Elämme tieto- ja viestintätekniikan sekä teknologisen kehityksen, digitalisaation, murrosaikaa. Sairaanhoitokoulutuksessa tämä tarkoittaa sitä, että sen on vastattava digitalisaation mukanaan tuomiin haasteisiin, kuten hoitotyön opiskelijoiden ja asiakkaiden digitaalisten valmiuksien edistämiseen.
Terveydenhuoltoon tarvitaan uusia älykkäämpiä ja kustannustehokkaampia toimintatapoja, joilla pystytään muiden muassa tarjoamaan hoitoja etänä verkossa keskittymällä enemmän ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen havaitsemiseen hoidon toteuttamisen ohella.
Karelia-ammattikorkeakoulussa on tutkittu, kokeiltu ja otettu käyttöön verkon yli hyödynnettäviä digitaalisia palveluita, jotka täydentävät ja monipuolistavat terveydenhuollon palveluja toimien lisänä ammattilaisten kasvokkain tapahtuvien asiakaskäyntien ohella.
Päätavoitteena hankkeessa oli kehittää malli, jolla opiskelijat, hoitajat ja laajemminkin sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset oppivat käyttämään valmentavaa työotetta digitaalisessa muuttuvassa toimintaympäristössä.
Verkkovälitteinen asiakkaan valmennus on lisääntynyt. Se on digitaalisessa toimintaympäristössä tapahtuvaa uudenlaista toimintatapaa potilaan ohjaukseen hoitotyössä. Se on myös asiakkaan tarpeista lähtevää digitaalista palvelua, joka saavuttaa yhä lisääntyvässä määrin itse kunkin meistä arkisessa elämässämme.
Siinä terveydenhuollon ammattilainen tai asiakas ottaa yhteyttä puhelimellaan, tabletillaan tai tietokoneellaan etukäteen sovittuna ajankohtana. Asiakas voi myös ottaa yhteyttä tarpeensa mukaan. Tulevaisuudessa etähoitovalmennus monipuolistuu ja siihen tarvitaan uudenlaista osaamista niin asiakkailta kuin terveydenhuollon henkilökunnalta. Hoitotyössä etähoidossa siirrytään asiakkaan ohjauksesta valmentavaan työotteeseen.
Valmentava työote digitaalisessa ympäristössä
Edellä mainittuun digitalisaation haasteeseen on osaltaan vastannut kansainvälinen Learning ICT Supported Self-management of Patiens– eli DigiNurse- hanke. Se toteutettiin hieman yli kolmivuotisena Erasmus Plus -hankkeena vuosina 2017–2020. Hankkeeseen osallistuivat korkeakoulut Belgiasta, Portugalista ja Sloveniasta sekä suomalaiskumppaneina Karelia-ammattikorkeakoulu ja Tampereen ammattikorkeakoulu, joka myös hallinnoin hanketta.
Päätavoitteena hankkeessa oli kehittää malli, jolla opiskelijat, hoitajat ja laajemminkin sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset oppivat käyttämään valmentavaa työotetta digitaalisessa muuttuvassa toimintaympäristössä.
Malli keskittyi erityisesti kroonisia sairauksia sairastavien asiakkaiden itsehoitovalmiuksien lisäämiseen. Samalla malli soveltuu käytettäväksi myös laajemminkin asiakkaan verkkovälitteiseen etävalmennukseen. DigiNursessa luotuun malliin voi tutustua tarkemmin vuonna 2021 julkaistussa verkkokirjassa.
Asiakkaan tarpeet ja voimavarat huomioitava
DigiNurse-mallissa korostuu asiakkaan tai potilaan valmentaminen omanhoitoon pitkittyneessä sairaudessaan ja haastavassa elämäntilanteessaan.
Valmentaminen on muutakin kuin perinteistä asiakkaan ohjausta. Siinä on keskeistä ammattilaisen asettumisesta tasa-arvoiseksi kumppaniksi asiakkaan kanssa, jolloin valmentaja kuulee asiakasta tarkasti hänen maailmastaan käsin. Valmennettava asiakas tietää itse parhaiten, mitä hän itse tarvitsee ja mihin hän haluaa sairauteensa liittyvässä muutosprosessia ryhtyä sekä millaiset ovat hänen henkilökohtaiset voimavaransa.
Diginurse-hankkeessa saatiin hedelmällisiä tuloksia. Mallista syntyi hyväksi havaittuja valmennusmalleja kuten GROW-malli, motivoiva haastattelu ja 5A-malli. Mallien avulla asiakas on valmennuksessa keskiössä ja ne soveltuvat hyvin asiakas- ja potilastyön valmennuksiin.
Aiemmin mainitusta verkkokirjasta löytyvät tarkemmat tiedot valmennuksista ja kuinka niitä voidaan hyödyntää seikkaperäisesti verkkovälitteisessä valmennustyössä.
Kirjoittaja:
Pirjo Vesa, yliopettaja, Karelia-ammattikorkeakoulu