Kareliassa on käynnistynyt syyskuussa 2023 Erasmus+ -ohjelmaan kuuluva AliVe-hanke (Age-Inclusive Lifelong Learning: Microcredential and Guidelines). Hankkeen suomenkielinen nimi on ”Ikäystävällinen jatkuva oppiminen: käsikirja mikro-opintojen yhteissuunnitteluun”. Kolmivuotisen kansainvälisen hankkeen tarkoituksena on paikantaa ikääntyvien 55+ jatkuvaa oppimista haastavia ja edistäviä tekijöitä niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteiskuntatasolla sekä tunnistaa ja kehittää mahdollisuusrakenteita, jotka edistävät 55+ ikääntyneiden osallisuutta korkeakoulutukseen maaseudulla ja kaupungissa.
Hanke toteutuu samanaikaisesti neljässä maassa
Konkreettisesti hankkeen tavoitteena on luoda eurooppalaiseen kontekstiin sopiva ikääntyneiden 55+ tarpeet huomioiva mikro-opintokokonaisuus, joka on siirrettävä, muunnettava ja joustava erilaisiin paikallisiin tarpeisiin. Lisäksi hankkeessa laaditaan metodologinen tiekartta mikro-opintojen soveltamiseen. Hankeprosessi toteutetaan samanaikaisesti jokaisessa kumppanimaassa. Kansallisen tason tulokset analysoidaan ja niiden pohjalta kootaan eurooppalaisen toimintaympäristön yleiset ikäystävällisen jatkuvan oppimisen periaatteet.
Mikro-opinnot määritellään tässä yhteydessä joustavasti ja ensisijaisesti nonformaaliksi oppimistapahtumaksi (vrt. Digivisio 2023), jolla on selkeä pedagoginen rakenne ja tavoite. Tässä hankkeessa keskeinen mikro-opintojen ulottuvuus on ikäystävällisyys (ks. Kukkonen 2023; Myller 2022). Jo hankkeen alkuvaiheessa olemme huomanneet, että micro credential -käsitteen merkitys on moninainen, eikä yhtä selkeää määritelmää ole kumppanimaiden kesken, mutta ei myöskään kansallisesti. Tässä vaiheessa käytämme käsitettä mikro-opinnot.
Hanketta on valmisteltu neljän eurooppalaisen korkeakoulun yhteistyönä. Hankkeen koordinaattorina ja johtajana toimii Carinthia University of Applied Sciences (CUAS) Itävallasta. Muut kumppanit ovat Karelia-ammattikorkeakoulu Suomesta, University of Cork (UCC) Irlannista ja Charles University Tsekeistä (kuvio 1).
Kohderyhmä 55+ mukana yhteiskehittämisessä
Hankkeessa on viisi työpakettia, joista ensimmäinen on varattu hankkeen hallinnointiin. Toisessa työpaketissa kehitetään yhdessä ikääntyvien 55+ kanssa mikro-opintojen periaatteet ja kolmannessa työpaketissa niitä pilotoidaan. Neljännessä työpaketissa tehdään analyysit ja arviointi, ja viidennessä työpaketissa jalkautetaan ja juurrutetaan kehittämistyön ideoita ja tuloksia kentälle. Viides työpaketti toteutuu muiden työpakettien rinnalla. Lopullisena tuloksena julkaistaan eurooppalaiseen toimintaympäristöön soveltuva ikääntyvien 55 + mikro-opintokokonaisuus ja siihen liittyvät metodologiset toimintaohjeet. Lisäksi hankkeessa odotetaan syntyvän ammatillisia ja tieteellisiä julkaisuja. CUAS kehittää sähköisen alustan tulosten saavutettavuuden ja avoimuuden varmistamiseksi. Jokainen korkeakoulu järjestää paikallisen verkostotapahtuman aiheeseen liittyen.
