Opinto-ohjaajana tehtävänäni on auttaa opiskelijaa opintojen suunnittelussa, opiskelukyky ja oppimisen kysymyksissä sekä valmistumiseen liittyvissä käytännön asioissa, uraan liittyviä pohdintoja unohtamatta. Opona kehitän ohjauskäytänteitä, mikäli ne kehittämistä vaativat.
Opinto-ohjaajan minun tulee muistaa lukuisia asioita kohdatessa opiskelija yksin tai ryhmässä. Minä ohjaan ja neuvon opiskelijoita monenlaisissa opintoihin liittyvissä kysymyksissä. Kuuntelen molemmilla korvilla ja annan opiskelijalle aikaani. Keskityn hänen asialleen. Selvitän ja otan selvää, jos oma osaaminen tai tietämys ei riitä. Hopsaan ja organisoin opintoja yhdessä opiskelijan kanssa.
Keskeneräisyys oikea-aikaisessa ohjauksessa ei ole lainkaan huono asia. Ohjaustoimissa oppii joka päivä uutta. Tässä tehtävässä ei ole toista samanlaista päivää, ei viikkoa. Päivä voi täyttyä opetuksesta, se voi täyttyä joko yksilö- tai ryhmäohjauksista. Ohjaustoimet edellyttävät jatkuvaa seuraamista ja perehtymistä muun muassa erilaisiin järjestelmiin, tutkintojen uudistuksiin, hakukäytänteisiin, opiskelijavalintoihin sekä tulevaisuuden työelämätaitoihin.
Minulta vaadittavat taidot ja ominaisuudet
Kaikki taidot/ominaisuudet, joita opolla edellytetään olevan liittyvät opiskelijan auttamiseen opintojen ja opiskelukyvyn edistämisessä. Opinto-ohjaajan minun tulee tukea osaltani opiskelijaa opintoihin kiinnittymisessä ja etenemisessä valmistumiseen asti:
- kuuntelu
- kommunikointi
- ongelmanratkaisu
- kehittämisorientoituneisuus
- tiedottaminen
- yhteydenpitäminen
- itsensä johtaminen
- joustava työote, joustavuutta
- kehittävä ja ihmisläheinen työote
- luova ajattelu
- vuorovaikutus
- yhteistyökyky
- relisienssikyky
- tukemisen halu
- teknologiaosaaminen.
Tärkeimmiksi taidoiksi tai ominaisuuksiksi itse nosta kommunikointitaidon, jolla tarkoitan myönteisyyttä, ymmärtäväisyyttä, suunnitelmallisuutta, kärsivällisyyttä sekä ihmissuhteiden hyvinvointia. Toiseksi tärkeää on relisienssikyky ja tässä opinto-ohjaajan tehtävässä tällä tarkoitan psyykkistä joustavuutta ja toistuvasti muuttuviin tilanteisiin sopeutumisherkkyyttä sekä omien voimavarojen tunnistamista ja tunnustamista. On kyettävä pyytämään apua tarvittaessa. Eikä yhtään ole pahitteeksi olla enemmän optimisti kuin pessimisti.
Mitä paremmin toimin ohjaajana niin sitä vähemmän ilmenee muun muassa mielipahaa, huonoja opiskelukokemuksia ja -muistoja sekä opintojen viivästymistä. Haluni kehittää omaa työtä ja lähityöyhteisön toimintaa on tärkeää. Työssäni opona pääsen kehittämään niin itseäni kuin toimintoja innovatiivisessa ja yhteisöllisessä toimintakulttuurissa, kun vain aika antaa/antaisi myöten.
Kirjoittaja:
Maarit Ignatius, opinto-ohjaaja, opettaja, median koulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelin kansikuva: Pexels / Lara Jameson