Tässä artikkelissa kuvataan Karelia-amk:n Y-akatemian toimintaa ja erityisesti sote-alan opiskelijan arkea Y-akatemiassa. Aluksi esitellään toimintaa valmentajien näkökulmasta ja artikkelin lopussa kaksi sote-alan opiskelijaa kuvaa kokemuksiaan opiskelusta Y-akatemiassa.
Taustaa
Yrittäjyyden ja tiimioppimisen oppimisympäristö Y-akatemia on toiminut Kareliassa vuoden 2018 alusta lähtien. Y-akatemian tilat sijaitsevat Tiedepuistolla Spark-opiskelijayhteisön ja Business Joensuun välittömässä läheisyydessä. Y-akatemiaopintoja pilotoitiin aluksi liiketalouden, matkailun ja median koulutuksissa ja mukaan liittyi myös yksi fysioterapian opiskelija. Myöhemmin opiskelu Y-akatemiassa on mahdollistettu myös muille sote-alan opiskelijoille sekä International Business -koulutuksen opiskelijoille.
Y-akatemian toimintaperiaatteena on tiimioppiminen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että tiimityöhön perustuva oppiminen on parantanut opiskelijoiden arvosanoja sekä teorian ja taitojen oppimista (Cato, Bravalan & Piva 2019). Y-akatemian malli perustuu Tiimiakatemia®-konseptiin, joka on alun perin kehitetty liiketalouden koulutukseen. Malli on laajentunut myöhemmin sekä Suomessa että ulkomailla eri koulutusaloille ja -tasoille. Tiimioppiminen nähdään yhteisön toimintatapana, ei pelkästään pedagogisena ratkaisuna.
Siirtyminen Y-akatemiaan
Kareliassa opiskelijat hakevat Y-akatemiaan sähköisellä lomakkeella 3. lukukaudella. Y-akatemiaan valitut opiskelijat siirtyvät Y-akatemiaan neljännen lukukauden alussa ja aloittavat uuden tiimin kanssa tammikuussa. Yksittäisiä opiskelijoita on siirtynyt Y-akatemiaan myös viidennen lukukauden alussa (keväällä opintonsa aloittaneet opiskelijat). Sote-alan opiskelijat suorittavat jäljellä olevat ammatilliset opinnot Y-akatemiaopintojen aikana joko räätälöitynä tai oman koulutusalan mukana saman laajuisina kuin muutkin. Osa sote-alan opinnoista korvautuu Y-akatemiaopinnoilla, esim. Yrittäminen, johtaminen ja talous –opintojakso. Oman alan harjoittelut tehdään koulutusalan opetussuunnitelman laajuisina. Sote-opiskelijat voivat tehdä yhden harjoittelun omassa projektissaan Y-akatemiassa.
Ensimmäisiä sote-alan opiskelijoita ovat Y-akatemiassa olleet fysioterapian opiskelijat, joita on ollut alusta alkaen aloitusryhmissä 1-5 opiskelijaa. Viime tammikuussa myös yksi sairaanhoitajaopiskelija aloitti opinnot Y-akatemiassa. Tiimivalmentajat Anne Ryhänen ja Kirsi Varis kertovat sote-opiskelijoiden polun rakentamisesta Y-akatemiaan näin:
”Vuonna 2019 siirtyessämme valmentajiksi Y-akatemiaan teimme sote-opiskelijan polku– suunnitelman helpottamaan sote-alan opiskelijan opintoja Y-akatemian puolella. Lähdimme suunnittelemaan, kuinka ammatilliset opinnot suoritettaisiin Y-akatemian aikana, mitkä opinnoista voisivat korvautua Y-akatemiaopinnoilla ja kuinka harjoittelut sijoitetaan Y-akatemiaopintoihin niin, että opiskelijan mukanaolo tiimin toiminnasta mahdollistuu. Kävimme keskusteluja koulutuspäälliköiden kanssa, jotka lopuksi hyväksyivät suunnitelman.”
