Monialaista oppimista INVEST-hankkeen kesä- ja talvikouluista

INnoVations of REgional Sustainability: European UniversiTy Alliance – INVEST -hanke on viiden eurooppalaisen korkeakoulun hanke, jonka päämääriä ovat koulutuksen strateginen kehittäminen, eurooppalaisen yhteiskampuksen kehittäminen ja osaajapoolien rakentaminen. Karelia vastaa hankkeen työpaketista nro 4, jossa järjestetään mm. yhteensä kuusi kesä- ja talvikoulua, joista ensimmäinen ja viimeinen Kareliassa. Kesä- ja talvikoulujen vastuujärjestäjät ja aiheet on päätetty hankkeen suunnitteluvaiheessa. Näiden intensiiviopintojaksojen yhtenä tarkoituksena on testata erilaisia toteutustapoja intensiiviohjelmien järjestämisessä.

Hankkeen ensimmäiset kesä- ja talvikoulut on järjestetty onnistuneesti kesäkuussa ja marraskuussa 2021. Covid-19-pandemiasta johtuen opintojaksot järjestettiin etätoteutuksina, mutta jatkossa tavoitteena on järjestää myös lähitoteutuksia. Ensimmäinen INVEST-kesäkoulu järjestettiin Kareliassa ja talvikoulu Kreikassa University of Thessalyssa. Vaikka jokaisella kesä- tai talvikoululla onkin nimetty vastuujärjestäjä, osallistuu jokainen partnerikorkeakoulu silti jokaisen koulun suunnitteluun sekä toteutukseen.

Valmistelun vaiheet

Ensimmäinen kesäkoulu järjestettiin tiukalla aikataululla kesäkuun alussa 2021. Suunnittelu päästiin aloittamaan vasta maaliskuussa työpaketti nelosen aloituksen yhteydessä, mikä haastoi järjestäjiä saamaan toteutuksen vauhdilla kuntoon. Covid-19-pandemiasta johtuen kesäkoulua ei voitu järjestää lähitoteutuksena vaan se päädyttiin toteuttamaan Hackathon-mallilla verkkototeutuksena. Koska Kareliassa on aiempaa kokemusta online-Hackathonien järjestämisestä, hyödynnettiin tätä tietoa ja taitoa myös tämän kesäkoulun järjestelyissä.

Kesäkoulun aiheena oli “Alueellisen kehityksen ja innovaatioiden vahvistaminen – joustavuuden rakentaminen maaseutuyhteisöissä” (Empowering regional development and innovations – Building resilience in rural communties). Joustavuuden ja resilienssin käsitettä ei rajattu Covid-19-pandemiaan vaan laajemmin maaseudun murrokseen ja muutoksiin liittyen, esimerkiksi väestön ikäjakaumaan, osallisuuteen ja työllisyysmahdollisuuksiin.

Hackathonin työskentelyalustaksi valittiin Howspace, joka taipuu hyvin yhteisölliseen toimintaan keskustelu-, tehtävä- ja jakamisominaisuuksiensa vuoksi. Osana suunnittelua hahmoteltiin opiskelijoiden tehtävänannot, joiden perusteella arvioimme opintojakson opintopistemääräksi 5. Opiskelijarekrytointi hoidettiin kunkin partnerikorkeakoulun toimesta ja lisäksi kunkin organisaation henkilökuntaa ja työelämäkumppaneita osallistui Hackathoniin asiantuntijaluennoijina, opiskelijaryhmien sparraajina ja tuomariston jäseninä.

Suunnitelmasta toteutukseen

INVEST Kesäkoulu 2021 järjestettiin kahdeksanpäiväisenä intensiivitoteutuksena, jonka lisäksi opiskelijat tekivät ennakkotehtäviä yksin ja ryhmissä sekä kirjoittivat kukin jälkikäteen palautettavan oppimispäiväkirjan opintojaksosta. Intensiivijakson ohjelma rytmittyi asiantuntijaluennoista, ryhmätöiden tekemisestä ja ryhmäsparrauksesta. Asiantuntijaluentoihin sisältyi aihealueeseen liittyviä luentoja ja ohjausta innovointiin ja ryhmätyön tekemiseen. Ryhmille oli tarjolla myös sparrausta eri alojen asiantuntijoilta INVEST-partnerimaista.

Opiskelijaryhmille annettiin yksi löyhästi muotoiltu yleinen haaste maaseudun joustavuuteen liittyen. Ryhmien tehtävänä oli rajata aihetta omien mielenkiintojensa ja osaamisiensa mukaan, käyttäen hyödyksi mm. Hackathonin aikana esiteltyjä innovointi- ja ryhmätyömenetelmiä. Tavoitteena oli löytää uusia ja innovatiivisia keinoja muutosjoustavuuden lisäämiseksi Pohjois-Karjalassa.

“The whole experience was unique. Informative, interesting, time consuming, sometimes stressful but totally worth it. Great first impression and would participate again.”

Tuloksena monenlaista oppimista

Opiskelijan tehtäviin hankkeen kaikissa kuudessa kesä- ja talvikoulussa kuuluu oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Sen tavoitteena on opiskelijan oma analyysi oppimisestaan ja sen soveltamisesta. Tämän lisäksi oppimispäiväkirjoja ja muuta opiskelijoiden tuottamaa materiaalia hyödynnetään oppimisen tutkimisessa hankkeen myöhemmässä vaiheessa.  

INVEST-hankkeessa suunniteltaviin ja toteutettaviin opintoihin liittyy vahvasti yleiset työelämäkompetenssit. Hankkeessa on sovittu yhteisesti noudatettavat ja opintoihin sisällytettävät kompetenssit, esimerkiksi kestävän aluekehittämisen kompetenssi, tutkimus- ja ongelmanratkaisukompetenssit, monialaisuuden, kulttuurillisen ja kansainvälisyyden kompetenssit sekä itsensä johtamisen kompetenssit. Näihin liittyen opiskelijat kertoivat mm. oppineensa kesäkoulun aikana ymmärtämään ja toteuttamaan monikansallisia hankkeita, vaikkakin pienimuotoisesti, ja saaneensa tietoa maaseudun kestävästä kehittämisestä. He nostivat esiin myös itsensä johtamisen kehittämisen tiukan aikataulun sanelemana sekä ymmärryksen siitä, miten moni asia vaikuttaa maaseudun kehittämiseen.

It was amazing especially the part of critical reasoning which enabled all to think beyond the ordinary.”

INVEST-hanke

INnoVations of REgional Sustainability: European UniversiTy Alliance – INVEST –hanke on EU:N Erasmus+ -ohjelman rahoittama kolmivuotinen hanke, jota toteuttaa viisi eurooppalaista korkeakoulua (University of Agriculture Slovakiasta, University of Agribusiness and Rural Development Bulgariasta, University of Thessaly Kreikasta, Karelia-amk Suomesta ja Van Hall Larenstein University of Applied Sciences Alankomaista).


Kirjoittajat:

Kaija Saramäki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Sini Rantanen, opettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoittajat toimivat INVEST-hankkeessa kehittäjäopettajina, joiden työnkuvaan kuuluu erityisesti osallistuminen hankkeen koulutusten ja oppimisympäristöjen kehittämiseen, testaamiseen ja arviointiin.

Tämä artikkeli edustaa tekijän näkemyksiä ja tekijä vastaa sen sisällöstä ja tietojen oikeellisuudesta. Euroopan komissio ja virasto eivät ota vastuuta sisällöstä, tietojen käytöstä ja oikeellisuudesta.