Kuvaan tässä artikkelissa työelämäjaksoani Lieksa Tyres Oy:ssä 3.–16.5.2022. Kareliassa suositellaan, että jokainen Karelian päätoiminen, vakinaisessa työsuhteessa oleva opettaja osallistuisi työelämäjaksolle viiden vuoden välein. Työelämäjakso ei ollut ensimmäiseni, mutta oli aika käydä katsomassa, millaiselta nykypäivän teollisuusyrityksessä näyttää. Ennen lehtorin työtä olen työskennellyt mm. päällikkötason tehtävissä noin sata henkilöä työllistävässä teollisuusyrityksessä. Nyt minulle tarjoutui mahdollisuus vertailla nykypäiväisen teollisuusyrityksen toimintatapoja aikaisempaan kokemukseeni.
Skandinavian ainoa polkupyörien nastarenkaita valmistava tehdas
Lieksa Tyres Oy (aputoiminimi Suomi Tyres) on vuonna 2019 perustettu polkupyörien ulkorenkaita valmistava teollisuusyritys, joka jatkaa Suomen Rengastehtaan toimintaa. Toimitusjohtajana toimii Timo Väänänen (Kuva 1).
Yritys työllistää tällä hetkellä noin 30 henkilöä; tarkoitus on palkata lisää tulevina vuosina. Yritys valmistaa pääasiassa polkupyörien nastoitettuja talvirenkaita (Kuva 2) ja jonkin verran kesärenkaita. Näiden lisäksi valmistetaan pieniä eriä renkaita mm. Pappa-Tuntureihin, rollaattoreihin ja ravikärryihin. Rengastehdas valmisti vuonna 2020 polkupyörien talvirenkaita n. 70 000 kpl ja vuonna 2021 kaksinkertaisen määrän, n. 140 000 kpl. Tänä vuonna tavoitellaan n. 150 000 renkaan tuotantoa.
Vuonna 2020 yrityksen liikevaihto oli noin 1,8 miljoonaa euroa ja vuonna 2021 noin 2,3 miljoonaa euroa. Vuodelle 2022 on budjetoitu noin 3 miljoonaa euroa (Kuva 3). Päämarkkina-alueena on Skandinavia. Renkaita myydään lisäksi Sveitsiin, Saksaan ja Italiaan. Tavoitteena on myös Pohjois-Amerikan markkinat.
Lisää tehokkuutta investoinneilla ja etäkokouksilla
Keskityin työelämäjaksoni aikana tutustumaan lähinnä tuotantotalouteen ja konetekniikkaan liittyviin toimintoihin: tuotannonohjaukseen, tuotantoprosessiin, logistiikkaan ja koneinvestointeihin. Yritys on suunnitellut uusien koneiden ja laitteiden investointeja seuraavien 2–3 vuoden aikana noin viidellä miljoonalla eurolla. Uusilla investoinneilla muun muassa korvataan vanhempaa tuotantotekniikkaa ja lisätään kapasiteettia. Ne mahdollistavat myös fatbiken eli ns. läskipyörien renkaiden valmistuksen.
Sain mahdollisuuden seurata uuden renkaiden nastoituskoneen asennusta ja käyttöönottoa. Renkaiden nastoitusvaihe on tuotannon tämänhetkinen pullonkaula; investoinnin myötä sen kapasiteettia saadaan kasvatettua. Tämän ansiosta renkaiden välivarastointia voidaan pienentää ja tuotannon läpimenoaikaa lyhentää.
Olin myös mukana erään toisen koneen teknisiin spesifikaatioihin liittyvässä Teams-palaverissa saksalaisen koneenvalmistajan, suomalaisen konsulttiyrityksen ja Lieksan tehtaan henkilöiden välillä. Teknisten tietojen ja kuvien tarkastelu yhdessä sujui mainiosti. Oli mukava todeta, että tietotekniikan avulla neuvottelut onnistuvat tehokkaasti ilman aikaa vievää matkustelua.
Karelia-amk:n opiskelijat ovat viime aikoina valmentautuneet samankaltaiseen toimintaan etenkin koronan vuoksi järjestetyssä etäopetuksessa, joka on toteutettu Teamsin tai muun vastaavan sovelluksen avulla. Olisi hienoa käyttää tätä opetustapaa osana muuta opetusta myös koronan hellittäessä. Minulla on hyviä kokemuksia Teamsin käytöstä opetuksessa, aivan kuten opiskelijoillakin heiltä saadun palautteen mukaan.
Hankinnoissa panostetaan omatoimisuuteen ja paikallisuuteen
Lieksa Tyres Oy:ssä on menossa myös toiminnanohjausjärjestelmäprojekti. Tarkoitus on rakentaa uusi räätälöity toiminnanohjausjärjestelmä ERP eli Enterprise Resource Planning Lieksan tehtaalle. Tietojärjestelmän tietotarvemäärittely on suurimmaksi osaksi tehty – nyt menossa on ohjelmointivaihe. Kun ERP on toiminnassa, työntekijät kykenevät muun muassa hankkimaan valmistusmääräimet ja kirjaamaan tuotantotiedot suoraan tietojärjestelmään tablettien avulla. Järjestelmä helpottaa myös tuotannonsuunnittelua ja varastonhallintaa.
Yritys on lisäksi investoimassa uusiin omiin tiloihin sijoitettaviin kompressorilaitteistoihin, jolloin paineilmaa ei tarvitse ostaa vaan sitä voidaan tuottaa itse. Tällöin myös laitteistoista aiheutuva lämpöhäviö saadaan hyödynnetyksi tuotantotilan ja varaston talvilämmitykseen hukkaanmenon sijaan.
Suunnitteilla on myös hankkia aurinkopaneeleja tuotantohallin katolle, jolloin tuotantokoneisiin saadaan tuotettua jonkin verran sähköä itse.
Tuotannossa tarvittava höyry tuotetaan nykyisin LNG:llä eli nesteytetyllä kaasulla. Pielisen Bio Oy suunnittelee uutta biokaasulaitosta Lieksaan. Biokaasulaitoksessa pyritään hyödyntämään alueella syntyviä agribiomassoja. Näitä ovat esimerkiksi nurmi, lietelanta ja elintarviketeollisuuden sivuvirrat ja biojätteet. Laitoksen valmistuttua höyryn tuotannossa voidaan käyttää paikallisista bioraaka-aineista valmistettua biokaasua.
Yhteistyötä Karelian kanssa – myös inspiraatiota opinnäytteisiin löytyisi
Lieksa Tyres Oy:llä on jo tällä hetkellä yhteistyötä Karelian kanssa: yrityksellä on opintoihin kuuluvassa työharjoittelussa Karelian konetekniikan kolmannen vuoden insinööriopiskelija Aapo Turunen. Hän tutustuu kesän aikana monipuolisesti tehtaan eri toimintoihin. Kuvaushetkellä menossa oli tutustuminen polkupyörän nastarenkaan nastoitukseen.
Lieksa Tyres Oy on kasvuyritys, joka voisi jatkossa mahdollisesti tarjota harjoittelupaikkojen lisäksi mielenkiintoisia opinnäytetyöaiheita Karelia-amk:n opiskelijoille.
Kirjoittaja
Markku Havu, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Kuvaaja Dayvison de Oliveira Silva palvelusta Pexels