Hanketuloksia voidaan siis implementoida joustavasti erilaisiin koulutuskonteksteihin ja demografisille alueille. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa jatkuvan oppimisen kehittämisessä erityisesti ikääntyvien näkökulmasta. Ehkäpä hankkeen päättyessä voimme määritellä ikäystävällistä jatkuvaa oppimista uusin ja innovatiivisin tavoin, esimerkiksi ikääntyvien avoimen ammattikorkeakoulun avulla? Hankkeen etenemistä ja kuulumisia voi seurata virallisten nettisivujen (www-linkki tulossa) kautta sekä erilaisia kanavia pitkin.
Yhteiskehittäminen on yhteistä ongelmien ratkaisua
Edellä on kuvattu hankkeen eteneminen hankesuunnitelman pohjalta. Suunnitelma on melko tarkka, ja ohjaa hankkeen etenemistä neljässä eri maassa. Yhteiset toimintaperiaatteet tuovat toisaalta yhdenmukaisuutta ja vertailtavuutta eri maiden välille, mutta voivat samalla haastaa hankkeen joustavuutta edetä kussakin maassa eteen tulevien erilaisten tilanteiden mukaan. Hanketyö harvoin etenee täysin suunnitelman mukaisesti, mutta onko suunnitelmista poikkeaminen mahdollista yhteishankkeessa? Tätä kysymystä olemme pohtineet jo neljän maan kesken, ja yhteinen näkemys on se, että suunnitelman tulee joustaa muuttuvien tilanteiden mukaan. Onkin mielenkiintoista seurata, millaisia muutostoiveita hankkeen aikana tulee vastaan.
Hankkeeseen liittyy tässä vaiheessa vielä monia ratkaistavia kysymyksiä. Miten tavoitamme erilaisista elinympäristöistä (maaseutu ja kaupunki) olevia ikääntyneitä? Millainen toimintaympäristö ja prosessi tukee mikro-opintojen yhteiskehittämistä? Muun muassa näihin kysymyksiin sisältyviä erilaisia haasteita tulemme pohtimaan hankkeen aikana varmasti moneen kertaan. Hanke ei siis ole vain valmiin suunnitelman toteuttamista. Hanketyö haastaa samalla pohtimaan ja oppimaan hankkeen aihepiiristä. Tämä on yleensä hanketyön parhaita puolia. Ja tähän pohdintaan haluamme osallistaa yli 55-vuotiaita kansalaisia mukaan.
Etsintäkuulutus
Jos tiedät lähipiirissäsi yli 55-vuotiaan henkilön, joka on kiinnostunut ikäystävällisestä jatkuvasta oppimisesta, niin pyydämme välittämään alla olevaa kutsua kiinnostuneille!
Oletko sinä 55+ -vuotias ja luonnehtisit itseäsi elinikäiseksi oppijaksi?
Oletko kiinnostunut ikääntyvien jatkuvan oppimisen kehittämisestä? Etsimme AliVe-hankkeen yhteiskehittämisen fokusryhmiin mukaan viisi kaupunkialueella ja viisi maaseutualueella asuvaa ikääntyvää.
Jos aihe kiinnostaa sinua, niin tule mukaan vaikuttamaan tulevaisuuden ikäystävällisen jatkuvan oppimisen kehittämiseen.
Järjestämme vuoden 2024-2025 aikana 4-6 ikäystävällisen jatkuvan oppimisen suunnittelu- ja toteutustyöpajaa.
Ota yhteyttä ja kerro, millä tavoin aihe kiinnostaisi juuri sinua? Yhteystiedot: [email protected] p. 0505666032
Lähteet:
Myller T. (2022). Ikäystävällisyystekijöitä harvaan asutulla maaseudulla. T. Kukkonen (Eds.), Ikä- ja muistiystävälliset elinympäristöt : Pohjois-Karjalan ikäihmisillä on asiaa, (16-25). Karelia-ammattikorkeakoulu.
Kukkonen T. (2023). Ikäystävällisyys on kaikkien asia – kuulumisia Norjan kansallisesta kehittämistyöstä. Pulssi-portaali, (30.10.2023).
Artikkelikuva: Freepik
Kirjoittajat:
Terhi Myller, yliopettaja, projektipäällikkö AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu
Heli Makkonen, yliopettaja, projektiasiantuntija, AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu
Anne Airaksinen, projektiasiantuntija, AliVe-hanke, Karelia-ammattikorkeakoulu