Tämä artikkeli käsittelee pedagogiikan ja opetusteknologian yhdistämisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa, Karelian uusien oppimisympäristöjen ja opetusteknologioiden kehitystä sekä Karelian digimentoreiden roolia tulevaisuuden kehityksessä.
Digimentorit ohjaavat teknologioiden pedagogista käyttöä
Digipedagogiikalla tarkoitetaan teknologian soveltamista oppimisen tukena. Digipedagogiikassa keskiössä on aina oppiminen, pedagoginen käsikirjoittaminen ja oppimisprosessin vaiheittainen tarkastelu. (Virtanen 2020.) Useissa koulutusorganisaatioissa teknologioiden hyödyntämiseen oppimisen muotoilussa ja prosesseissa on vastattu kehittämällä digimentoritoimintaa. Digimentorit ovat teknologioiden pedagogisen käytön asiantuntijoita (Hyttinen 2022).
Karelia-amk:ssa digimentorin toimenkuvaan kuuluu opettajien tukeminen verkko-oppimis- ja ohjausprosessin ideoinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa. Digimentorointi kohdentuu opettajan yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Mentorointi voi koskea esimerkiksi opintojakson rakenteen, sisällön, ohjauksen ja oppimistehtävissä käytettävien menetelmien ideointia ja suunnittelua sekä niiden testaamista, toteutusta ja jatkokehittämistä. Kampuksilla toimivilla digimentoreilla on aitiopaikka opettajalähtöisiin tarpeisiin. Tämän avulla he hyödyntävät ja välittävät saamaansa tietoa ja syntyneitä ajatuksia koulutusorganisaation sisällä (Puustinen & Korhonen 2021).
Uudet oppimisympäristöt ja opetusteknologiat kehittävät Kareliaa
Tulevaisuuden työ -hankkeen kautta Karelian molemmille kampuksille on rakennettu uusia oppimisympäristöjä ja hankittu uutta teknologiaa, joita opettajat voivat hyödyntää opiskelijan oppimisen tukemisessa. Esimerkkinä uusista oppimisympäristöistä on Canvas-tila Tikkarinteellä, joka on ainoa laatuaan koko Suomessa. Tilassa on kolme näyttöä, joiden kautta työskennellään Canvas-pohjalla. Näin kaikki osallistujat voivat tuottaa ja muokata yhteistä sisältöä. Tämän avulla mahdollistetaan tehokas yhteistoiminta, tiimityöskentely ja projektisuunnittelu. Tiloja voivat hyödyntää Karelian opettajien lisäksi myös opiskelijat.
Tikkarinteellä on jo valmistunut ja Wärtsilässä on valmistumassa tiloja, joissa opettajat voivat työskennellä sekä testata uusia opetusteknologioita yhdessä työyhteisönä tai digimentoreiden kanssa. Lisäksi Tikkarinteellä ja Wärtsilässä on MLC-tilat (MultiLocation Classroom), joita opettajat voivat hyödyntää kampusten väliseen yhteistoimintaan tai hybridiopetukseen.
Uusia opetusteknologisia välineitä on hankittu esimerkiksi podcastien tuottamiseen. Podcastien hyödyntämismahdollisuudet ovat opetuksessa laajat ja monipuoliset. Hyödyntämisen esimerkeistä löytyy lisää tietoa Tulevaisuuden työ -hankkeen blogissa. Hanke järjestää parhaillaan podcastlaitteiston käyttökoulutuksia. Opettajat voivat hyödyntää podcastlaitteistoa itsenäisesti tai digimentorin kanssa. Lisäksi XR (VR, AR ja MR) -teknologioihin liittyvät kokeilut ovat intensiivisessä kehitysvaiheessa Karelian eri koulutuksissa. Tulevaisuudessa nämäkin teknologiat ovat laajasti eri koulutusalojen opettajien ja opiskelijoiden hyödynnettävissä kampuksille valmistuvissa XR-lab-tiloissa.
Digimentorit Kareliassa – pedagoginen osaaminen ja käytännön kokemus vahvaa
Digimentoreiden päätehtävänä on auttaa opettajia heidän kohtaamissaan digipedagogisissa kysymyksissä ja haasteissaan. Opettajien kysymykset ja haasteet ovat yleensä hyvin konkreettisia, mutta joskus ne vaativat digimentoreilta uuden oppimista ja opettelua. Opettajien tarpeet vaihtelevat suuresti opettajien alasta sekä digiosaamisen tasosta riippuen. Kysymyksiä digimentoreille voi tulla esimerkiksi oppimisympäristö Moodlen toimintaan liittyen tai uusien oppimisympäristöjen ja opetusteknologioiden hyödyntämisestä opetuksessa. Digimentorin toimeen kuuluukin jatkuva osaamisen kehittäminen sekä opiskelijoiden oppimista tukevien teknologioiden ylläpitäminen.
Karelian digimentoreiden näkemys digimentoroinnin ytimestä on, että teknologioiden tarkoitus on aina ja ensisijaisesti tukea opiskelijoiden oppimista ja osaamisen kehittymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että parhaimmillaan opetusteknologia voi lisätä opiskelijoiden aktiivisuutta, motivaatiota, oppimisen mielekkyyttä, monipuolisuutta ja vaihtelevuutta. Pedagoginen näkemys siitä, milloin ja miten erilaisia opetusteknologioita voi hyödyntää, on digimentoreiden vahvuus. Lisäksi opetusteknologioiden lisäarvona on digimentoreiden mielestä opiskelijoiden teknologisen osaamisen vahvistaminen tulevaisuuden työtehtäviä varten.
Karelian digimentorit toimivat opetustyössä omalla alallaan; digimentorointi on vain yksi osa heidän työtehtäviään. Digimentoreiden erityinen vahvuus onkin vankka käytännön kokemus opetustyöstä ja siitä, mihin tarkoituksiin erilaisia opetusteknologioita kannattaa hyödyntää.
Digimentoreina Kareliassa toimivat lehtorit Mikko Hyttinen ja Esko Tiainen (Wärtsilä) sekä lehtori Sini Puustinen (Tikkarinne, sotekoulutus). Digimentoritoimintaa koordinoi Karelian opintoasianpalvelut. Koordinaattoreina toimivat monimuotopedagogiikan suunnittelijat Maarit Ignatius ja Antti Kauppila.
Kirjoittajat
Sini Puustinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Mikko Hyttinen, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet
Hyttinen, M. 2022. Digimentori auttaa opettajia teknologiahaasteissa. Skootteri 1/2022.
Hyttinen, M. 2022. Podacast pedagogiikalla monipuolisuutta ja vaihtelua opetukseen. https://tulevaisuudentyo.karelia.fi/2022/03/podcast-pedagogiikalla-monipuolisuutta-ja-vaihtelua-opetukseen-ja-oppimiseen/. 19.5.2022.
Puustinen, S. & Korhonen, M. 2021. Digimentorointia Kareliassa. VASU. Karelia-ammattikorkeakoulun verkkojulkaisu 2/2021. https://vasu.karelia.fi/2021/04/12/digimentorointia-kareliassa/ 19.4.2022.
Virtanen, M. 2020. Verkko-opetuksen laatukriteerit digipedagogisen osaamisen kehittämisessä. Teoksessa: Koskinen, M.I., Nakamura, R., Yli-Knuutila, H. & Tyrväinen, P. (toim.) 2020. Kohti oppimisen ekosysteemiä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylä. https://indd.adobe.com/view/137919a6-4ad3-4f44-afaa-1732c507c1db 19.4.2022.
Artikkelikuva: Kuvaaja Mimi Thian palvelusta Unsplash