Helmikuussa 2022 julkaistiin Pulssissa kuvitteellinen tarina Eilasta, joka otti rohkean digiloikan hankkimalla uusia digitaitoja ketterää oppimista hyödyntäen. Tällä kertaa tutustutaan Eilan veljeen Seppoon, ja siihen, miten hän löytää tiensä Karelian jatkuvan oppimisen palveluihin tulevaisuudessa. Tämä on kuvitteellinen tarina Karelian jatkuvan oppimisen palveluista vuonna 2025.
Työ muuttuu, miten pysyä perässä?
Vuonna 2025 Seppo on 37-vuotias, perheellinen kahden lapsen isä, joka työskentelee veljensä konealan firmassa Sepon Veljen Pajassa (SPV Oy). Työvuosia Sepolle on kertynyt SPV:lla jo kymmenkunta, ja saman verran on aikaa koneinsinöörin amk-tutkinnon suorittamisestakin. Seposta on jo jonkin aikaa tuntunut, että maailma ympärillä muuttuu nopeasti, samoin työn vaatimukset. Uudistusten perässä ei tahdo pysyä millään. Aikaakin tarvittaisiin esimerkiksi yrityksen tietoturvaan liittyvien asioiden haltuun ottamiseen.
Digitalisaatio on muuttanut kaiken, mutta töissä kukaan ei ole ihan varma, miten sitä voisi hallita. Eilan innostuneet puheet “mikro-opinnoista” ja omaan työhön konkreettisesti kiinnittyvästä oppimisesta ovat saaneet Sepon miettimään, mitä opiskelu nykyisin oikeasti tarkoittaa? Seppo miettii, mahtavatko hänen vuosientakaiset opiskelutaitonsa enää vastata lainkaan nykypäivän vaatimuksia. Mutta jotain uutta oppia olisi kiva saada jo ihan jaksamisenkin kannalta.
Viesti herättää
Sitten Sepon kännykkään saapuu viesti. Lähettäjä on Karelia-ammattikorkeakoulu. Se on Sepolle amk-tutkinnon ajalta tuttu opinahjo. Näytölle ilmaantunut viesti muistuttaa, että SPV on ottanut käyttöönsä Karelian uuden Jatkuvan Oppimisen Portaalin. Nyt Seppo muistaakin viime viikon tiedotustilaisuuden töissä, jossa työnantaja yhdessä Karelian yhteyshenkilön, yritysopon, kanssa kertoi portaalista koko henkilöstölle.
Tämä oppimiseen innostava, kannustava ja ohjaava portaali on suunniteltu erityisesti työn rinnalla ja työssä osaamistaan kehittäville. Enää ei siis lähdetä päiväksi tai viikoksi työnantajan osoittamille kursseille – ja anneta töiden kasaantua sillä aikaa – vaan opittavat asiat tuodaan keskelle työn arkea. Opittavat asiat on siksi jaettu hyvin pieniin, jopa muutaman minuutin mittaisiin jaksoihin, jotta niihin voi tarttua hetkeksi työpäivän aikana. Samalla uutta osaamista voi kokeilla ja ottaa käyttöön välittömästi. Sepolle tulee mieleen, miten usein hän olisi kaivannut pikaopastusta muun muassa Excelin toimintoihin.
Työnantaja tukee osaamisen kehittämistä
Johdon järjestämässä tiedotustilaisuudessa työnantaja kertoi yhdessä Karelian yritysopon kanssa koko henkilöstölle tarjottavasta digikyvykkyyden kehittämispaketista. Työnantaja on päätynyt tähän 5 opintopisteen suuruiseen valikoimaan Karelian mikro-opintoja tehtyään ensin portaalissa tarjolla olevan yrityksen digikyvykkyyttä kartoittavan testin. Paketin koostamisessa auttoi Karelian yritysopo, jonka tehtäviin kuuluu myös seurata oppimisen edistymistä ja tukea tarvittaessa yritystä oppimispaketin hyödyntämisessä. Tiedotustilaisuus oli innostava ja Sepon kiinnostusta herätti erityisesti se, että työntekijät voivat valita itselleen sopivat oppimispalvelut kokonaispaketista työssään kulloinkin kokemiensa haasteiden mukaan.
Lähtötasotestin kautta oppimispolulle
Nyt SPV Oy pyysi työntekijöitä aloittamaan opiskelun tekemällä ensin omaa digiosaamista ja -vahvuuksia kartoittavan testin. Siitä Seppo saikin uutta tietoa omista vahvuuksistaan, mutta myös niistä asioista, joista voisi olla tärkeä päivittää osaamistaan.
