Olen työskennellyt Kareliassa syksyllä 2022 neljän kuukauden ajan koulutussuunnittelijana. Kuvaan tässä artikkelissa työtehtäviäni, työssä oppimiani asioita ja kokemuksiani Kareliassa työskentelystä.
Taustastani sen verran, että olen koulutukseltani kasvatustieteen maisteri ja opiskelin pääaineenani erityispedagogiikkaa Turun yliopistossa. Jo opiskeluaikana minua alkoivat kiinnostaa opintohallintotyö sekä työskentely korkeakoulussa. Osallistuin opintojeni aikana vapaaehtoiselle työelämäopintojaksolle, jossa jo työelämässä olevat ammattilaiset kertoivat omista urapoluistaan. Eräs henkilö kertoi työstään opintohallinnossa, ja tästä urapolkutarinasta kiinnostukseni heräsi. Olinkin erittäin innoissani, kun sain tämän mahdollisuuden työskennellä Karelialla tänä syksynä.
Opetussuunnitelmia ja opintojaksoja
Ensisijaisena tehtävänäni on ollut käydä kolmen Karelian koulutusalan (Industrial Management, International Business ja konetekniikka) uudet sekä vanhat opetussuunnitelmat ja niiden sisältämät opintojaksot läpi. Tarkoituksena on, että opintojaksojen kuvaukset olisi kirjoitettu Peppi-opintojärjestelmään systemaattisesti samalla tavalla kunkin koulutusalan opetussuunnitelman kaikissa opintojaksoissa.
Opintojakson kuvauksilla tarkoitetaan opintojakson tavoitteita ja sisältöä Pepissä. Nämä kuvaukset näkyvät myös opiskelijoille opinto-oppaan puolella. On tärkeää, että opintojakson kuvaukset ovat esillä, selkeästi kirjoitettu ja ajantasaistettu opintosuunnitelman sisältöjen mukaisesti. Omaa tulevaa opiskelu- ja urapolkua pohtiessani tutustuin yksityiskohtaisesti eri korkeakoulujen koulutusaloihin sekä kävin tarkasti läpi koulutuksien opetussuunnitelmia ja opintojaksojen sisältöjä. Näistä opiskelija tai mahdollinen hakija saavat tärkeää ja konkreettista tietoa siitä, mitä koulutus oikeasti pitää sisällään.
Monipaikkatyötä ja oman työn johtamista
Työ on ollut osittain projektiluontoista siinä mielessä, että työtehtävikseni määritellyt asiat saataisiin sijaisuuteni aikana valmiiksi.Työskentely on ollut varsin itsenäistä ja oman työn johtaminen sekä aikatauluttaminen ovat olleet tässä tehtävässä tärkeitä taitoja hallita. Työssä korostuvat erityisesti organisointitaidot, laajojen kokonaisuuksien ymmärtäminen, vuorovaikutus- ja viestimistaidot sekä itsenäinen työskentelyote. Olen päässyt työskentelemään myös englannin kielellä, sillä kaksi koulutuksista on kansainvälisiä. Tekniikan alan englanninkieliset termit ovatkin tulleet hyvin tutuiksi tämän syksyn aikana.
Pääasiassa viestintä ja yhteydenpito opettajiin ja muuhun työyhteisöön on hoidettu sähköpostitse ja osa tarkempaa vuorovaikutusta ja asioiden käytännön toteutusta on ollut helpompi hoitaa kasvotusten. Viestiminen sähköpostitse, Peppiin ja opintojaksojen kuvauksiin liittyvien ohjeistuksien antaminen, opettajien kanssa työskentely sekä opintojaksojen kuvauksien läpikäyminen ja tarvittaessa niiden muokkaaminen ovat olleet tämän työn keskiössä.
Työ on lyhyenkin sijaisuusjakson jälkeen kehittänyt vahvuuksiani ja opettanut paljon uutta. Esimerkiksi Peppi-järjestelmän käytön hallitseminen on erittäin tärkeä osa opintohallintotyötä. Olen osallistunut myös koulutusalojen kuukausittaisiin kokouksiin, jotka ovat toimineet erinomaisina perehdyttäjinä työhöni. Kokouksissa koulutusalojen opettajat ovat tulleet tutuiksi ja olen saanut paljon ajankohtaista tietoa siitä, mitä kullakin koulutusalalla on meneillään.
Karelialla on mahdollisuus monipaikkatyöhön ja myös minä olen tätä mahdollisuutta hyödyntänyt. Aikaisemmasta kokemuksesta voin todeta, että jatkuva etätyö ei itselleni oikein sovi. Omalla kohdallani toimii parhaiten se, että työskentelen osan viikosta etänä ja osan teen kampuksella. Tämä tuo työpäiviin mukavaa vaihtelua, jonka monipaikkatyö erinomaisesti mahdollistaa. Varsinkin uutena työntekijänä koin tärkeäksi orientoitua uuden työympäristön tapoihin ja toimintakulttuuriin, tutustua fyysiseen työympäristöön sekä muihin työntekijöihin.
Korkeakoulussa työskentely innostaa
Tämä sijaisuusjakso on ollut avartava ja opettava. On ollut mielenkiintoista nähdä korkeakoulumaailmaa työntekijän näkökulmasta monien opiskeluvuosien jälkeen. Iloa työskentelyn lomassa on tuonut myös tutustuminen työhuonekavereihini Wärtsilän D-talossa sijaitsevassa työhuoneessa. Heiltä olen saanut paljon ohjeita ja neuvoja liittyen talon käytäntöihin ja työskentelyyn Kareliassa.
Työkokemus Kareliassa vahvisti myös tunnetta siitä, että haluan tulevaisuudessakin jatkaa uraani opintohallinnon töissä tai mahdollisesti erilaisissa hankkeissa. Korkeakoulussa työskentely on siis osoittautunut mielekkääksi. Työn saralla minua kiinnostavat opintohallintotyön lisäksi mm. koulutuksen kehittäminen, jatkuva oppiminen, moniammatillinen yhteistyö, opiskelijahyvinvointi sekä opiskelun tuki.
Kirjoittaja:
Niina Laatikainen, koulutussuunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Christina Morillo