Milloin digivisiosta tulee digitodellisuutta?

Valtakunnallinen Digivisio 2030 -hanke on käynnistynyt 2021. Tulevaisuudessa yhteiskuntamme tarvitsee yhä monipuolisempaa osaamista. Digivisio 2030 –hankkeessa kaikki suomalaiset korkeakoulut rakentavat yhdessä oppimiselle tulevaisuutta. Tavoitteena on oppimisen uusi aikakausi, jonka ytimessä on digipedagogiikan jatkuva kehittäminen ja jossa jokainen meistä voi helpommin oppia ja kerryttää osaamistaan muuttuvassa maailmassa” (Digivisio 2030).

Tässä artikkelissa esittelen konkreettisia asioita, joita kehitämme Kareliassa Digivisio 2030 -hankkeen ja digipedagogiikan ympärillä. Vuoden 2023 aikana luomme Kareliassa mahdollisimman monelle mahdollisuuden konkreettiseen toimintaan Digivision parissa.

Non-formaalin ja informaalin oppimisen pilotista ponnahduslauta mikro-oppimisen maailmaan

Karelia on mukana Digivision non-formaalin ja informaalin koulutustarjonnan 1.0 pilotissa. Karelian lisäksi mukana verkostossa ovat Savonia ja UEF. Koulutustarjontaa kutsutaan mikro-oppimiseksi ja koulutukset voivat olla mm. podcasteja, videoita, pelejä ja osia suuremmista opintokokonaisuuksista. Kyseessä on alle 1 opintopisteen kokonaisuudet. Jokainen Karelian opettaja voi tuottaa osioita koulutustarjontaan.

Pilotin vastuuhenkilönä Kareliassa on erikoissuunnittelija Mervi Lätti. Mikro-opinnot ovat hyödyllisiä erityisesti Karelian ulkopuolella toimiville oppijoille, kuten yrityksille, eri koulujen oppijoille, työnhakijoille ja itsensä sivistäjille. Osaamista tulee päivittää ja kehittää myös tutkintojen jälkeen. Kaikki oppijat eivät välttämättä hae opintopisteitä tai heillä ei ole aikaa pitkiin koulutuksiin. Näihin osaamisiin sopivat erinomaisesti lyhyet täsmäkoulutukset. Oppija voi hakea mikro-oppimisen sisältöjä yhdeltä tarjottimelta ja asioita voi opiskella omassa tahdissa.

Karelian jatkuvan oppimisen yksikkö koordinoi mikro-oppimisen kokonaisuuksia sekä tuki- ja tuotantotiimin kehittämistyöpajoja. Jatkuvan oppimisen yksikössä joudutaan pohtimaan entistä enemmän ulkopuolisten oppijoiden tarpeita ja sitä, minkälaisesta tarjonnasta oppijat hyötyisivät.

Mikro-opintoja voidaan koostaa Karelian koulutusten jo olemassa olevista opinnoista, tai rakentaa uusia, itsenäisiä opintokokonaisuuksia. Kokonaisuuden rakentaminen vaatii koulutuksilta lukuvuosittaista suunnittelua ja tarjonnan määrittämistä koko Karelian tasolla. Jo suunnitteluvaiheessa on hyvä pohtia, miten oppija saa halutessaan kerättyä suurempia oppimiskokonaisuuksia samasta aihepiiristä. Hanketoiminnan kannalta mikro-opintojen tuottaminen on uudenlainen tapa kertoa hankkeiden tärkeistä sisällöistä.

Opintojen toteutuksissa on huomioitava laadukkuus. Karelian tuki- ja tuotantotiimin toimintaa pyritään vuoden 2023 aikana vakinaistamaan niin, että se tukee mahdollisimman hyvin opettajia ja hanketoimijoita tuottamaan laadukkaita opintokokonaisuuksia. Tuki- ja tuotantotiimin rakentaminen vaatii koko Karelian tasolla toiminnan prosessikuvauksen ja toimintaohjeen asian selkeyttämiseksi.

