Tässä artikkelissa kerron Karelian kansainvälisenä työntekijänä omasta polustani ulkomailta suomalaiselle työpaikalle.
Suomalainen koulutusjärjestelmä on tuttu monille ulkomaalaisille ihmisille, jotka tekevät tutkimusta tai työskentelevät koulutusalalla. Suomen kielen oppiminen kiinnostaa monia mm. Leningradin alueella Venäjällä. Valmistuttuani koulusta Viipurissa mietin, mikä minua kiinnostaa, ja hain opiskelemaan suomen kielen opettajaksi Hertzenin yliopiston Viipurin yksikköön. Koska pidin matematiikasta, suomen kielestä oli tullut minulle tärkeä harrastus, koska sen kielioppi näytti oikein loogiselta. Toisena syynä oli Viipurin historian tutkiminen, jota myös harrastin. Yliopiston viimeisenä vuonna meidät lähetettiin harjoittelemaan Itä-Suomen kouluun, ja minä menin Joensuun yksikköön. Sen jälkeen ymmärsin, että suomen kielen opettaminen ja suomalaisen koulutusjärjestelmän tutkiminen kiinnostavat minua. Maisteriohjelmassa ja jatko-opinnoissa Pietarin valtionyliopistossa olen opiskellut noita asioita viisi vuotta.
Kaikki suomen kieltä opiskelevat eivät uskalla muuttaa Suomeen asumaan. Itse kuitenkin tulin Suomeen opiskelemaan pedagogiikkaa ja venäjää vieraana kielenä kolme vuotta sitten, sillä kun työskentelin Nordic Schoolissa Pietarissa koulutusagenttina, sain paljon tietoa siitä, miten voisin päästä Suomeen opiskelemaan.
Ensimmäiset kontaktit Kareliaan
Kun työskentelin Nordic School -kielikoulussa Pietarissa, järjestimme valintakokeita suomalaisten ammattikorkeakoulujen FINNIPS-järjestön kanssa. Tapasin nykyisen kollegani, Karelia-amk:n venäjän kielen lehtori Riitta Hyttisen noissa FINNIPS-pääsykokeissa. Riitta kysyi minulta, miksi emme olleet tehneet yhteistyötä Karelia-amk:n kanssa, ja kertoi että Karelia tekee kyllä yhteistyötä Petroskoin ja Sortavalan koulujen kanssa. Vastasin että emme valitettavasti tienneet paljon Pohjois-Karjalan alueesta ja Karelia-amk:sta. Luulin, että Joensuu on Pietarista kaukana ja kiinnostaa vain Petroskoin ja Sortavalan hakijoita. Näin, että Karelialla oli venäjänkielinen nettisivu ja oikein laadukas ja hyvin tehty VKontakte-sivu, joka oli viestintätiimin harjoittelijan ja opiskelijalähettiläiden työtä.
Alussa oli vaikeaa löytää Nordic School -kielikoululle Karelian kontakteja. Työskentelin paljon muiden korkeakoulujen kanssa ja huomasin, että työ etenee paremmin, jos organisaatiossa on kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin koordinaattori, mutta Kareliassa ei ollut tuolloin sellaista. Siksi oli vaikea tehdä yhteistyösopimusta Karelian kanssa, ja koko prosessi kesti kauan. Myös webinaarien järjestäminen oli Kareliassa opiskelijalähettiläiden tehtävä, mutta mielestäni tämä työ on opiskelijoille haastavaa, koska ulkomaalaiset agentit ja vanhemmat haluavat keskustella vaikeista asioista asiantuntijoiden kanssa ensiksi. Opiskelijoilta he haluavat kyllä kysyä heidän kokemuksistaan.
Kun sain Karelian markkinointiasiantuntijan Tarja Tuonosen yhteystiedot, sovimme Karelian esittelystä Nordic Schoolin Pietarin toimistossa. Karelian opiskelija Ksenia Senkova-Hyttinen tuli Nordic Schooliin esittelemään Kareliaa, kertoi ammattimaisesti opiskelupaikasta ja omista kokemuksistaan, ja ymmärsin itsekin, että Karelia on kiinnostava kohde. (Career Story: Ksenia Senkova, BBA 2020)
Esittelyn jälkeen jatkoimme keskusteluja opiskelijarekrytointiyhteistyöstä Riitan, Tarjan ja Karelian uuden kv-koordinaattorin Sini-Tuuli Saariston kanssa. Lopulta tulin korona-aikana tekemään Youtube-markkinointivideon Kareliaan, ja tapasimme myös muiden kollegoiden kanssa ja keskustelimme, mitä yhteistyötä voimme tehdä. Joensuun tapaamisen jälkeen ymmärsin, että Karelia-amk on erittäin kiinnostava paikka. Kun tulin Joensuuhun, näin, että se on rauhallinen, kaunis ja turvallinen kaupunki, jolla on oma historia ja perinteet. Se ei myöskään ole kaukana (esim. matka Pietariin Joensuusta on melkein sama kuin Helsingistä).
