hoitajaopiskelija työskentelee

Yhä useampi valitsee väyläopinnot – tarjolla enemmän mahdollisuuksia

Jotta osaavat opiskelijat saataisiin nopeammin pohjoiskarjalaiseen työelämään, on Karelia aktiivisesti kehittämässä urapalveluita nykyisille ja tuleville tutkinto-opiskelijoille. Karelia on kehittänyt vaihtoehtoisia reittejä tutkintokoulutuksen, ja ammatillisen koulutuksen väylästä onkin saatu paljon hyviä kokemuksia. Samalla on alettu kehittämään väylää lukiosta ammattikorkeakouluun sekä koulutuspolkuja maahanmuuttajataustaisille ja kansainvälisille opiskelijoille.

Karelia-ammattikorkeakoulussa kehitetään aktiivisesti väylää Riverian kanssa. Ensimmäiset askeleet sujuvan väylän rakentamiseen ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun otettiin vuonna 2013, jolloin alkoi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ja Karelian yhteinen kehittämisprojekti. Tavoitteena oli antaa ammatillisen koulutuksen opiskelijoille mahdollisuus tutustua AMK-opintoihin ja -opiskeluun osana ammatillista perustutkintoa.

Niin kutsuttuihin väyläopintoihin osallistumisen lisäksi kehitettiin AMK+-konsepti, jonka avulla opiskelija pystyi osoittamaan AMK-tasoisen osaamisensa ennalta sovituissa opintojaksoissa. Kokemukset olivat hyviä ja vuonna 2015 koulutusorganisaatioiden välille solmittiin sujuvan väylän vakiinnuttamissopimus.

Nopeammin mutta osaavasti työelämään

Yhteistyön vakiintumisen jälkeen jatkettiin ennakkoluulottomien ratkaisujen kehittämistä. Yhtenä tavoitteena oli opiskelijan kokonaisopiskeluajan lyheneminen jopa vuodella. Keskeisenä oivalluksena siinä oli ajatustavan muutos siten, että AMK-opinnoissa hankittu osaaminen tunnistetaan ammatilliseen perustutkintoon. Tämä mahdollistaa Riverian opiskelijoiden osallistumisen aloittavien tutkinto-opiskelijoiden koulutukseen kokonaisen lukukauden tai lukuvuoden ajan Kareliassa.

Väyläopinnoissa menestyminen edellyttää opiskelijan sitoutumista ja motivaatiota opintoihin, mutta myös hyvin toimivaa ja yhteistyössä toteutettua ohjausta. Väyläopintoja varten kehitetyssä ohjausmallissa on huomioitu ohjaus ennen väyläopintoja, väyläopintojen aikana sekä opiskelun päättymisvaiheessa.

Opiskelija saa ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”, kun ammatin lisäksi hän saa vuoden AMK-opinnot, ja mahdollisuuden jatkaa tutkinto-opintoja Kareliassa.

Toimintamallista hyötyy opiskelijan lisäksi koko Pohjois-Karjala, sillä näin saadaan työelämässä tarvittavia osaajia nopeammin koko maakunnan alueelle.

Kumppanuus Riverian kanssa syventyy

Väyläopinnot ovat vahvistaneet Karelian ja Riverian kumppanuutta entisestään, sillä henkilöstön yhteistyö on syventynyt ja laajentunut säännöllisissä, alakohtaisissa tapaamisissa.

Kertynyttä kokemusta sujuvan väylän rakentamisesta on levitetty myös valtakunnallisesti. Karelia ja Riveria olivat osatoteuttajina valtakunnallisessa Jatkoväylä-projektissa vuosina 2016–2018. Hankkeessa luotiin valtakunnalliset suositukset ammatillisen toisen asteen ja ammattikorkeakoulun välistä siirtymää tukevien opintojen ja niihin liittyvien palveluiden toteuttamiseen.

Opiskelija saa ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”, kun ammatin lisäksi hän saa vuoden AMK-opinnot, ja mahdollisuuden jatkaa tutkinto-opintoja Kareliassa.

Kun siirtymää on sujuvoitettu, on väyläopiskelijoiden määrä kasvanut tasaisesti. Tällä hetkellä väyläopintoja on mahdollista suorittaa kaikissa suomenkielisissä AMK-tutkinnoissa. Tulevaisuudessa väyläopintoja kehitetään myös englanninkielisiin AMK-tutkintoihin. Lisäksi rakennetaan uudenlaisia kokonaisuuksia ja yhteistyömuotoja.

– Riverian opiskelijoille väyläopinnot antavat mahdollisuuden korkeakouluopintoihin jo ammatillisen tutkinnon aikana, tukevat jatko-opintoihin siirtymistä sekä antavat varmuutta urasuunnitteluun. Parhaimmillaan väyläopinnot nopeuttavat ja sujuvoittavat reittiä unelma-ammattiin. Väyläopinnoista on hyötyä opiskelijoillemme monella eri tavalla, kertoo Riverian väyläopintokoordinaattori Eine Paldan.

Paldanin mukaan yhteistyö Karelian henkilöstön kanssa on sujuvaa ja se on syventynyt vuosien varrella. Eri alojen vastinparit molemmissa oppilaitoksissa ovat löytäneet toisensa.

– Tämä helpottaa asioiden hoitamista ja yhdessä luomamme toimintamalli varmistaa säännölliset tapaamiset. Yhteistyö on myös laajentunut ja uusia yhteistyön muotoja on löydetty. On hienoa, että meillä on yhteinen tavoite tuoda maakunnan nuorille täällä olevat koulutus- ja uramahdollisuudet näkyviin. Tavoitteemme on yhdessä turvata työvoiman saanti alueella myös jatkossa, Paldan sanoo.

