Digivisio on lisännyt Itä-Suomen korkeakoulujen yhteistyötä. Yhteisen kehittämisen vauhdittajana ovat olleet esimeriksi koulutusasiantuntijoiden tapaamiset kussakin korkeakoulussa. Tapaamisiin on osallistunut eri rooleihin Digivisio-työssä nimettyjä henkilöitä sekä muita, etenkin digitalisaatioon liittyviä tehtäviä tekeviä Karelian, Savonian, Itä-Suomen yliopiston ja Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilöitä.
Tapaamisissa on toki keskusteltu ajankohtaisista Digivisio-asioista, mutta samalla on päästy tutustumaan kunkin korkeakoulun digitaalisiin oppimisympäristöihin ja uudenlaiseen oppimateriaalin tuottamiseen sekä muihin mielenkiintoisiin digitalisaatioon liittyviin aiheisiin. Esimerkiksi Savonian vierailulla huhtikuussa saatiin nähdä keskeneräisen Savonian digiohjelman raamit. Digiohjelman viitekehyksen muodostivat henkilökunta, strategia, opiskelijat, organisaatio, teknologia ja kulttuuri, minkä ympärille oli määritelty monia relevantteja digitalisaatioon liittyviä näkökulmia. Digikehitysjohtaja Jarkko Karhemaa korosti, että digiohjelma on tarpeellinen, jotta Savoniassa saadaan yhdenmukaistettua digitaalisuuteen liittyviä asioita, ja jotta yhteiset kehityssuunnat saadaan tiekartalle.
Tällaisen ison kuvan hahmottaminen etenkin visuaalisesti kannusti viemään viestiä myös kotikampukselle. Selkeä kuva, jonkinlainen digitiekartta, toisi selkeyttä, pitkäjänteisyyttä ja perusteita myös Karelian kehitystyöhön. Näin Karelian erilaisen digikehittämisen päällekkäisyyksiä voitaisiin karsia ja aukkoja paikata.
Konkreettisia vinkkejä uusista oppisisällöistä
Tapaamisissa on jaettu isojen linjojen näkemysten lisäksi myös hyviä kokemuksia. Kajaanissa saatiin hyvä kuva pelialan koulutuksesta. Keskusteluissa korostui, miten KAMK:n vahvuudet tuolla saralla voisivat olla myös muiden itäsuomalaisten korkeakoulujen apu, kun erilaisia opintoja luodaan yhä useammin virtuaalisiin ympäristöihin.
Yksityiskohtaista konkretiaa uudenlaisten oppimissisältöjen tarjosi Savonian Lääkemaisteri-mobiilipeli. Pelin kehitystyö toteutettiin SoTeVi-hankkeessa, joka keskittyy sosiaali- ja terveydenhuollon virtuaalisiin oppimisympäristöihin. Mobiilipeli on kehitetty tehokkaaksi harjoittelumenetelmäksi, joka auttaa kehittämään tarvittavia lääkelaskutaitoja. Peli on suunnattu toisen asteen ja ammattikorkeakoulujen hoitotyön opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille. Lääkelaskut ovat tärkeä ja haastava osa hoitotyötä, ja virheet lääkelaskuissa voivat aiheuttaa vakavia seurauksia.
Peli tarjoaa interaktiivisen ja hauskasti toteutetun oppimisympäristön. Pelaajat ratkovat erilaisia lääkelaskutehtäviä, kuten oikean lääkemäärän annostelua ruiskuun tai infuusioautomaatin säätämistä oikeaan tiputusnopeuteen. Tärkeää on, että pedagogiikkaa ei ole unohdettu pelin suunnittelussa. Peli on suunniteltu selkeiden oppimistavoitteiden pohjalta oppijaa motivoivaksi ja innostavaksi. Haasteet ovat sopivia ja onnistumisen kokemuksia tarjotaan pelaajalle esimerkiksi saavutusten kautta.
Savoniassa on havaittu, että Lääkemaisteri on toimiva, koska se on rakennettu pedagogiikka huomioiden, se on helposti saatavilla ja sitä voi pelata missä ja milloin tahansa. Mobiilipelien pelilliset elementit, kuten palkitsemisjärjestelmät, haasteet ja saavutukset, innostavat oppijoita sitoutumaan oppimiseen. Kun tällaiset piirteet yhdistetään käytännön harjoitteluun ja taitojen soveltamiseen simuloiduissa tilanteissa – etenkin siten, että voidaan tehdä virheitä ilman vakavia seurauksia – saadaan mobiilipelejä hyödynnettyä amk-tasoisessa koulutuksessa.
Ideat mukaan kotikampuksille
Digivision yhteisten tapaamisten paras anti on usein ollut eri ihmisillä erilainen. Kaiken kaikkiaan kasvotusten tapahtuvissa keskusteluissa koulutusasiantuntijat ovat voineet jakaa tietoa, ideoita ja parhaita käytäntöjä omista kokemuksistaan ja työn alla olevista asioista. Tärkeää on ollut myös mahdollisuus luoda verkostoja ja yhteistyömahdollisuuksia muiden saman alan ammattilaisten kanssa, mistä on tullut jo ajatuksia uusiin yhteisprojekteihin, resurssien jakamiseen ja parhaiden käytäntöjen levittämiseen laajemmin.
Omaan työhöni olen saanut ainakin vinkkejä siten, että Itä-Suomen yliopisto on auttanut hankintojen suunnittelussa ja henkilökunnan kouluttamisessa, Savoniasta on saatu apua koko digityön kartoittamiseen ja Kajaanista on löytynyt vinkkejä parempaan sisäiseen viestintään ja mahdollisuuksia yhteistyöhön joko opiskelijatoimeksiantojen (3D-mallinnus) tai uusien hankkeiden saralla. Yhteisten haasteiden äärellä yhteinen keskustelu kannattaa.
Kirjoittaja: Risto Salminen, opetusteknologia-asiantuntija