Vuosi 2023 lähestyy loppuaan ja uusi vuosi on tuomassa uusia tuulia myös Digivision viestintään ja markkinointiin. Uusi korkeakoulujen yhteinen opintoja tarjoava digipalvelu lähestyy lanseerausvaihetta, joten tulevana vuonna isossa roolissa tulee olemaan viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelu, mukaan lukien viestintä- ja mediasuunnitelmat.
Opin.fi -nimi on saatu uuden digipalvelun käyttöön tällä viikolla. Vuoden 2024 keskeisiä asioita suunnittelussa tulevat olemaan muun muassa Opin.fi -brändin brändihierarkia suhteessa korkeakoulujen omiin brändeihin, tone of voice, yhdenmukaisuus, palvelulupaus ja pääviestit sekä kuvamaailma ja kielikysymykset.
Koska Opin.fi -palvelu on uusi palvelu, se tullaan lanseeraamaan vaiheittain ennen suurelle yleisölle avaamista. Lanseerauksen eri vaiheita suunnitellaan ja toteutetaan oppijoiden, korkeakoulujen käyttöönottojen ja palvelukehityksen näkökulmista. Lanseerauksen suunnitelmassa syvennytään tarkemmin korkeakoulujen käyttöönottoihin sekä lanseerauksen markkinoinnillisiin ja viestinnällisiin toimenpiteisiin.
Tämänhetkisen suunnitelman mukaan viestinnällinen lanseerausvaihe tulee kestämään yli vuoden, koska viestintää ja markkinointia porrastetaan eri kohderyhmille lanseerauksen eri vaiheissa. Viestintä- ja markkinointitoimenpiteet suunnitellaan huolella ja hyödynnetään myös vertaisverkoston voimaa, mikä tarkoittaa suosituksia ja oppijoiden kesken tapahtuvaa markkinointia. Koska kyseessä on uusi palvelu, ei aihepiiri ole erilaisille kohdeyleisöille entuudestaan tuttu. Siksi on tärkeää, että palvelun ydinviestit ja konsepti pysyvät kaikilla yhtenäisinä, yksinkertaisina ja ymmärrettävinä koko lanseerauksen ajan.
Korkeakoulujen näkemys suunnittelussa on tärkeää, joten korkeakouluilla on mahdollisuus osallistua suunnittelutyöhön. Digivision hanketoimisto tulee järjestämään alkuvuoden aikana pienryhmissä noin kolmen tunnin workshoppeja, joissa suunnitellaan tulevia toimenpiteitä. Karelia on ilmoittautunut mukaan suunnittelutyöhön.
Karelian Digivisio-blogi hiljentyy tämän blogitekstin myötä joulun viettoon. Seuraava blogitekstimme julkaistaan tammikuun 2024 alkupuolella.
Toivotamme kaikille lukijoille oikein rauhallista joulua ja menestystä uuteen vuoteen!
Kirjoittaja: Eija Pyykkö, viestintäasiantuntija