Digitalisaation kokonaisarkkitehtuuri tueksi kehittämistyöhön

Kareliassa tullaan tänä vuonna päivittämään digitalisaation kehittämissuunnitelman, jossa linjataan Karelian kokonaisarkkitehtuuria Digivision suuntaisesti. Tämä on tärkeää siksi, että jo nyt useat TKI-hankkeet sekä erilaiset kehittämistoimet sisältävät digitalisuuteen liittyviä tavoitteita. Tavoitteena on, että TKI-hankkeet sekä erilaiset kehittämistoimet olisivat linjassa Karelian kokonaisarkkitehtuurin kanssa.  

Kareliassa on menossa monia digitalisaatioon liittyviä hankkeita, kuten Kyvykkyys -, Tulevaisuuden työ – ja Osaajia harvaan asutulle alueelle -hankkeet. Kokonaisarkkitehtuuri selkeyttää kaikkien toimijoiden työtä ja linjaa jatkossa hankesuunnittelua. Kokonaisarkkitehtuurin rakentamiseen tarvitaan sekä ICT:n että digipedagogiikan osaajia, koska digitaaliuus tulee olemaa yksi merkittävimmistä muutoksista koulutusjärjestelmissämme. Digitalisaation kehittämissuunnitelman työstämiseen tullaan nimeämään erillinen työryhmä.

Pedagogiikka ja jatkuva uudistuminen

Pedagoginen kehittäminen nousee digitalisaatiossa merkitykselliseksi jo opiskelijamäärienkin suhteen. Digivisio 2030 -hankkeessa on tavoitteena luoda kaikkien korkeakoulujen yhteinen opintotarjotin, josta oppijat voivat hakea heitä kiinnostavia opintoja.  Opintojen tulee olla laadukkaita ja niiden tulee noudattaa Digivision tarjottimelle yhteisesti määriteltyjä laatukriteereitä.

Digivisio 2030 -hanke tarjoaa pedagogisen kehittämisen tueksi erilaisia studioita, webinaareja ja koulutuksia, joihin kaikki halukkaat voivat osallistua. Karelia järjestää myös omia koulutuksia ja työpajoja pedagogiikan kehittämiseen liittyen. Kareliassa on luotu todella hyvät Peda-akatemian sivut Karelia-intraan, josta opettaja saa erinomaista tietoa kehittäessään verkko-opintojaan. Kareliassa pedagogisen kehittämisen vastuuhenkilöiksi on nimetty opettaja Maarit Ignatius ja opetusteknologia-asiantuntija Minna Rokkila.

Oppijan ohjaus korostuu entistä enemmän

Ohjaus on yksi tärkeimmistä digipedagogiikan kehittämiskohteista. Ohjauksen tulee olla saavutettavaa, oikea-aikaista sekä riittävän yksilöllistä. Teknologian avulla voidaan tukea ohjausta, mutta kokonaisuudessaan ohjauksen tulee olla opettajien tuottamaa. Opettajien työ on entistä enemmän ohjaavaa toimintaa. Digitaaliset menetelmät ohjaavat tunnistamaan oppijan tarpeita, jolloin opettajilta säästyy aikaa enemmän yksilölliseen ohjaukseen ja sen oikeaan ajoitukseen.

Opintojen arvioinnista kimmoke oppijan sitoutumiseen

Arviointi on toinen tärkeä verkkopedagogisen kehittämisen osio. Arvioinnin tavoite on oppijan sitouttaminen ja motivointi. Sitouttaminen voidaan mahdollista eri välineillä, niin että oppimista on helppo toteuttaa. Nykyisin arviointia voidaan toteuttaa monin eri keinoin esim. tekoälyn avulla tai pelillistämisellä. Kun pyritään suuriin opiskelijamääriin, on arvioinnin oltava myös rakenteellisesti opettajan työtä helpottavaa. Tekoäly ei pysty vielä tekemään arviointia täydellisesti, mutta se säästää opettajan työaikaa. Tekoälyn käyttö arvioinnissa sisältää aina koulutuksen järjestäjän eettisen vastuun. Pelillistämisellä voidaan tehostaa tavoitteellisuutta esim. niin, että oikein vastatut kertauskysymykset näkyvät hyväksyttynä/ hylättynä väripalkkina.