Y-akatemiaopintojen alkuvaiheessa opiskelijat jaetaan noin kymmenen opiskelijan monialaisiin tiimeihin. Tiimijaon yhtenä apuvälineenä käytetään Belbinin tiimiroolitestiä. Erilaisuus nähdään rikkautena, joten tiimeihin pyritään saamaan tiimirooleiltaan erilaisia opiskelijoilta eri koulutusaloilta. Tiimit perustavat yrityksen eli osuuskunnan, jonka kautta muun muassa yrityksen rahaliikenne hoidetaan. Tiimiläiset valitsevat joukostaan leaderiparin ja tiimille nimetään valmentajat, jotka ovat opiskelijoiden tukena koko Y-akatemiaopintojen ajan. Valmentajat ohjaavat, tukevat ja kannustavat pitkin matkaa, mutta eivät opeta tai anna valmiita vastauksia.
Ensimmäisellä lukukaudella panostetaan vahvasti tiimiytymiseen. Lencioinin (2019) mukaan toimivan tiimin perusta on luottamus, jonka rakentaminen edellyttää muiden tiimiläisten tuntemista, yhteisiä arvoja ja tavoitteita. Tutustumista pyritään vauhdittamaan 24 tunnin leirillä, jonka aikana luodaan tiimisopimus: tiimin yhteiset arvot, pelisäännöt ja yhteinen visio.
Opiskelijan arki Y-akatemiassa
Y-akatemiaopinnot koostuvat yhteisistä dialogeista, toimikunta- ja projektityöskentelystä sekä tiedonhankinnasta. Lukujärjestyksessä on kaksi kiinteää neljän tunnin dialogia viikossa, muun aikataulun tiimit sopivat itse. Opiskelijat valitsevat itse dialogien teemat ja dialogista vastuussa olevat opiskelijat osoittavat tarvittaessa ennakkomateriaalin, johon kaikki perehtyvät etukäteen. Dialogissa tiimin valmentajat puuttuvat mahdollisimman vähän keskusteluun, lähinnä esittävät kysymyksiä ja pitävät tarvittaessa keskustelun aiheessa. Dialogin pääperiaatteet ovat kuuntelu, kunnioitus, odotus ja suora puhe (Isaacs 2001). Kun tiimi on saavuttanut luottamuksen ilmapiirin, kaikki opiskelijat rohkenevat sanoa rehellisesti oman näkökantansa. Puheliaat pyrkivät antamaan tilaa hiljaisemmille (kuuntele) ja nopeat antavat tilaa hitaammille (odota). Asioista puhutaan suoraan, mutta kunnioittaen.
Projektit ovat tärkeä osa opintoja. Projektit voivat koskea koko tiimiä, osaa tiimistä tai yksittäisellä opiskelijalla voi olla oma projektinsa. Ennen projektityöskentelyn alkua opiskelijat pohtivat projektin tavoitteita, asiakashyötyjä, teoriatiedon ja osaamisen tarpeita, riskien ennakointia ja hallintaa sekä projektien hyötyjä tiimin vision kannalta. Projektin päättyessä opiskelijat tekevät nk. jälkimotorolan eli reflektoivat kokemuksiaan ja pohtivat mitä oppivat projektista ja kuinka he soveltavat opittua jatkossa. Y-akatemian opiskelijat ovat osallistuneet Draft- ja Start me Up -liikeideakilpailuihin ja monet ovat saaneet arvokkaiden oppimiskokemusten ja sparrauksen lisäksi myös rahoitusta projekteilleen.
Opiskelijoiden tiedonhaku tapahtuu myös lukuohjelman avulla. Opiskelijat lukevat tai kuuntelevat kirjoja tai podcasteja sekä kirjoitettavat niistä esseitä (noin 1 essee/kk Y-akatemiaopintojen ajan). Opinnäytetyöprosessia ohjataan Y-akatemian omissa työpajoissa. Opinnäytetyön substanssiohjaaja tulee omasta koulutusvastuusta.
Koulutusalojen opettajat ovat hienosti tukeneet soten opiskelijoiden Y-akatemiaopintoja. Opettajat ovat räätälöineet vaihtoehtoisia toteutuksia tai mahdollistaneet osallistumisen opintojaksoille poikkeavalla aikataululla. Tämä on vaatinut joustavuutta ja ymmärrystä uuden äärellä.