Kun kaikki opinnot tehdään verkossa ilman aikarajoituksia (mutta työnantajan piikkiin vuoden sisällä), ajankohdan etsiminen pienille 10 minuutin täsmäopinnoille ei tuota vaikeuksia, Seppo tuumi. Hän pani merkille myös, että kaikki materiaalit ovat koko vuoden ajan omassa käytössä, joten kertaaminenkin oli helppoa.
Alkukartoituksen tehtyään Sepolle ilmestyy portaaliin hänelle suositellut opinnot. Nyt Seppo kiinnostuu toden teolla. Testin mukaan hänen digiosaamisensa on hyvällä tasolla esimerkiksi laitteiden ja sovellusten käytössä, mutta kehittämisen varaa olisi etenkin tietoturva-asioissa ja sisällön tuottamisessa. Näitä asioita Sepon ensimmäiseksi ottamalla opintojaksolla ohjataan tunnistamaan, soveltamaan, kokeilemaan ja arvioimaan omassa työssään ja työyhteisössään. Verkko-oppimisen aloittamisessa portaalin tarjoamat lyhyet opastusvideot Seppo otti heti haltuun.
Seppo huomaa pian, että on palkitsevaa seurata portaalissa omien opintojensa etenemistä myös sitä kuvaavasta havainnollisesta palkista. Hän rakentaa kiinnostavimmista opinnoista vain itselleen näkyvän visuaalisen opintopolun ja valitsee myös haluamansa muistutustavat tulevista tehtävistä ja asettamistaan aikatavoitteista.
Sepon oppimispolun ensimmäinen vaihe avautuu suoritettavaksi. Koska oppimistuokiot on jaettu pieniin kerralla omaksuttavan kokoisiin jaksoihin, uusia asioita tulee opittua melkein kuin huomaamatta. Niihin tulee melkein himo, Seppo hymyilee mielessään.
Seurantaraportti kertoo edistymisen
Kuukausittain sähköpostiin kilahtaa kooste opinnoista. Siitä Seppo näkee kokonaistilanteen yhdellä silmäyksellä. Hän vastailee myös kuukausittaisiin fiiliskyselyihin opintojen edistymisestä. Työnantaja on kertonut seuraavansa niitä, jos työntekijä tähän on antanut luvan. Koko työyhteisön kanssa jaetaan ahkerasti kokemuksia näistä oppimisen ”täsmäiskuista”, mitä ne kullekin ovatkaan, ja se lisää osaltaan myös työmotivaatiota. Yhdessä otetaan asioita haltuun ja saadaan aikaan muutosta.
Seppo huomaa, että portaalissa on myös opobotti, jonka puoleen voi kääntyä, jos oppiminen jumiutuu jostain syystä, tai tulee muuta kysyttävää. No, sille ei vielä ole tullut tarvetta, mutta on hyvä tietää, että apuakin on tarpeen tullen saatavilla.
Kahdeksan kuukauden jälkeen Seppo on tehnyt kaikki tavoitteeksi asettamansa mikro-opinnot ja saanut sen osoituksesi osaamismerkin. Merkin voisi jakaa vaikka LinkedInissä, hän pohtii.
Juhlan paikka
Myös Sepon työyksikkö on päässyt tavoitteeseen ja on juhlimisen aika. Porukalla juodaan kakkukahvit ja suunnitellaan, miten työnantajan pieni bonus käytettäisiin yhteiseen hyvään ennen seuraavaa oppimisspurttia. Mietitään yhdessä myös sitä, mikä kaikki muuttui tämän viimeisen vuoden aikana – ja miten se saatiin aikaan.
Työnantaja on liittänyt Karelian yritykselle myöntämän osaamismerkin omille verkkosivuilleen. Se on osoitus siitä, että 80 % yrityksen henkilöstöstä on suorittanut Karelian digikyvykkyyden osaamismerkin. Karelian yritysopon kanssa lähdetäänkin heti suunnittelemaan seuraavaa osaamisen päivittämisen kokonaisuutta. Huomataan myös, että yrityksen oppimiskulttuuri on ottanut aimoaskelen eteenpäin.
Karelia-ammattikorkeakoulun Työelämälähtöinen kyvykkyyksien johtaminen ja kehittäminen -hankkeessa hyödynnetään digitaalisia välineitä osaamisen arviointiin ja työn ohessa oppimiseen. Vahvistamme digikyvykkyyden lisäämistä eri alojen organisaatioissa. Hankkeessa mukana olevista työyhteisöistä ammennettujen kokemusten avulla kehitämme Karelian jatkuvan oppimisen palveluita yksilölliseen ja työelämätaitojen kehittämistä paremmin tukevaan malliin. Hanketta rahoittavat Etelä-Savon ELY ja Euroopan sosiaalirahasto.
Kirjoittajat:
Päivi Franssila, projektipäällikkö, Karelia-ammattikorkeakoulu
Seija Ollaranta, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Jud Mackrill / Unsplash