhelua tarvitaan kuitenkin edelleen. Vastavuoroisuus eri toimijoiden välillä, ja kentällä tunnistettujen osaamis- ja työntekijätarpeiden ja osaamisen kohtaaminen, ovat askeleita ikäystävällisen yhteiskunnan rakentamiseen. Kentältä tulleet viestit esimerkiksi ennaltaehkäisevien ja ennakoivien toimenpiteiden vaateesta ikäosaamisen alueella, ovat akuutteja. Työnantajat tarvitsevat uusia avauksia ja ideoita ikääntyneiden palveluiden kehittämiseen ja ammattilaisia ratkomaan työntekijäpulaa, sekä kehittämään uusia työnkuvia. Geronomit ammattiryhmänä tarvitsevat puolestaan edelleen lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä, jotta he voivat osaltaan olla mukana edistämässä ikäystävällisen yhteiskunnan tavoitetta.
Katsaus tulevaan
Karelian geronomi AMK-koulutuksen ensimmäinen opetussuunnitelman toteutuskierros alkaa tulla kohti loppusuoraa, kun ensimmäisessä aloitusryhmässä opintonsa aloittaneet geronomiopiskelijat ovat nyt kevätlukukaudella 2024 jo opinnäytetyön suunnitelmavaiheessa ja suorittavat toiseksi viimeisen käytännön harjoittelunsa hyvinvointialueilla. Syyslukukaudella 2024, kuudennen lukukauden opinnoissa opiskelijat syventävät osaamistaan muun muassa johtamisen ja kehittämisen teemoissa sekä teoriaopintoina että viimeisessä käytännön harjoittelussa. Ensimmäisten Karelian geronomiopiskelijoiden on mahdollista valmistua jo vuodenvaihteeseen 2024–2025 mennessä, mikäli he ovat suorittaneet opetussuunnitelmassa seitsemännelle lukukaudelle sijoittuvat täydentävän osaamisen opinnot etukäteen opetussuunnitelmaan kuuluvien opintojen rinnalla kolmen vuoden aikana.
Geronomikoulutuksesta katsoen on ollut ilahduttavaa huomata, että geronomiopiskelijamme ovat saaneet työtarjouksia jo opintojensa ohessa, ja uusia ja uudenlaisia geronomin työnkuvia sekä tehtäviä ollaan kehittämässä ja jo myös avattu erilaisissa organisaatioissa. Kun Kareliasta valmistuvat tulevaisuuden geronomit siirtyvät työelämään, tavoitteenamme on aloittaa heidän kanssaan alumnitoiminta, luoda vahvoja verkostoja kentällä työskentelevien geronomiemme ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Ammattikorkeakoulun näkökulmasta työelämälähtöinen ja -läheinen yhteistyö on erittäin tärkeää ja kokemukset työelämän muuttuvista tarpeista välttämättömiä myös koulutuksen kehittämisen edistämiseksi.
Muutamassa vuodessa on tapahtunut hätkähdyttävän paljon ikäosaamisen kentällä myös laajemmin. Geronomikoulutuksen käynnistymisen lisäksi Karelian ikäosaamisen painoalueella on tapahtunut paljon myös valtakunnallisen ja kansainvälisen verkostoitumisen ja yhteistyön saralla. Esimerkiksi Karelian HYRRÄ-ikäystävällisyyden osaamisyhteisömalli on kehitetty EAFS-hankkeen tuloksena (ks. esim. Kukkonen 2023; Makkonen & Myller 2023), Karelia on aktiivisesti mukana valtakunnallisessa geronomi AMK-koulutusten geroverkostossa ja geronomiosaamisen kehittämistyössä, vanhustenviikon tapahtumaa pilotoitiin ensimmäisen kerran Kareliassa syksyllä 2023, kansainvälinen Erasmus+ -hanke neljän eri maan kesken ikääntyvien 55+ jatkuvasta oppimisesta on käynnistynyt ja Karelia toimii eri verkostoissa tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelutyössä. Myös Karelian Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK-koulutuksen kanssa on tehty tiiviistä yhteistyötä. Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen -YAMK-koulutusohjelma mahdollistaa geronomien koulutus- ja urapolun ylempään ammattikorkeakoulututkintoon Kareliassa (ks. Kukkonen & Myller 2022).