Asuin ja opiskelin jo Helsingissä, kun tapasin Ksenian asuntolani lähellä ja arvasin, että hän asui viereisessä talossa. Ksenia kertoi minulle paljon tarinoita elämästään Joensuussa, ja se kuulosti minusta siltä, että hän puhuu suomalaisesta kotikaupungista, että hän on “kotoisin” Pohjois-Karjalasta. Mietin itse, että olisi kiva mennä pieneen suomalaiseen kaupunkiin asumaan ja oppia lisää suomen kieltä. Ymmärsin, että pääkaupungissa ei voi olla samaa fiilistä, koska siellä on paljon kansainvälistä toimintaa, kun kaikki puhuvat englantia ja on paljon venäjänkielisiä, eikä siksi ole pakko käyttää suomea.
Töihin Karelian Kansainvälinen uraohjaamo -projektiin
Syksyllä vuonna 2021 tulin työskentelemään Kareliaan kaksivuotiseen Kansainvälinen uraohjaamo -projektiin, jossa päällikkönä oli Sini-Tuuli Saaristo. Koska olimme jo tehneet yhteistyötä, ymmärsimme, mitä täytyy kehittää. ”Hanke alkoi syyskuussa 2021 ja sen rahoittajana toimii Euroopan unionin sosiaalirahasto (REACT-EU:n ESR-toimenpiteet). Opiskelijarekrytoinnin kehittäminen on yksi kolmesta hankkeessa kehitettävästä kokonaisuudesta. Tavoitteena on vahvistaa ja lisätä ulkomailta tapahtuvaa opiskelijarekrytointia sekä rakentaa virtuaalisia opiskelijarekrytoinnin työkaluja ja -prosesseja sekä tehdä erilaisia kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin kokeiluja”. (Karelia-ammattikorkeakoulu lisää kansainvälisiä opiskelijoita Kareliaan!)
Aluksi teimme 10 webinaaria Kareliasta kv-hakijoille (5 englanniksi ja 5 venäjäksi) opiskelijalähettiläiden ja viestintätiimin harjoittelijan Alla Vokhtan kanssa, mikä oli hyvä kokemus. Webinaarit näyttivät ammattimaisilta, koska esimerkiksi rehtori tuli tervehtimään osallistujia. Webinaarien jälkeen osallistujat ja vanhemmat olivat kiitollisia saamastaan tiedosta. Kutsuimme myös kv-koulutusagentteja webinaareihin, koska heille se olisi myös hyvä koulutus.
Päivitimme viestintätiimin kanssa myös venäjänkieliset sivut, ja PP-esitykset, sekä venäjänkieliset, että englanninkieliset, koska myös oman työkokemuksen mukaan tiesin, että se on tärkeä hakijoille. Sitten saimme idean tehdä video Kareliasta bloggaaja Ilja Redinin kanssa, koska hän oli jo tuttu ihminen yleisölle, ja siksi hakijat ja heidän vanhempansa uskovat häntä. Video sai 14 000 katselukertaa ja sen tekeminen oli upea kokemus. (Kansainvälinen uraohjaamo kehittää veto- ja pitovoimatekijöitä)
Webinaareja ja markkinointivideoita useisiin kohdemaihin
Kun yhteistyö venäläisten agenttien kanssa loppui keväällä 2022, aloimme työskennellä samalla tavalla muiden kohdemaiden, esim. Intian kanssa. Teimme webinaareja englanniksi uusien partnereiden kanssa, ja ymmärsimme niitä tehdessämme, että myös muissa maissa vanhemmat valitsevat, mihin heidän lapset menevät asumaan ja opiskelemaan. Monissa maissa vanhemmat eivät puhu englantia, mutta onneksi meillä Kareliassa on ranskan-, vietnamin- ja venäjänkielisiä työntekijöitä, joiden kanssa teimme yhteisiä QA-webinaareja Youtubessa, missä vastasimme hakijoiden kysymyksiin. Opimme myös itse paljon, kun kollegat kertoivat meille paljon omista kulttuureistaan.