Opiskelijan näkökulma
Jasmin Sundvall, joka on viimeisen vuoden fysioterapeuttiopiskelija Kareliassa, kertoo että opinnot Y-akatemiassa ovat olleet hyvin antoisat ja kattavat monella tapaa:
”Olen päässyt haastamaan omia heikkouksiani ja valjastamaan vahvuuksiani konkreettisen työn ja uran luomisen parissa jo opintojen aikana. Moniammatillinen tiimityöskentely on ollut antoisaa ja opettavaista, joskin myös osaltaan haastavaa. Olen aina ollut vahva yksilötekijä, joka on pitänyt asioiden tekemisestä omalla tavallaan. Y-akatemiassa olen oppinut muokkaamaan omaa toimintaani tiimityöskentelyn kannalta suotuisammaksi. Olen oppinut muilta uusia tekemisen malleja ja ymmärtänyt, että samaan tai jopa parempaan lopputulokseen on mahdollista päästä käyttäen hyödyksi tiimityötä ja yksilöiden vahvuuksia. Y-Akatemiassa olemme harjoitelleet erilaisia yhteistyön muotoja niin tiimien kesken, kuin myös muiden Suomen ja kansainvälisten vastaavien akatemioiden kanssa. Y-Akatemia on tarjonnut hyviä eväitä työelämään ja sen yhteisöllisyyden rakentamiseen, mitä nykyinen työelämä ja työyhteisöt kenties kaipaavat.
Olen kokenut fysioterapian opintojen yhdistämisen Y-Akatemian opintoihin itselleni suhteellisen helpoksi, mutta kuitenkin normaalia opintolinjaa kuormittavammaksi. Toisaalta olen tehnyt kursseja ja toteutuksia enemmän kuin kummallakaan opintolinjalla on vaatimuksena. Olen työstänyt Y-Akatemiassa omaa projektiani, Ratsastajan Fysiota. Alun perin projektin tarkoitus oli olla kokeilu, mitä ratsastusurheilussa voidaan saada aikaan yhdistämällä siihen fysioterapeuttisin perustein suunniteltua oheisvalmennusta ja lajiharjoittelua. Projekti johti 8 opintopisteen laajuisen fysioterapian harjoittelun suorittamiseen ja menestykseen Draft –liikeideakilpailussa, sekä lopulta asiakaskunnan kasvuun siinä määrin, että keväällä 2021 perustin toiminimen yritykseni kasvattamiseksi. Ilman Y-akatemiaa en olisi tähän päätynyt ja saanut kaikkia näitä mahdollisuuksia. Tällä hetkellä yrittäjyyden suunta on kohti päätoimista yrittäjyyttä fysioterapian ja ratsastusurheiluun kohdistuvan urheiluvalmennuksen saralla. Y-akatemian opinnot ovat olleet ainutlaatuinen kokemus elämässäni ja uskon, että vastaavia oppeja ja mahdollisuuksia en olisi tässä elämäntilanteessa voinut mistään muualta yhtä kattavana saada!”
Anni Hallasaari, 5. lukukauden sairaanhoitajaopiskelija toteaa, että Y-akatemiassa opiskelu on hyvin käytännönläheistä ja työelämän taidot harjaantuvat jo opinnoissa:
”Vaikka sairaanhoitajana harjoittelua on paljon, ei kaikkiin muihin työelämän osa-alueisiin perehdytä harjoitteluissa. Itselläni harjoitteluissa oppiminen on keskittynyt pääasiassa hoitotyön kliiniseen osaamiseen. Y-akatemiassa olen oppinut tähän mennessä johtamisesta, taloushallinnosta, tiimityöskentelystä ja markkinoinnista paljon uusia asioita. Sairaanhoitajan ammatillisten opintojen yhdistäminen Y-akatemiaan on ollut helppoa. Y-akatemian opintojen alkaessa vaikeinta oli aikatauluttaminen. Opintojen itseohjautuvuuden lisääntyessä täytyy aikatauluttaa, kuinka paljon viikosta tarvitsee varata aikaa ammatillisille opinnoille ja kuinka monta tuntia voi tehdä Y-akatemian opintoja. Opiskelu Y-akatemiassa vaatii mielestäni enemmän aktiivisuutta normaaliin opintolinjaan verrattuna. Itse voi valita, kuinka paljon haluaa oppia esimerkiksi markkinoinnista Y-akatemiassa. Vien mieluummin käytännössä yrityksemme projektia eteenpäin, kuin teen raporttia johtamisesta.
