Fast Track – lähihoitajasta sairaanhoitajaksi -koulutus on innovatiivinen sairaanhoitajakoulutus, jossa lähihoitajan osaaminen pyritään hyödyntämään mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti koulutuksen toteutuksessa. Tässä artikkelissa kuvataan Fast Track -koulutushankkeen käynnistymistä sekä opiskelijavalintojen ja koulutuksen toteuttamisen suunnittelua.
Väestö ikääntyy, pula sairaanhoitajista kasvaa
Pohjois-Karjalan väestöennusteen mukaan maakunnan väestömäärä on vähenemässä vuoteen 2040 mennessä 9.5 % (noin 15 000 henkeä) ja samaan aikaan koko Suomen, ja myös maakunnan väestö ikääntyy. Vuoteen 2040 mennessä ennustetaan yli 65-vuotiaiden määrän kasvavan maakunnassa 9,1 %. (Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto 2021.)
Ikääntyvä väestö lisää myös hoivan ja hoidon tarvetta. Samaan aikaan työssä olevat sairaanhoitajat ikääntyvät. Alueellisesti suurimmat eläkkeelle siirtymisen osuudet kunta-alan työvoimasta ovat Lapin, Kainuun, Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan (37,6 %) maakunnissa. Sairaanhoitajia kunta-alalta eläköityy koko maassa arvioilta 25.6 % vuosina 2010 – 2030. Sairaanhoitajien avoimiin työpaikkoihin on pulaa hakijoista kaikkialla. Pohjois-Karjalan maakunnassa hakijapula on näkynyt erityisesti väljästi asutulla alueella, mutta nyt hakijapula ylettyy maakuntakeskuksiinkin. (Suomen sairaanhoitajat 2022.)
Lähihoitajien osaaminen huomioon opinnoissa
Karelia-ammattikorkeakoulu kouluttaa sairaanhoitajia sekä päivä- että monimuotototeutuksessa. Aikaisemmalla sosiaali- ja terveysalan koulutustaustalla opintoihin tulee noin puolet opiskelijoista, mutta heille ei ole erikseen räätälöityä opintopolkua, missä aiempaa osaamista ja koulutusta selkeästi ja systemaattisesti hyödynnettäisiin. Lähihoitajataustaiset opiskelijat ovat opiskelleet samoissa opiskelijaryhmissä esim. lukiokoulutuksen tai muun ammatillisen taustan omaavien kanssa. Ohjauksellisesti ja opetuksen sisällön kannalta tämä on ollut haaste, koska lähihoitajien aikaisempaa osaamista ei ole voitu riittävästi huomioida. Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista on tehty aiemminkin, mutta työelämään ja sairaanhoitajan tehtäviin siirtyminen ei ole juurikaan nopeutunut. Opintojen keskeyttäminen on lisääntynyt, johon merkittävimpiä syitä ovat työn ja opiskelun yhteensovittamisen haasteet sekä taloudellinen tilanne. Näihin haasteisiin pyrimme Fast track -koulutuksella vastaamaan.
Opintoja ympäri vuoden
Karelia-ammattikorkeakoulu on käynnistänyt FastTrack – Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi -koulutuksen suunnittelun syksyllä 2022. Olemme saaneet William ja Ester Otsakorven Säätiöltä apurahaa oppilaitoksen kehittämishankkeeseen tämän koulutuksen käynnistämistoimia varten. Tarkoituksena on luoda uusi, selkeämpi, opintoja nopeuttava koulutusmahdollisuus aikaisempaan lähihoitajan tutkintoon ja työkokemukseen perustuen. Koulutus toteutuu monimuotoryhmänä ja erillishakuna. Koulutukseen osallistuvilta edellytetään lähihoitajan tutkintoa sekä työkokemusta alalta. Koulutus on tarkoitettu lähihoitajalle, joka haluaa opiskella sairaanhoitajaksi tehokkaasti hyödyntäen koko lukuvuoden – myös kesäajat – ja näin nopeuttaa valmistumista. Koulutukseen haetaan motivoituneita opiskelijoita, jotka ovat sitoutuneita kehittämään itseään ja kykeneviä itsenäiseen työskentelyyn.
Opintojen aikana hyödynnetään opiskelijan mahdollisuutta suorittaa opintoihin kuuluvia harjoitteluja osittain omassa työssä tai työkierrolla muissa yksiköissä. Hankkeen aikana tehdään yhteistyötä opiskelijoiden työnantajien kanssa, jotta he pystyisivät entistä paremmin tukemaan työntekijöidensä opiskelua työn ohessa ja varmistamaan myös osaamisen siirtymisen työyhteisöön. Opintojen nopeuttamisessa hyödynnetään entistä paremmin myös kesälukukausia.