Osaamismerkkijärjestelmää voidaan käyttää osaamisen kehittämisessä hyödyksi. Osaamismerkki voi osoittaa jonkin erityisasian merkitystä, joka ei näy muun suorituksen osuudessa selkeästi. Osaamismerkkejä voidaan käyttää myös opintopisteiden rinnalla. Osaamismerkkien avulla voidaan oppijaa mm. motivoida, sitouttaa, tunnustaa oppimista, saavutusten näkyväksi tekemistä. Osaamismerkeistä on tulossa Karelian verkkosivuille enemmän tietoa. Vastuuhenkilönä toimii jatkuvan oppimisen suunnittelija Katja Hirvonen.

Myös erilaiset oppimisalustat motivoivat oppijoita

Kareliaan on hankittu digitaalisia alustoja, joilla voidaan tarjota erilaisia koulutuksia. Videoita löytyy Karelialla YouTube-alustalta ja podcasteja Soundcloudista. Kevään 2023 aikana on tulossa uusi Moodle-oppimisympäristö, joka mahdollistaa helpon kirjautumisen alustalle. Lisäksi Karelialla on uusi Jatkuvan oppimisen alusta Eduplan ELLA, josta löytää helposti hakemansa opintojaksot avainsanojen avulla.

Missä mennään Digivisio 2030 -hankkeessa?

Karelia on tehnyt ensimmäisen muutosohjelmasuunnitelmaversionsa.  Se löytyy Karelian Digivisio 2030 Teams-alustalta. Digivision 2030 -hankkeen operatiivisena yhteyshenkilönä toimii Kareliassa koulutuksen kehittämispäällikkö Marjo Nenonen. Hänen tehtävänään on hankkeen hallinnollinen vastuu.  

Muutoskoordinaattorin toiminta on toiminnallisen muutoksen ja muutosjohtamisen koordinointia. Toimin muutoskoordinaattorina tämän kaiken Digivisioon liittyvän toiminnan välimaastossa.  Kokoan Karelialle tärkeät Digivisioon liittyvät tavoitteet, aikataulutan toimintoja, fasilitoin toimintaa ja pyrin kehittämään tärkeitä osa-alueita Kareliassa. Toimin myös tiiviisti yhteistyössä TKI-hankkeiden kanssa. Kevään aikana järjestämme digiaamukahvitilaisuuksia, jalkaudumme kampuksille ja koulutuksiin. Pyrimme muodostamaan kuvaa, miten digitaalisuus ymmärretään meillä Kareliassa. Tässä artikkelissa olen kuvannut Digivisioon konkreettisesti liittyviä asioita. Tulevaisuus näyttää, mitä muita asioita ja toimintoja kehitämme Kareliassa Digivisio 2030 -sateenvarjon alla.

Digivisiossa ei ole kyse ainoastaan hankkeesta, vaan tulevaisuuden työskentelytavasta. Kaikki korkeakoulut katsovat nyt digilasien läpi tulevaisuuteen. Digivisio 2030 -hankkeessa 38 korkeakoulua tekee entistä enemmän yhdessä kehittämistä digitaalisuuden eri alueilla. Me yhdessä teemme digivisiosta todellisuutta. Karelia on kirjannut omaan muutosohjelmasuunnitelmaan Digivisio 2030 -visionsa näin:

”Karelia on arvostettu, innovatiivinen ja strategisesti verkostoitunut digitaalisen opetuksen ja oppimisen osaaja. Karelian opinnot tuovat lisäarvoa maamme korkeakouluopiskelijoille strategisilla vahvuusalueillamme. Henkilöstön digiosaaminen on vahvaa. Karelia on tunnettu laadukkaista digitaalisen oppimisen opinnoista ja opiskelijoiden palvelukokemus on erinomainen.”


Kirjoittaja:

Anna-Riitta Mikkonen, koulutuspäällikkö, muutoskoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artikkelissa on käytetty tausta-aineistona Digivisio 2030 -hankkeen tuottamia materiaaleja. Materiaaleihin voit tutustua Digivision sivuilla.

Artikkelikuva: Digivisio