Heinänkorsia talvisessa maisemassa

Palliatiivisen hoidon koulutuksessa isoja askeleita eteenpäin

Palliatiivista hoitoa ja saattohoitoa tarvitsevat potilaat ansaitsevat laadukasta hoitoa ympäri Suomen. Tähän tarpeeseen vastaamaan syntyi EduPal-hanke. Hyvä koulutus on avain hoidon laadun kehittymiseen. Tässä artikkelissa kuvataan palliatiivisen hoidon koulutuksen kehittymistä korkeakoulujen yhteistyönä.

Mikä olikaan EduPal?

Palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen koulutuksen monialainen ja työelämälähtöinen kehittäminen eli EduPal-hanke oli Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama korkeakoulutuksen kehittämisen kärkihanke. Se alkoi keväällä 2018 ja päättyi vuoden 2021 lopussa. Kansallisessa hankekonsortiossa oli mukana 18 ammattikorkeakoulua ja kaikki lääketieteelliset tiedekunnat, joten moniammatillisen kehittämistyön tavoitteena oli alusta alkaen palliatiivisen potilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltaisen hoidon kehittäminen Suomessa. Selvityksissä (mm. Sosiaali- ja terveysministeriö 2019:68) todettuun palliatiivisen hoidon osaamisen vajeeseen ja hoidon eriarvoisuuteen voidaan osaltaan vaikuttaa kehittämällä koulutusta kaikilla koulutusten tasoilla.

Hankkeen tuloksena monipuolista koulutusta

EduPal-hankkeen toiminta koostui neljästä eri työpaketista. Toimijoina olivat hankekonsortion jäsenet eri ammattikorkeakouluista ja yliopistoista. Ensimmäisessä työpaketissa selvitettiin suomalaisten yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmien pohjalta koulutuksen sen hetkinen tila ja laadittiin yhdessä työelämän ja opiskelijoiden kanssa palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen osaamisen kuvaukset hoidon eri tasoille (A, B ja C-taso). Nämä osaamiskuvaukset toimivat kaiken hankkeessa tehdyn koulutussuunnittelun pohjana.

Toisessa työpaketissa laadittiin moniammatillisesti osaamiskuvauksiin pohjautuen valtakunnallinen suositus palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen perusopetukseen. Näin ollen myös Karelia-ammattikoreakoulun hoitotyön opetussuunnitelmaan on sisällytetty suositusten mukaisesti palliatiivisen hoidon opetusta. Lisäksi hoitotyön tutkintoon liittyen yhteistyösopimuksessa mukana olevien ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden on mahdollista valita 15 op palliatiivisen hoidon täydentäviä opintoja. Tämä kokonaisuus toteutetaan kerran lukukaudessa ristiinopiskelun periaatteiden mukaisesti ja toteuttajina ovat ammattikorkeakouluista Kajaanin amk, Karelia ja Laurea. Oulun ammattikorkeakoulu puolestaan järjestää kerran vuodessa tiiviin 5 op kokonaisuuden palliatiivisen hoidon opintoja. Näistä toteutuksista sovitaan yhteistyösopimuksella, jossa on mukana 11 ammattikorkeakoulua vuosina 2022-2024.

Kolmannessa työpaketissa kehitettiin palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen jatkokoulutusta. Hankkeessa luotiin Palliatiivisen hoidon asiantuntija 30 op – erikoistumiskoulutuksen opetussuunnitelma, jonka toteutuksesta ammattikorkeakoulut vastaavat itsenäisesti. Koulutus on monialainen. Kareliassa ensimmäinen toteutus alkoi keväällä 2020 päättyi onnistuneesti keväällä 2021. Uusi opiskelijaryhmä Siun soten ammattilaisia eri puolilta maakuntaa aloittaa erikoistumiskoulutuksessa tammikuussa 2022. Lisäksi hankkeessa luotiin ja pilotoitiin Kliininen asiantuntija (Ylempi AMK) – palliatiivisen hoidon asiantuntijuus – koulutus, jota toteuttaa seitsemän eri ammattikorkeakoulua ristiinopiskelun periaatteiden mukaisesti. Karelia ei ole toteuttamassa tätä koulutusta, mutta myös muiden korkeakoulujen opiskelijat voivat osallistua koulutukseen avoimen opintojen kautta. Tämä tutkintoon johtava koulutus antaa valmiudet toimia kliinisissä asiantuntijatehtävissä, joihin vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi hankkeessa tehtiin lääketieteen erityistason koulutuksen opetussuunnitelmasuositus ja pilotoitiin se.