Valintakoekurssin ja haastattelun kautta opiskelijaksi
Karelian sairaanhoitajakoulutuksessa on hyviä kokemuksia valintakoekurssista ja verkon kautta tapahtuvasta ryhmähaastattelusta osana opiskelijavalintaa. Aikaisemman Innovative Nurse -sairaanhoitajakoulutuksen opiskelijavalinta perustui valintakokeeseen, joka koostui valintakoekurssista ja verkossa toteutetusta ryhmähaastattelusta. Opiskelijavalinta toteutettiin valintakoekurssin ja ryhmähaastattelun yhteispisteiden perusteella. Näitä kokemuksia hyödynnettiin keväällä 2021 ja 2022 uuden Innovative Nurse -koulutuksen toisen ja kolmannen opiskelijaryhmän valintaprosessissa. Valintakoekurssin avulla saatiin perinteistä valintakoetta paremmin valittua monimuotokoulutukseen soveltuvat opiskelijat, koska molemmat valintakokeen osiot edellyttivät tietoteknistä- ja digitaalista osaamista. Ryhmähaastattelussa arvioitiin alalle soveltuvuutta ja sosiaalista kyvykkyyttä valtakunnallisten valintakriteereiden pohjalta.
FastTrack sairaanhoitajakoulutuksen erillishaku tapahtuu Opintopolussa 16.1.- 3.2.2023. Hakuajan jälkeen, 13.2.2023 – 10.3.2023, hakijoille avautuu mahdollisuus valintakoekurssin tekemiseen Moodle verkko-oppimisympäristössä. Kurssi on 3 op laajuinen sairaanhoitajakoulutuksen pakollisiin opintoihin sisältyvä opintojakso. Valintakoekurssin perusteella hakijat kutsutaan ryhmähaastatteluun. Ryhmähaastattelut toteutetaan verkossa Moodlen Collaboration -yhteyden kautta opettajatutorin ja opinto-ohjaajan toimesta.
Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma jo ennen opintojen alkua
Sairaanhoitaja (AMK) on asiakkaan/potilaan ja hänen läheisensä kokonaisvaltaisen hoitotyön osaaja. Sairaanhoitajan työssä painottuvat asiakkaan hoidontarpeen ja toimintakyvyn arviointi, ohjaaminen ja tukeminen, päivittäisissä perustoiminnoissa avustaminen, elintoimintojen tarkkailu, lääkehoito sekä hoitotoimenpiteet ja tutkimukset. Hoitotyön tavoitteena on aina hoidettavan ihmisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja edelleen vahvistaminen sekä omahoitoon tukeminen.
Sairaanhoitajatutkinnon perustana ovat valtakunnalliset yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Heti opiskelupaikan vastaanottamisen jälkeen opiskelijoiden kanssa käydään kehityskeskustelut, jossa kartoitetaan opiskelijan aikaisempi osaaminen ja mahdollisuudet harjoittelujen opinnollistamiseen.
Jo opintojen alkuvaiheessaan Fast Track -opiskelijat osallistuvat eri opintojaksojen ns. kertauspäiviin ja suorittavat osaamisen näytön opintojakson tavoitteet huomioiden. Toisen asteen tutkinnolla ei voi suoraan hakea hyväksilukua ammattikorkeakoulututkintoon, niinpä osaamisen näytöt toimivat hyvin opiskelijoiden osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa. Tarkoitus on, että lähihoitajan osaaminen hyödynnetään mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti sairaanhoitajaksi kehittymisessä. Näin aiemmin hankittu osaamisen tulee näkyväksi, tunnistetuksi ja tunnustetuksi ja opintojen nopeampi eteneminen mahdollistuu. Koska tulevaisuuden sairaanhoitajilta vaaditaan laaja-alaista osaamista eri hoitotyön alueilta, on kullekin lukukaudelle rakennettu selkeät lukukausittaiset osaamisen tarkastuspisteet.
Työn ja opiskelun yhdistäminen mahdollisimman tehokkaasti
Työn tekeminen nähdään lähtökohtana monipuoliselle oppimiselle ja kehittymiselle. Tämän päivän koulutus tarjoaa opiskelijoille entistä joustavampia mahdollisuuksia työskennellä opintojen ohessa. Näin opiskelija hyödyntää työssä hankittua osaamista opinnoissaan. Kun työn tekeminen tuodaan opiskeluun ja kouluoppiminen työpaikalle, on tärkeää tunnistaa ja arvioida työssä kehittyvää osaamista. Opiskelijan oppiminen ja osaaminen pitää saada näkyvään muotoon tarkasteltavaksi ja arvioitavaksi. (Karelia-ammattikorkeakoulu 2022.)
Työelämän ja yhteiskunnan murroksen aiheuttama jatkuvan oppimisen tarve näkyy myös korkeakoulutuksessa kasvavana aikuisopiskelijoiden määränä, monimuotoisesti toteutettavat opinnot kiinnostavat kovasti. Työn vaativuuden kasvaessa, tarvitaan työn ohella tehtäviä osaamista lisääviä opintoja. Kun halutaan yhdistää opiskelu ja oma työ mahdollisimman tehokkaasti, on opinnollistaminen tähän tilanteeseen sopiva keino. Opiskelijan työssään suorittamat tehtävät ja niissä osaaminen arvioidaan ja tunnustetaan osaksi opintoja. (Weiland 2020.)
Fast Track sairaanhoitajakoulutuksessa työn opinnollistaminen on vaihtoehtoinen tapa opiskella ja opinnollistamisen lähtökohtana on opintojen aikainen työssäkäynti ja työsopimuksellinen työsuhde. Opinnollistaminen perustuu sekä taitojen oppimiseen että tietoperustan kehittämiseen. On tärkeää, että työssäkäynnin tuottama osaaminen tunnistetaan, arvioidaan ja tunnustetaan opintopisteinä tutkintoon. Tämä edellyttää opiskelijalta oma-aloitteisuutta, itseohjautuvuutta ja neuvottelutaitoja. Omaa työtä tulee tarkastella laaja-alaisemmin ja syvällisemmin hahmottaen työ kokonaisuuksina sekä lisäksi myös osaamisen näkökulmasta. Harjoittelussa on mahdollista reflektoida sekä omaa osaamista että työpaikan käytäntöjä teorian kautta. Vaatimus teoreettisen tiedon soveltamiseen ja oman työn kriittiseen tarkasteluun mahdollistavat sen, että koko työyhteisö ja sen käytännöt kehittyvät. (Karelia-ammattikorkeakoulu 2022)
Fast Track -koulutuksen hyvät käytänteet laajempaan käyttöön
Fast Track -koulutuksen hyviä käytänteitä voidaan hyödyntää myös normaaleissa tutkintoryhmissä opiskelevien, vastaavan koulutus- ja työkokemustaustan omaaville opiskelijoille. Pilottiryhmän kokemuksia hyödyntäen Fast Track -koulutuksesta on tarkoitus tehdä jatkuva käytäntö. Opintojen eriyttäminen erilaisen osaamistaustan perusteella lisää myös ilman aikaisempaa alan tutkintoa koulutukseen tulevien opiskelijoiden opiskelutyytyväisyyttä, kun opetusryhmän opetus mukautuu paremmin myös heidän tarpeisiinsa. Koulutusmallia voidaan lisäksi hyödyntää koulutusperäisen maahanmuuton tukemisessa esim. mahdollisten muualla (esim. maahanmuuttajataustaiset) hoitotyön alan koulutuksen saaneiden opintojen nopeuttamiseen.
Kirjoittajat:
Riitta Muhonen, FastTrack -hankkeen projektipäällikkö, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Tarja Ruokonen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Mari Savolainen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet:
Karelia-ammattikorkeakoulu. 2022. Työn opinnollistaminen – vaihtoehtoinen tapa kehittää osaamista. Opiskelijaportaali Pakki. 29.11.2022.
Kietäväinen, Timo.2021. Hyvinvointipalvelumme vaarassa – työvoimapula pahenemassa. Kevan blogi 14.2.2021. https://www.keva.fi/blogi-kirjoitukset/hyvinvointipalvelumme-vaarassa—tyovoimapula-pahenemassa/
Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto. 2021. Väestöennuste. https://pohjois-karjala.fi/2022/04/vaestoennuste/
Suomen sairaanhoitajat 2022. Tilastotietoa sairaanhoitajista 2021. https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/tilastoja-sairaanhoitajista-2/# 2.5.2022
Weiland, M. 2020. Opinnollistaminen edellyttää ammattikorkeakouluilta myös tiedonhallinnon kehittämistä. https://web.workseed.fi/fi/opinnollistaminen-ammattikorkeakouluissa/ 29.11.2022