Tukea työllistymiseen uraohjauksella

Ammattikorkeakoulussa opiskelevia tuetaan kohti työelämää Karelian urapalveluiden avulla. Sen kokonaisuutta ryhdyttiin kehittämään syksyllä 2019. Kehittämistyön taustalla oli monia tunnistettuja ja tutkittuja tarpeita.

Lähtökohdaksi muodostui ajatus, että moni korkeasti koulutettu tarvitsee sparrausta työnhakuun ja urasuunnitteluun ja että monet vastavalmistuneet kokevat kärkiosaamisensa tunnistamisen ja ensimmäisen oman alan työpaikan löytämisen haastavaksi.

Lisäksi OKM on asettanut ammattikorkeakouluille tulosmittariksi opiskelijoiden työllistymisen. Näiden lähtöajatuksien pohjalta urapalveluiden kehittämistyössä tavoitteena on ollut luoda opiskelijan työllistymistä tai jatko-opiskelua edistävää uraohjausta ja urasuunnittelua sekä helpottaa opiskelijan siirtymistä työelämään.

Tavoitteena on ollut kehittää uraohjauspalvelu, josta opiskelija saa apua ja tukea opintojensa loppuvaiheeseen.

Koulutuskohtaiset opinto-ohjaajat apuna

Kareliassa opiskelija saa uraohjausta koko opintojensa ajan. Koulutuskohtaiset opinto-ohjaajat luotsaavat opiskelijoita sekä opintojen ohjauksen että työuran suunnittelun näkökulmista.

Urapalvelut tuovat tähän ohjausmalliin lisätukea uravalmennuksen muodossa. Uravalmennuksen kohderyhmänä ovat valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat, jotka syystä tai toisesta ovat epävarmoja työelämään siirtymisessä, opinnot uhkaavat viivästyä tai työpaikkaa ei löydy.

Urapalveluiden kehittämisprosessin aikana on otettu käyttöön monia työllistymistä edistäviä työkaluja ja menetelmiä. Lisäksi yhteistyö Joensuun kaupungin Luotsi-palvelun kanssa on tuonut uusia mahdollisuuksia vahvistaa opiskelijoiden ohjausta kohti työelämää ja työllistymistä. Opiskelijat voivat siirtyä Luotsin duuniagenttien asiakkaiksi valmistumisvaiheessa ja saada henkilökohtaista valmennusta työllistymiseen tai jatko-opintoihin liittyen. Opiskelijoiden ja työantajien kohtaamisia on myös lisätty erilaisten ura- ja rekrytointitapahtumien avulla.

Urapalveluiden tarjoaman henkilökohtaisen uravalmennuksen yhtenä tärkeänä tavoitteena on vahvistaa opiskelijan toimijuutta eli kokemusta siitä, että hän pystyy vaikuttamaan omiin urasuunnitelmiinsa ja -mahdollisuuksiinsa työelämään siirtymisessä.

Lisää työnantajien ja opiskelijoiden monenlaisia kohtaamisia

Uravalmennuksessa syvennytään opiskelijan kanssa niihin kysymyksiin, jotka estävät opiskelijan eteenpäin siirtymisen. Esteenä ovat yleensä epävarmuus omasta osaamisesta tai siitä, onko valinnut oikean alan. Lisäksi opiskelija saattaa kokea, että omat työnhakutaidot eivät ole riittävät tai hän tarvitsee apua sopivan työpaikan kartoittamiseen.

Kareliassa urapalveluiden kehittämistyö on päässyt hyvään vauhtiin. Työ myös jatkuu. Seuraavana kehittämiskohteena on vakiinnuttaa urapalvelujen tarjoama uravalmennus osaksi koko Karelian ohjausmallia ja lisätä edelleen opiskelijoiden ja työnantajien monenlaisia kohtaamisia työllistymisen parantamiseksi. Lisäksi tavoitteena on kehittää jatkuvaa oppimista tukevat osaamisen kehittämispalvelut työelämälle ja osaamistaan täydentäville oppijoille.

Kirjoittajat:
Mervi Lätti, opintoasioiden erikoissuunnittelija, Karelia-ammattikorkeakoulu
Satu Saarinen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Julkaisuja:

Aalto, A. & Varis, K. (toim.).2015. Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun. Joensuu: Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja C:26.

Turunen, M., Ruokonen, T. & Öhman, M. 2015. Väyläopiskelijoiden ohjaus. Teoksessa Kurula, M. (toim.) Sujuva ohjaus – tyytyväinen opiskelija. Joensuu: Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B:43, 23-29.

Pennanen, N. 2015. AMK+ näytöillä nopeammin työelämään. Teoksessa Leminen, M. ja Ruotsalainen, M-L. (toim.) Laadukkaasta koulutuksesta nopeammin työelämään. Joensuu: Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B:44, 32-35.

Lätti, M. & Paldan, E. 2018. Kokemuksia sujuvan väylän ja väyläopintojen kehittämisestä Pohjois-Karjalassa – yksittäisistä opinnoista vuoden väyläopintoihin. Teoksessa Ikonen, P-E. ja Voutila, K. (toim.) Jatkoväylällä – yhteistyöllä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, XAMK kehittää 55, 15-21.

Lätti, M. & Paldan, E. 2018. Väyläopintojen ohjaus Pohjois-Karjalassa. Teoksessa Ikonen, P-E. ja Voutila, K. (toim.) Jatkoväylällä – yhteistyöllä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun. Mikkeli: Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, XAMK kehittää 55,129-137.