Isännöintiala on samojen haasteiden edessä kuin moni muukin toimiala: digitalisaatio etenee vauhdilla ja ilmiöstä otettaisiin mieluusti irti haittojen sijaan hyötyä. Myös ikääntyminen – niin asukkaiden kuin asuntokannankin – näkyy yhä voimakkaammin arjessa. Karelia-ammattikorkeakoulun ja Siun Soten Kyvykkyys-hankkeessa pyritään löytämään apua osaamisen tunnistamiseen ja lisäämiseen pohjoiskarjalaisen JIP Isännöinnin toiminnassa. Mutta minkälaista ylipäätään isännöintialan liiketoiminta-arki on? Tähän saimme vastauksia JIP Isännöinnin toimitusjohtaja Toivo Korhoselta ja toimistopäällikkö Satu Turuselta.
Kiireisin aika käsillä
Juuri kevät on kiireisin aika isännöintitoimistojen vuodenkierrosta. Hallitusten ja osakkaiden kokoukset tilinpäätöksineen ja talousarvioineen työllistävät ja pitävät kiireisenä. Samalla suunnitellaan ja järjestellään tulevia korjauksia. Sesonki tasoittuu, kun veroilmoitukset pääosin jätetään huhtikuun loppuun mennessä. Tämän jälkeinen vuosi on arkisempaa asioiden toimeenpanoa ja asiakaista huolehtimista, toteaa Toivo Korhonen. Korhonen on toiminut vuodesta 2018 saakka myös valtakunnallisen toimialajärjestön Suomen Isännöintiliiton hallituksen puheenjohtajana.
Isännöintialan työ koskettaa 2,7 miljoonaa asunto-osakeyhtiössä asuvaa suomalaista. Isännöinti auttaa asukkaita ja taloyhtiöitä asianmukaisessa taloudenhoidossa ja esimerkiksi tarvittavien remonttien suunnittelussa. Isännöinnillä on keskeinen rooli myös taloyhtiöiden kokousten järjestelyissä ja päätösten lainmukaisuuden varmistamisessa. Isännöitsijät ovat taloyhtiöiden yhteyshenkilöitä, mutta heidän taustallaan ja tukenaan työskentelee monia ammattilaisia, kuten kiinteistösihteerejä ja asiakaspalvelijoita. (Isännöintiliitto.)
Digitaalisia palveluita paikallisuutta unohtamatta
JIP Isännöinnin toimistopäällikkö Satu Turunen kertoo, että JIP Isännöinti on säilyttänyt kasvusta huolimatta rennon paikallisen ja palvelevan otteen. Satun mukaan jippiläiset ovat kaikki helposti lähestyttäviä, joilta voi aina kysyvä palvelua ja vastauksia. Asiakaspalvelun ja viestinnän kehittäminen onkin alalla ajankohtaisia teemoja talouden ja tekniikan asiantuntijuuden lisäksi. JIP Isännöinti on hiljalleen kasvanut alan suurten joukkoon.
– Asiakastaloissamme asuu jo yli 20 000 henkilöä, joten kaikki eivät mahtuisi toimistollemme yhtä aikaa. Haluamme kuitenkin palvella kaikki asiakkaitamme hyvin. Uudet sähköiset palvelukanavat tuovat tähän mahdollisuuksia, toteaa Satu Turunen.
Yhteiskunnan muutokset näkyvät JIP Isännöinnin arjessa
Yhteiskunnan isot trendit näkyvät tietenkin myös asumisessa ja sitä kautta isännöintialan päivittäisessä työssä. Suomi kaupungistuu ja ikääntyy ja tämä haastaa kehittämään ja tarjoamaan uusia palveluita. Toivo Korhosen tulevaisuudenvisiossa alalla siirrytään monikanavaisiin palvelumalleihin:
– Ihmiset arvostavat helppoutta ja tiettyjä toimintoja voisi myös automatisoida. Teams on lisännyt kokousosanottajien määriä, mikä on positiivinen asia, kertoo Korhonen innostuneena.
Villeimmissä visioissa isännöintitoimiston kautta välittyvät tulevaisuudessa vaikka kotilääkäripalvelut.
Valitettavasti myös elämän varjopuolet välittyvät alalla työskenteleville. Yksinäisyys on näkynyt ja kuulunut huolestuttavasti viime vuosina. Huolipuhelinkin on ollut ahkerassa käytössä.
Alan tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisalta muuttuvissa olosuhteissa. Ihmiset arvostavat yhä enemmän selkeyttä, helppoutta ja kokonaisvaltaisia palveluita myös asumisessa.
Kyvykkyys-hankkeessa pyritään luomaan osaamisen tunnistamisen menetelmän lisäksi myös uutta alalla tarvittavaa osaamista ja mikro-oppimisen malleja, joista on hyötyä myös JIP Isännöinnin toiminnassa isännöintialalla.
Kirjoittaja:
Anssi Kekkonen, projektiasiantuntija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Artikkelikuva: Jani Laakkonen.