Kirjastot jatkuvan oppimisen tukena

Kysyin ChatGPT:ltä, miten kirjastot voivat tukea jatkuvaa oppimista? Sen vastaus oli: ”Kirjasto on paitsi kirjojen ja tietämyksen aarreaitta myös elinvoimainen oppimisympäristö, joka tukee jatkuvaa oppimista monin tavoin. Se toimii inspiraation ja tiedon lähteenä, yhteisön keskuksena sekä teknologian ja innovaatioiden tuojana.” (ChatGPT 2023.)

Ihan yhtä korkealentoisesti en itse kirjaston roolia innovaatioiden tuojana näe, mutta tärkeänä jatkuvan oppimisen tukijana kylläkin.

Kirjastoon olet aina tervetullut!

Yleisen kirjaston tehtäviksi määritellään lainsäädännössä mm. aineistoihin ja tietoon pääsyn tarjoaminen, lukemisen edistäminen, ohjauksen ja tuen tarjoaminen sekä yhteiskunnallisen ja kulttuurin vuoropuhelun edistäminen (Laki yleisistä kirjastoista 1492/2016). Tieteellisten (ml. ammattikorkeakoulukirjastot) roolia ei ole suoranaisesti lainsäädännöllä määritelty, mutta nopealla googlauksella löytää kirjastojen omia kuvauksia toiminnan keskeisimmistä tehtävistä: palvelujen tuottaminen erityisesti tutkimuksen ja opetuksen tarpeisiin, tutkimuksen ja julkaisutoiminnan edistäminen sekä oppimisen tukeminen.

Karelia-ammattikorkeakoulun kirjaston palvelulupaukseen olemme kirjanneet ammatillisen ja tieteellisen tiedon tarjoamisen opintojen, opetuksen ja tutkimuksen tueksi. Lisäksi lupaamme huomioida asiakkaiden erilaiset tarpeet ja palvella heitä mahdollisimman yksilöllisesti. Kirjastomme on avoin kaikille ikään tai taustaan katsomatta, ja se tarjoaa mahdollisuuden oppimiseen jokaiselle, olipa sitten kyseessä opiskelija, työelämässä oleva tai eläkeläinen. Tänä syksynä palkitsimme Karelian kirjaston vuoden asiakkaana henkilön, joka on ollut asiakkaanamme vuosikymmenet ja jatkaa aktiivista opiskelemista edelleenkin eläkkeellä olleessaan.

Kirjastojen laaja verkosto hyödynnettävissä

Kallonen ja Kuhmonen (2021) nostavat kirjansa esipuheessa esille, että jatkuva oppiminen on merkittävä kilpailutekijä, tuottavuuden kasvattaja sekä työhyvinvoinnin lisääjä. He kuitenkin huomauttavat, että halu oman osaamisen kehittämiseen tulee nousta työntekijän omista tarpeista. Holmgrenin mukaan uuden tiedon etsiminen ja monenlaisten selitysten hakeminen sekä halu oppimiseen ovat yksilön voimavaroja pitkällä aikavälillä (2023, 28). Mönkkönen ja Roos puhuvat työpaikan käytäntöjen merkityksen ymmärtämisestä osana työyhteisötaitoja: tiedolle ja taidoille syntyy merkitys vasta silloin, kun niitä käytetään (Mönkkönen ja Roos 2023, 27). Voikin aiheellisesti kysyä, voiko taitoa olla ilman tietoa?

Tämän päivän työelämässä korostuvat yhä enemmän tiedonhaku- ja arviointitaidot sekä eräänlainen tilanteiden lukutaito, jonka avulla voidaan toimia moninaistuvissa työyhteisöissä. Tietoa tulee pystyä hakemaan juuri siinä tilanteessa ja hetkessä, kun sitä tarvitaan. Kuten aiemmin totesin, kirjastot ovat kaikille avoimia ja tarjoavat apuaan näihin tilanteisiin. Kannattaa muistaa, että yksittäisen oppijan takana on, ei vain oman kotipaikkakunnan tai korkeakoulun kirjasto, vaan laajemmin koko Suomen kirjastoverkosto. Tätä verkostoa kannattaa oppijan hyödyntää tehokkaasti, esimerkiksi kirjat ja artikkelit liikkuvat kaukopalveluna kirjastosta toiseen. Lisensoituja elektronisia aineistoja, esimerkiksi tietokantoja, voi käyttää kirjastoissa paikan päällä. Erilaisten aineistojen lisäksi kirjastot tarjoavat työskentelytiloja sekä erilaisia luentoja ja koulutuksia.

Tietoiskuja henkilöstölle

Jatkuva oppiminen ei kosketa pelkästään korkeakoulun ”asiakkaita” eli niitä oppijoita, jotka ovat rekistereissä opiskelijastatuksella, vaan koko yhteisöä. Karelia-ammattikorkeakoulun kirjasto tukee henkilöstön oppimista tarjoamalla tiedonhankinnan ohjausta ja pitämällä ”täsmätietoiskuja” ajankohtaisista aiheista, esimerkiksi kestävän kehityksen aineistotietokannoista tai avoimista aineistoista ja oppimateriaaleista. Lisäksi henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua Iloa elämään -kirjallisuuspiirin toimintaan.

ChatGPT kuvasi kirjaston roolia jatkuvan oppimisen mahdollistajana: ”Jatkuvan oppimisen tukeminen on keskeinen osa kirjaston tehtävää, ja sen rooli yhteiskunnassa oppimisen mahdollistajana on korvaamaton. Kirjasto ei ainoastaan tarjoa oppimisen mahdollisuuksia, vaan se myös ruokkii uteliaisuutta, luo yhteisöjä ja auttaa yksilöitä kasvamaan tiedonjanossaan – siinä sen todellinen voima piilee.” (ChatGPT 2023.) Tästä on helppoa olla samaa mieltä.


Lähteet:

ChatGPT 3.5. 2023. Miten kirjastot voivat tukea jatkuvaa oppimista?. Open AI. https://chat.openai.com. 29.9.2023.

Holmgren, E. 2023. Tyytyväisyys : vastavoima jatkuvaa venymistä vaativalle työlle. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.

Kallonen, T. & Kuhmonen, A. 2021. Jatkuva oppiminen : työelämän tärkein taito. Helsinki: Kauppakamari.

Mönkkönen, K. & Roos, S. 2023. Työyhteisötaidot digiajassa. [Helsinki]: Gaudeamus.


Kirjoittaja:

Jaana Rummukainen, tietoasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu