Kansainvälisten opiskelijoiden työllistyminen ja sen edistäminen on viime aikoina ollut paljon keskustelussa. Valtakunnallisesti tavoitteet ovat kunnianhimoiset: 75 % kansainvälisistä tutkinto-opiskelijoista pitäisi jatkossa jäädä Suomen työmarkkinoille.
Jotta tämä kunnianhimoinen tavoite toteutuisi, tulee niin työnantajilla kuin oppilaitoksista valmistuvilla olla tietyt valmiudet. Opiskelijoiden kohdalla ne tarkoittavat käytännössä valmiuksia hakea töitä tuloksellisesti ja toimia suomalaisessa työelämässä. Työnhaku on nykypäivänä oma maailmansa, jossa pätevät tietyt normit ja tavat. Kansainväliselle opiskelijalle suomalaisten työnhakutaitojen oppiminen on työnhaussa onnistumisen kannalta erittäin tärkeää.
Tähän tarpeeseen vastaamiseksi on Kansainvälinen uraohjaamo -hankkeessa kehitetty uusi englanninkielinen työnhakutaitojen opintojakso Karelia-amk:n kansainvälisissä tutkintokoulutuksissa opiskeleville. Skills and Tools for Succesful Job Search -opintojakso (2 op) pilotoitiin tammi-helmikuussa 2023 osana täydentävien opintojen tarjontaa ja sen valitsi 23 International Business – ja Industrial Management -koulutusten opiskelijaa.
Keskiössä oman osaamisen tunnistaminen
Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat tyypilliseen suomalaiseen rekrytointiprosessiin ja etenevät rekrytointiprosessin osat läpi simuloidusti. Keskiössä ovat oman osaamisen tunnistaminen ja sen sanoittaminen potentiaalisille työnantajille. Opintojaksolla harjoitellaan myös työpaikan hakemista: työpaikkailmoituksen analysointia, CV:n ja työhakemuksen kirjoittamista, hissipuheen tekoa sekä työhaastattelua.
Tärkeä painopiste on työhakemuksen ja CV:n vastaaminen hakuilmoitukseen sekä rekrytoivan organisaation tarpeisiin. On nimittäin melko tyypillistä, että työnhakija osaa kirjoittaa kattavasti ja hyvin itsestään ja omasta osaamisestaan tai kokemuksestaan yleisellä tasolla, mutta hakemus ei vastaa hakuilmoituksessa esitettyihin tarpeisiin ja osaamisvaatimuksiin. Usein käy myös niin, että hakija keskittyy kirjoittamaan itsestään ja omista haluistaan ja tarpeistaan. Tällöin rekrytoiva organisaatio ja rekrytoivan organisaation saamat hyödyt jäävät taka-alalle, vaikka organisaatiot haluavat tietenkin kuulla, mitä he saisivat ja hyötyisivät palkatessaan hakijan. Oman osaamisen tunnistamisessa harjoiteltiin myös erottamaan osaaminen työkokemuksesta ja tunnistamaan, mistä muualta osaamista karttuu työkokemusten lisäksi.
Käytännön vinkeille ja harjoituksille kiitosta
Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opintojakso on erittäin tärkeä ja tarpeellinen. Opiskelijat kertoivat valinneensa opintojakson, sillä he halusivat kehittää työnhakutaitojaan, jotta saisivat Joensuusta harjoittelupaikan, osa-aikatöitä ja kesätöitä. Moni korosti sitä, että vaikka kotimaasta olisi kokemusta, täytyy Suomessa työnhaussa onnistuakseen oppia hakemaan töitä suomalaisella tavalla.
Opintojaksolle osallistui ensimmäisen, toisen ja kolmannen vuosikurssin opiskelijoita. Osalla siinsi mielessä siis jo valmistumisen jälkeinen työura, kun taas toisilla katse oli vasta ensimmäisessä harjoittelupaikassa. Mukana oli myös muutama Joensuussa työharjoittelunsa suorittava vaihto-opiskelija. Suurin osa opiskelijoista oli ulkomaalaisia, mutta myös muutama suomalaisopiskelija oli valinnut opintojakson.
Opiskelijat kiittelivät erityisesti sitä, että pääsivät harjoittelemaan työnhakua käytännössä ja kohdennetusti tiettyyn työpaikkaan. Käytännön vinkit CV:n, työhakemuksen ja hissipuheen tekoon sekä palaute työhaastattelusta koettiin arvokkaaksi. Myös oman osaamisen tunnistamisen työkalut olivat monille opiskelijoille uusia ja tarpeellisia. Myös opettajan näkökulmasta opintojakson ensimmäinen toteutus oli onnistunut. Opiskelijat olivat motivoituneita ja opintojakson päätyttyä on ollut mukava kuulla onnistuneista työnhakukokemuksista. On selvää, että kansainväliset opiskelijat tarvitsevat ja ansaitsevat nyt ja jatkossa tukea työnhakutaitojen kehittämiseensä.
Kirjoittaja:
Taru Väisänen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: fauxels / Pexels