Koulutuksen opetussuunnitelmatyöstä alkaen vahvistunut käsityksemme eettisestä, esteettisestä ja esteettömästä geronomikoulutuksesta sekä vanhustyöstä, ja ikäystävällisyydestä yhteiskunnallisena kysymyksenä on saanut kuluneiden muutaman vuoden varrella uusia näkökulmia ja kerroksia. Kaiken kaikkiaan ikäystävällisyydessä on kysymys meidän jokaisen asiasta, ja ikääntyminen koskettaa kaikkia. Kareliasta pian valmistuvilla geronomeilla on monialainen työkalupakki ikäystävällisen yhteiskunnan edistämiseen, aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukemiseen sekä sosiokulttuuriseen vanhustyöhön. Geronomin kompetensseilla voidaan osaltaan vastata ikääntyvän yhteiskunnan moninaisiin kysymyksiin niin julkisella kuin yksityisellä sosiaali- ja terveyspalvelualoilla sekä kuntien hyvinvointia edistävässä työssä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, miten ja minkälaisiin tehtäviin Kareliasta valmistuvat geronomit työllistyvät ja minkälaiset urapolut heitä odottavat – mahdollisuudet ovat moninaiset!
Kirjoittajat:
Terhi Myller, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Jonna Puustinen, ikäosaamisen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Arene (2022). Suositus ammattikorkeakoulujen yhteisistä kompetensseista ja niiden soveltamisesta. https://arene.fi/julkaisut/suositus-ammattikorkeakoulujen-yhteisista-kompetensseista-ja-niiden-soveltamisesta-2022/ Luettu 2.2.2024
Geronomiliitto (2024). Geronomin kompetenssit. https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi/kompetenssit Luettu 31.1.2024
Karelia Vipunen (2023). Toiminnan tulosten ja talouden tietoportaali.
Kukkonen T. & Myller T. (2022). Ikäosaamisen koulutusjatkumo Kareliasssa. IkäNYT! Ikäosaamisen verkkojulkaisu. 2/2022. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2022/10/ikaosaamisen-koulutusjatkumo-kareliasssa/ 15.1.2024
Kukkonen T. (2023). Yhteiskehittämisellä kohti osaamisyhteisön toimintamallia. IkäNYT! Ikäosaamisen verkkojulkaisu 2/2023. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://ikaosaaminen.karelia.fi/2023/11/yhteiskehittamisella-kohti-osaamisyhteison-toimintamallia/ (21.1.2024)
Makkonen H. & Myller T. (2023). Osaamisyhteisöajattelu Karelian strategisena kyvykkyytenä ikäystävällisen yhteiskunnan edistämisessä. Pulssi-portaali. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://kareliatesti.meitadev.fi/2023/10/osaamisyhteisoajattelu-karelian-strategisena-kyvykkyytena-ikaystavallisen-yhteiskunnan-edistamisessa/ (20.1.2024)
Myller T. (2021). Geronomi (AMK) -koulutus vahvistaa Karelian ikäosaamisen kokonaisuutta. IkäNYT! Ikäosaamisen verkkojulkaisu. 1/2021. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://ikanyt.karelia.fi/2021/02/18/geronomi-amk-koulutus-vahvistaa-karelian-ikaosaamisen-kokonaisuutta/ (25.1.2024)
Myller T. & Puustinen J. (2021). Karelian geronomikoulutuksen ohjaavat arvot. IkäNYT! Ikäosaamisen verkkojulkaisu. 2/2021. Karelia-ammattikorkeakoulu. https://ikanyt.karelia.fi/2021/11/22/karelian-geronomikoulutuksen-ohjaavat-arvot/ (25.1.2024)
Myller T. & Puustinen J. (2022). Hyviä käytäntöjä ja toimintatapoja geronomikoulutuksen opetussuunnitelmatyöstä. M. Nenonen & K. Varis (Eds. toim.), Katse korkeakoulun ja työn tulevaisuuteen – Karelian opetussuunnitelmien uudistaminen 2020-2022, (33-36). Karelia-ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-376-2 (24.1.2024)