Järjestimme Apply to Karelia UAS -virtuaalimessut Karelian työntekijöiden kanssa, mikä oli mahdollista vain Kv-uraohjaamo-projektin ansiosta, koska järjestelyt vaativat paljon resursseja. (Attracting International Students to Karelia UAS Virtually) Osallistuimme myös isommille virtuaalimessuille esittelijöinä ja saimme sitä kautta hyvää kokemusta. Messuille on tärkeä osallistua, koska huomasin jo Pietarissa itse, että agenttina kerroin enemmän niistä korkeakouluista, joiden työntekijöiden kanssa olimme aiemmin tavanneet.
Teimme hankkeessa paljon yhteistyötä Karelian viestintätiimin kanssa. Teimme esimerkiksi opiskelijalähettiläiden kanssa markkinointia Instagramissa, koska kv-hakijat käyttävät sitä paljon. Teimme myös paljon webinaareja ja live-striimauksia eri kanavilla. Lempityötäni oli markkinointivideoiden tekeminen, koska niissä piti kirjoittaa käsikirjoituksia eri kielillä, kääntää, oppia tekstiä ulkoa ja osallistua kuvauksiin.
Osallistuimme erilaisiin tilaisuuksiin myös paikan päällä, ja oli kiva tavata ihmisiä esimerkiksi Tutustu Kareliaan -päivillä. Tapasimme hakijoita myös Riveriassa, Jomonissa ja ISK-lukiossa. Teimme myös Pre-arrival-infot kansainvälisille uusille opiskelijoille. Kesällä heillä on paljon kysyttävää ennen tuloaan maahan, ja Suomessa tavallisesti heinäkuussa työntekijät lomailevat. Kysymyksiä on paljon ja vastauksia täytyy siis odottaa. Kun työskentelin Nordic Schoolissa, opiskelijoiden vanhemmat halusivat aina tietää kaikenlaista heille tärkeätä, ja kysyivät kv-koulutusagenteilta, mutta on parempi, jos niihin kysymyksiin vastaavat korkeakoulujen omat asiantuntijat. Siksi mielestäni Pre-arrival -infot ovat oikein hyvä ratkaisu.
“Kansainvälinen uraohjaamo on mahdollistanut Karelialle monipuoliset mahdollisuudet hyödyntää ja testata erilaisia markkinointikanavia ja tuottaa monipuolisia, uusia markkinointimateriaaleja. Olemme saaneet arvokasta tietoa eri kanavien hyödyllisyydestä kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa. Lisäksi on ollut ammattikorkeakouluorganisaatiollemme tervetullutta ja virkistävää, että meille on tullut lisää erilaisista taustoista ja työskentelykulttuureista olevia asiantuntijoita! Se on opettanut meitä kaikkia. ” – Tarja Tuononen, viestintäasiantuntija, Karelia-amk.
Kohdemaan tuntemus on tärkeää kv-rekrytoinnissa
Jos minulta kysyttäisiin, mikä on paras tapa tehdä kv-markkinointia ja -rekrytointia, vastaisin, että täytyy kysyä ulkomaalaisilta, jos on mahdollista, koska he ovat tehokas resurssi. Esimerkiksi jos täytyy tehdä webinaari Vietnamiin, täytyy kysyä kollegalta, joka on kotoisin Vietnamista, ja tietää, mikä toimii alueella hyvin. Siksi myös teimme viestintätiimin kanssa Webropol-kyselyn kv-opiskelijoille ja tutkimme, mikä on heidän mielestään paras tapa markkinoida Kareliaa. He sanoivat, että puskaradio on heille tärkein.
Toinen tärkeä asia on tavata kv-koulutusagenttien kanssa kasvokkain, jos on mahdollista. Tästä paras esimerkki oli, kun minä ja ystäväni, joka työskenteli kv-rekrytointikoordinaattorina erässä toisessa AMK:ssa, järjestimme Pietarissa hakijoille yhden Entrepreneurial Mindset -kurssin, ja tuo AMK sai 10 opiskelijaa Nordic Schoolista. Myös hakijoille ja vanhemmille järjestetyt kampuskäynnit ovat hyödyllisiä, kun siellä voi tavata ihmisiä, jotka myöhemmin auttavat tarvittaessa ja se on vanhemmista turvallista.