Parasta Y-akatemiassa on itsensä toteuttaminen. Y-akatemiassa pääsee kokeilemaan käytännössä omia ideoitaan ja katsoa tuottavatko ne mahdollisesti tulosta, esimerkiksi rahaa. Akatemian moniammatillinen tiimi antaa mahtavan tukiverkoston ympärille. Projekteissa jokaiselle löytyy oma tehtävä ja vahvuusalue. Koen Y-akatemian antavan minulle tulevaisuuteen uniikit ja todella hyödylliset taidot sekä työelämään että yrittäjyyteen. Olen saanut paljon verkostoja eri aloille ja muihin yrittäjiin. Jos tulevaisuudessa tarvitsen apua tai haluan perustaa oman yrityksen, tiedän heti, keneen otan yhteyttä.”
Lopuksi
Opiskelijat oppivat Y-akatemiassa yrittäjyyttä, tiimissä työskentelyä, työelämätaitoja ja paljon muuta. Opiskelu Y-akatemiassa vaatii opiskelijalta itseohjautuvuutta ja erilaisuuden ymmärtämistä. Muista Y-akatemian koulutusaloista poiketen sote-alan opiskelijalla on myös ammatilliset opinnot ja harjoittelut Y-akatemiaopintojen lisäksi, sillä sote-alan ammatit ovat laillistettuja ammatteja ja tietty osaaminen tulee saavuttaa opintojen aikana. Siksi on tärkeä pohtia, mitkä opinnot ovat ammattia täydentäviä opintoja ja voivat korvautua Y-akatemian opinnoilla, jotta opiskelijan opintojen kuormittavuus ei nouse liian isoksi ja heikennä opiskelijan hyvinvointia. Näin sote-alan opiskelijan opinnot mahdollistuvat Y-akatemiassa monialaisessa tiimissä mahdollisimman hyvin. Y-akatemia on hyvä vaihtoehto ja ponnahduslauta tämän päivän ja tulevaisuuden työelämään.
Kirjoittajat:
Anni Hallasaari, sairaanhoitajaopiskelija, tiimiyrittäjä, Karelia-ammattikorkeakoulu
Anne Ryhänen, lehtori, sertifioitu tiimivalmentaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Jasmin Sundvall, fysioterapeuttiopiskelija, tiimiyrittäjä, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kirsi Varis, lehtori, sertifioitu tiimivalmentaja, Karelia-ammattikorkeakoulu
Lähteet
Bravo R., Catalán, S. & Pina, J.M. 2019. Analysing teamwork in higher education: an empirical study on the antecedents and consequences of team cohesiveness. STUDIES IN HIGHER EDUCATION
2019, VOL. 44, NO. 7, 1153–1165 https://doi.org/10.1080/03075079.2017.14200
Isaacs, W. 2001. Dialogi ja yhdessä ajattelemisen taito: uraauurtava lähestyminen liike-elämän viestintään. Gummerus.
Lencioni, P. 2019. Viisi toimintahäiriötä tiimissä. Päivä Oy. 3. painos.
Ryhänen, A. & Varis, K. 2020. Sote-opiskelijan polku Y-akatemiassa. https://kareliauas-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/kirsi_varis_karelia_fi/ET0sZFIv0n1KhyD7y7yoLOIBSUFoQFO1qj4ns3i1fwQDjw?e=0a4lhk
Tiimiakatemia Global. 2021. Tietopankki. https://tiimiakatemia.com/tietopankki/