Osa 1 : Opinnäytetyöprosessi ja käytänteet hoitotyön koulutuksessa
Tämä on ensimmäinen osa hoitotyönkoulutuksen opinnäytetyönohjaukseen liittyvää artikkelisarjaa. Seuraavissa osissa käsitellään hoitotyön koulutusohjelmassa tehtyä opinnäyteohjauksen palautekyselyä ja sen tuloksia sekä opinnäytetyöprosessin kehittämistä.
Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu opiskelijan tekemä opinnäytetyö (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014). Ammattikorkeakoulutututkinnon opinnäytetyö on laaja kokonaisuus ja oppimisprosessi, jossa kehitetään ja osoitetaan valmiuksia soveltaa oman ammattialan tietoja ja taitoja. Opinnäytetyön tulee osoittaa perehtyneisyyttä opinnäytetyön aihepiiriin sekä valmiutta tarvittavien tutkimusmenetelmien hallintaan ja viestintään. Opinnäytetyön laajuus on ammattikorkeakoulututkinnossa 15 opintopistettä, mikä tarkoittaa opiskelijalle ajallisesti noin 405 tunnin tai 10 viikon yhtäjaksoista työaikaa. (Karelia ammattikorkeakoulu 2023.) Kyseessä on siten opiskelijan suurin yksittäinen opintokokonaisuus, joka monesti saattaa tuoda opiskelijan oppimisen matkalle monenlaisia vaiheita ylä- ja alamäkineen.
Opinnäytetyöt hoitotyön koulutusohjelmassa
Karelia-ammattikorkeakoulun hoitotyön (sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutukset) koulutusohjelmassa valmistuneiden opinnäytetöiden määrä on vaihdellut vuosittain. Vuonna 2021 valmistui kaikkiaan 110 opinnäytetyötä. Viime vuonna 2022 koulutuksesta valmistui yhteensä 60 opinnäytetyötä. Kuluvana vuonna 2023, opinnäytetöitä on syyskuuhun mennessä valmistunut 54 kappaletta.
Suurin osa töistä on perinteisesti ollut toiminnallisia. Niitä oli vv. 2022-2023 83% kaikista töistä. Viime vuonna opinnäytetöistä 18% oli tutkimuksellisia opinnäytetöitä. Nyt syyskuuhun mennessä vuoden 2023 vastaava luku on 16%. Tutkimuksellisista opinnäytetöistä suosituimpia ovat olleet laadullisella tutkimusmenetelmällä tehdyt työt. Mukaan mahtuu myös muutama kirjallisuuskatsaus ja määrällisellä tutkimusmenetelmällä tehty opinnäytetyö.
Opinnäytetyö aloitetaan jo puolessa välissä opintoja
Kohta väistyvässä opetussuunnitelmassa (OPS19) opinnäytetyö aloitetaan viidennellä lukukaudella. Kokonaisuus on aikataulutettu siten, että viidennen lukukauden aikana opiskelija suorittaa 5 op opinnäytetyön suunnitelmasta ja 5 op opinnäytetyön toteutuksesta. Opinnäytetyön raportoinnin 5 op:n suoritusmerkinnän opiskelija saa kuudennella lukukaudella.
Uudessa opetussuunnitelmassa (OPS22) opinnäytetyö tullaan aloittamaan neljännellä lukukaudella ja se on integroitu Tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta II 4 op –opintojaksoon (TKI 2-opintojakso), joka jakautuu koulutusalakohtaiseen osioon (2 op) ja monialaiseen osioon (2 op). Integraatio toteutetaan koulutusalakohtaisessa osiossa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskelija aloittaa opinnäytetyösuunnitelman hahmottelun osana TKI 2 -opintojaksoa ja siirtyy noin lukuvuoden puolivälissä kirjoittamaan sitä varsinaisiin opinnäytetyöohjauksiin. Opinnäytetyön toteutus (5 op) ja viimeistely (5 op) osiot ajoittuvat viidennelle lukukaudelle.
Uudessa opetussuunnitelmassa opinnäytetyön aloitus tapahtuu siis noin puoli vuotta aiemmin kuin aikaisemmin. Opetussuunnitelmaan laaditun aikataulun mukaan edetessään opiskelija saa opinnäytetyönsä valmiiksi hyvissä ajoin ennen lopullista tutkinnon valmistumista. Opetussuunnitelma antaa opiskelijalle näin ollen myös jouston varaa, mikäli opinnäytetyöprosessi venyisi opetussuunnitelman mukaisesta aikataulusta. Tällöin työn loppuunsaattamien ei kuitenkaan vaikuttaisi (niin merkittävästi) opiskelijan lopulliseen valmistumiseen.
Opiskelijan ohjausprosessi
Hoitotyön koulutusohjelmassa opiskelijoita ohjataan niin sanotulla yhdistetyllä pari- ja yksilöohjausmallilla. Ohjaavat opettajat aloittavat uusien opiskelijoiden kanssa pareittain, mutta prosessin edetessä eriytyvät opiskelijoiden tarpeen mukaan ohjaamaan itselleen Wihissä pääohjattavaksi merkittyjä töitä yksin. Tällä hetkellä opettajapareja on yhdeksän, mutta todennäköisesti niitä lisättään niin, että niitä olisi kaiken kaikkiaan 11 ohjaajaparia.
Ohjaukset toteutuvat pääsääntöisesti kahden viikon välein. Ohjausajat on varattu opiskelijoiden lukujärjestykseen, joten opiskelijoiden on helppo varautua tuleviin ohjauksiin etukäteen. Ohjaukset toteutetaan hybridinä eli opiskelijalla on halutessaan mahdollisuus osallistua niihin koululla tai kotoa käsin verkkoyhteydellä.
Wihi-järjestelmää käytettiin hoitotyön koulutuksessa aluksi vain opinnäytetyön prosessin lopussa eli tarkastuksessa, mutta pian siirryimme käyttämään sitä koko prosessin ajan. Sen on ajateltu ja huomattukin helpottavan käytössä olevaa joustavaa pari- ja yksilöohjausta. Yksilöohjausta voi toteuttaa opiskelijan edettyä työssään toteutusvaiheeseen helposti pelkästään Wihissä.
Kirjoittajat:
Terhi Hagman, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu
Suvi Liimatta, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu
Irja Väisänen, lehtori, sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Hoitotyön opinnäytetyö. 2023. Karelia-ammattikorkeakoulun Moodle-oppimisympäristö. Viitattu 29.9.2023
Karelia ammattikorkeakoulu. 2023. Tutkintosääntö. Karelia-intra. Viitattu 29.9.2023
OPS19. 2019. Opetussuunnitelma. Sairaanhoitajankoulutusohjelma. Karelia ammattikorkeakoulu.
OPS22. 2022. Opetussuunnitelma. Sairaanhoitajankoulutusohjelma. Karelia ammattikorkeakoulu. https://opintoopas.karelia.fi/47/fi/94/122 Viitattu 25.10.2023
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista. (1129/2014) https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2014/20141129#Pidm46494958388800 viitattu 29.9.2023
Artikkelikuva: drobotdean / Freepik