Suomalainen työkulttuuri ja suomen kielen käyttö
Karelia oli minulle Suomessa ensimmäinen työpaikka, josta sain uutta kokemusta. Virheiden tekeminen vaikutti vaikealta venäläisten kokemusten jälkeen, koska venäläisessä työkulttuurissa virheitä pelätään. Täällä ymmärsin, että virheet ei liittyy henkilöön ja ne hoidetaan asioina asioiden joukossa. Virheestä täytyy keskustella päällikön ja esimiehen kanssa, jos on tarve, ja korjata asia.
On tärkeää, että projektipäällikkö auttoi minua ja meidän toista venäjänkielistä kollegaa paljon, selitti kaikki yleissuomeksi ja myös kertoi paljon suomalaisesta työkulttuurista. Hän puhui selkeästi ja muilla sanoilla, jos oli tarvetta. Hän aina kysyi, ymmärsimmekö, mistä on puhe. Koska emme olleet käyttäneet englantia, suomen kielitaito kehittyi töissä kovasti. Venäjänkielisen kollegan Sofia Meleshkovan kanssa teimme työtä kv-markkinoinnissa ja rekrytoinnissa, ja kv-työntekijöinä me kerroimme omasta kokemuksesta muille kollegoille.
Kävimme myös suomen kielen kursseja, kun yritimme kehittää kielitaitoamme, koska Suomessa on tärkeätä puhua suomea työpaikalla. Minä suoritin Asiakirjoittajan suomi, Mediasuomi- ja Työelämän suomi -kurssit. Sain lopuksi suoritettua suomen kielen YKI-testin C1-tason. Ymmärsin, että suomen kielen opettaminen on tosi tärkeä asia ja kielen oppimisen tarve on suuri. Siksi tein päätöksen projektin jälkeen palata opettajan työhön.
Minusta tuntuu, että Suomessa minulla on nyt kotikaupunki ja se on Joensuu. Täällä Karelia oli ensimmäinen työpaikkani, ja olen tyytyväinen, että meidän projekti toi Karelian rekrytointi- ja markkinointityölle hyötyä.
Kirjoittaja:
Anastasia Korchinskaya, projektikoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Saaristo, S-T., Väisänen, T., Sevonius-Male, M., Korchinskaya, A., Meleshkova, S. 2021. Kansainvälinen uraohjaamo kehittää veto- ja pitovoimatekijöitä. Pulssi-portaali. https://kareliatesti.meitadev.fi/2021/12/kansainvalinen-uraohjaamo-kehittaa-veto-ja-pitovoimatekijoita. 7.8.2023.
Saaristo, S-T., Korchinskaya, A., Tuononen, T. 2022. Karelia-ammattikorkeakoulu lisää kansainvälisiä opiskelijoita Kareliaan! https://kareliatesti.meitadev.fi/2022/12/lisaa-kansainvalisia-opiskelijoita-kareliaan/. 7.8.2023.
Meleshkova, S., Korchinskaya, A., Saaristo, S-T. 2022 Attracting International Students to Karelia UAS Virtually. https://kareliatesti.meitadev.fi/en/2022/12/attracting-international-students-to-karelia-uas-virtually/. 7.8.2023.
Karelia-ammattikorkeakoulu. 2022. YouTube-video. Apply to Karelia UAS Virtual Fair 2022. Lataaja Karelia-ammattikorkeakoulu. 20.12.2022. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=t7ec_Ddi46I 7.8.2023.
Karelia UAS Q&A session for applicants in India. 23.11.2022. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ddC4Tm76Ybc&t=301s 7.8.2023.
Welcome to Karelia UAS: Congrats and Welcome! 7.8.2023. YouTube. https://youtu.be/fJRttOhlS_c. 7.8.2023.
Karelia-ammattikorkeakoulu. 2021. Career Story: Ksenia Senkova, BBA 2020. 14.12.2021. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=STdau8cwL6k&t=2s. 7.8.2023.
Тур по кампусу Вяртсиля Университета KARELIA UAS 2021 от Скандинавской Школы | Nordic School https://youtu.be/_RJ-pf1cQGQ 7.8.2023.
Илья Редин. Русский в Финляндии. 2021. Высшее образование в Финляндии. Обзор института”Карелия”. 23.12.2021. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=i0g-OItUWeE&t=4s 7.8.2023.