Neljännessä työpaketissa luotiin palliatiivisen hoitotyön opettajien osaamisen vahvistamista tukeva pedagoginen käsikirja. Tältä osin työ on valmis, mutta sen julkaisu siirtyy tulevaan. Hankkeen myötä palliatiivinen hoito ja saattohoito ovat saaneet paljon näkyvyyttä erilaisten julkaisuiden myötä ympäri Suomea. Tästä hyötyvät niin potilaat kuin ammattilaisetkin.

EduPal-hankkeen tulokset:
– Palliatiivisen hoidon osaamiskuvaukset
– Palliatiivisen hoidon opetussuunnitelmasuositus hoitotyön ja lääketieteen perus tutkinto-opetukseen
– Palliatiivisen hoidon opetus-suunnitelmasuositus ja opintokokonaisuuden pilotointi hoitotyön täydentäviin opintoihin perustutkinto-opetukseen
– Palliatiivisen hoidon asiantuntija 30 op opetussuunnitelmasuositus
– Palliatiivisen lääketieteen erityistason koulutuksen opetussuunnitelmasuositus ja pilotointi
– Kliininen asiantuntija (YAMK) – palliatiivisen hoidon asiantuntija, opetussuunnitelma ja pilotointi

Tulevaisuuden näkymät

EduPal-hanke oli mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa palliatiivisen ja saattohoidon kansainvälisen päivän avointa yleisötapahtumaa syksyllä 2021. Ketään ei jätetä – teemalla haluttiin kiinnittää huomiota läheisten tarpeisiin palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa. Tähän tapahtumaan tehty työ turvaa osaltaan tapahtumajärjestelyitä myös tulevaisuudessa. Tapahtumien ja koulutusten järjestämiseen tarvitaan hyvin toimivia verkostoja. Verkostojen rakentuminen lähti käyntiin hankkeen aikana, ja nyt suunnitellaan tulevaa. Tavoitteena on perustaa terveysalan verkoston alle palliatiivisen hoidon koulutuksen asiantuntijaverkosto vuoden 2022 aikana.

Palliatiivisen hoidon koulutuksen tulevaisuus näyttäytyy valoisana, sillä koulutusta on tarjoilla perusopetuksesta erikoistumisopintoihin ja alan ammattilaiset voivat halutessaan suorittaa myös ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon. Lisäksi tarjolla on STM:n luoma ja EduPal-hankkeen pilotoima Saattohoitopassi, joka on THL:n verkkokoulussa itsenäisesti suoritettava täydennyskoulutuksen verkkokurssi (1op) perustason ammattilaisille. Kansallisen koulutustarjonnan parantumisen myötä saadaan osaamista ympäri Suomea niin perushoitoon kuin myös vaativaan erityistason hoiton. Ansiokkaan työn hedelmät ovat poimittavissa tulevaisuudessa.


Kirjoittaja:

Tuulia Sunikka, hoitotyön lehtori, Karelia ammattikorkeakoulu


Lähteet:

EduPal-hanke. 2021. EduPal- hankkeen kotisivut. https://www.palliatiivisenkoulutuksenkehittaminen.fi/

STM. 2019. Suositus palliatiivisen hoidon palveluiden tuottamisesta ja laadun parantamisesta Suomessa. Palliatiivisen hoidon asiantuntijaryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:68.

Artikkelikuva: Hunter Harmon palvelusta Pexels